סקר CNBC: יוון תגיע לחדלות פרעון בתוך כ-3 שנים

כך השיבו כ-88% ממשתתפי הסקר ■ כ-58% השיבו כי ה'פד' יכריז על תוכנית הקלות חדשה (QE3) לכל היותר עד חודש אפריל ■ המשתתפים טוענים כי היקף התוכנית יהיה כ-567 מיליארד דולר

סקר שביצעה CNBC בנוגע למצב הכלכלה הגלובלית ולבפרט לגבי הכלכלה של ארה"ב, מראה כי האנליסטים חלוקים בדעתם בנוגע לשאלה האם ה'פד' יכריז בקרוב על תוכנית הקלה נוספת, שלישית במספר בשנתיים האחרונות (QE3), אך בכל מקרה הסקר מראה כי האנליסטים אופטימיים יותר לגבי כלכלת ארה"ב. בנוגע לאירופה משתתפי הסקר קצת יותר פאסימיים וצופים קריסה וחדלות פרעון של יוון וספרד בתוך שנים ספורות.

יותר מחצי ממשתתפי הסקר השיבו כי הם מאמינים שתהיה תוכנית הקלה נוספת ושה'פד' יכריז עליה בקרוב, זאת לעומת כ-44% מהנשאלים שהשיבו כי הם לא צופים תוכנית הקלה נוספת. כמו כן, כ-58% מהנשאלים שהשיבו כי ה'פד' יכריז על התוכנית, אמרו גם שהוא תיצא אל הפועל לכל היותר עד אפריל.

"תוכנית ה-QE3 אינה כרחית והיא עלולה להפוך לחרב פיפיות ולהשיג את המטרות ההפוכות במידה וברננקי יכריז עליה בקרוב", אומר סטויארט הופמן, כלכלן בחברת PNC, ואחד ממשתתפי הסקר.

לפי הסקר, האנליסטים שצפו כי תוכנית ההקלה תצא אל הפועל, טוענים כי ההיקף שלה יהיה גדול יותר ויעמוד על כ-567 מיליארד דולר - גידול של 24% לעומת התחזיות שעלו מהסקר הקודם שנערך באוקטובר 2011.

"מאחר וחל שיפור משמעותי במצבה של הכלכלה האמריקנית, ה'פד' יהיה אופטימי יותר לגבי התחזיות שלו ולכן ישקול היטב לפני שיוציא אל הפועל תוכנית הקלות חדשה", אומר ג'ואל נארוף, כלכלן בחברת נארוף השקעות.

בתוך כך, משתתפי הסקר נתנו את תחזיותיהם לגבי המדדים המרכזיים בוול סטריט. לגבי ה-S&P 500 משתתפי הסקר צופים כי עד סוף חודש יוני המדד יעלה לרמה של 1,329 נקודות לעומת התחזית שסיפקו בסקר הקודם ועמדה על 1,358 נקודות. עד סוף השנה האנליסטים צופים שהמדד יטפס לרמה של 1,387 נקודות.

לגבי יוון משתתפי הסקר הציגו תחזית קודרת למדי זאת כאשר יותר מ-85% מהנשאלים רואים מצב של חדלות פרעון ביוון בתוך כ-3 שנים וגם כ-53% מהנשאלים טענו כי גם ספרד תגיע למצב כזה ב-5 שנים הקרובות.