מנכ"ל eBay: "בעוד שנתיים לא נסתובב עם ארנקים"

דיווח מוועידת הטכנולוגיה והאינטרנט DLD במינכן, גרמניהג'ון דונהיו מסביר כיצד ייראה עולם הצרכנות בעתיד הקרוב: "הכול יהיה בענן, מאובטח לחלוטין, ונוכל לשלם בכל מקום באמצעות פייפאל"

"הקניות לא השתנו ב-20 השנים האחרונות, ואופן התשלום לא השתנה ב-20 השנים האחרונות. אני נושא אתי ארנק לכל מקום, אבא שלי נשא ארנק, וסבא שלי נשא ארנק. אבל בעוד שנתיים אני כבר לא אשא את הארנק שלי" - כך אמר היום (ג') מנכ"ל ענקית הקמעונאות המקוונת eBay, ג'ון דונהיו, בכנס DLD במינכן, גרמניה.

"הכול יהיה בענן, מאובטח לחלוטין, ונוכל לשלם בכל מקום באמצעות פייפאל", הוסיף דונהיו. "יהיה אפשר לשלם אפילו בלי הסמטארפון עצמו - פשוט להכניס את מספר הטלפון שלי בעמדת המכירה בחנות, לחתום וזהו".

דונהיו התייחס ליתרון שיש לרכישה באינטרנט לעומת רכישה אונליין. "למה לקום ב-3 בבוקר ב'יום שישי השחור', לעמוד בתור ארוך בקור מקפיא רק בשביל לקבל דיל טוב, כשאתה יכול לרכוש את אותו המוצר ב-8 בבוקר, בבית שלך, כשאתה שותה את הקפה של הבוקר?".

לדבריו, היתרון במסחר באינטרנט הוא לא רק הנוחות, אלא גם המידע שיש לסוחרים עצמם. "סוחרים בחנויות פיזיות יכולים להגיד לך מה הם מכרו בחנות אתמול ואולי גם כמה לקוחות הגיעו אתמול לחנות; אבל הם לא יכולים להגיד מי הם היו באמת ומה הם קנו. הם לא מתחרים בסוחרים אונליין, שיודעים מי הגיע לחנות, על מה הם יסתכלו, באיזה סדר, מה הם שמו בעגלת הקניות, ומה הם רכשו בסופו של דבר".

עם זאת, ציין דונהיו כי eBay פועלת לעזור לסוחרים בחנויות הפיזיות כדי להישאר חדשניים. אנחנו מנסים לעזור לסוחרים להציע פתרונות באפיקים שונים, מאפשרות לשלם בפייפאל בחנויות פיזיות ודרך פתרונות אונליין".

"הלקוחות הם אלה שמניעים את החדשנות"

באשר לשאלה מי מניע את החדשנות בתחום המסחר והתשלומים, ענה דונהיו באופן נחרץ: הלקוחות. "חדשנות לא מונעת על-ידי הסוחרים. מי שמניע את החדשנות הם הלקוחות. אפל הייתה מאוד חדשנית עם האייפון, אבל רוב החדשנות הגיעה ממפתחי צד שלישי ומלקוחות שהגיבו לאפליקציות והשירותים השונים. הלקוחות הם בשליטה. כשהם משתמשים במכשירים שונים ומחליטים איך הם רוצים לשלם, הם אלה שמניעים את הטכנולוגיה".

דונהיו נשאל על שיתוף-הפעולה שנחתם לאחרונה בתחום המסחר החברתי עם פייסבוק. כדוגמה לפעילות בתחום, הזכיר דונהיו את רכישת The Gifts Projetc הישראלית וביקש מהמנכ"ל והמייסד רון גורה לעמוד.

"לרון, שהוא בן 27, יש קבוצה של כוכבים. אנחנו אוהבים את מה שהם עושים (רכישת מתנות קבוצתיות באינטרנט, ר' ג'). אנחנו מחפשים את החדשנות הזאת מכל מיני אנשים בעולם, כמו רון", אמר.

כשנשאל אם הוא רואה את eBay כחברה חדשנית, ענה דונהיו כי "אין ספק ש-eBay הפסיקה לחדש בחלק הראשון של העשור האחרון, אבל התחלנו להכניס הרבה חדשנות לתוך החברה. פייפאל היא פלטפורמה מאוד חדשנית. ההצלחה שלה לא מקרית. היא עובדת בהרבה מקומות בעולם. אנחנו הפלטפורמה הניידת המסחרית המובילה בעולם. בנוסף, כמה רכישות שעשינו עזרו לנו לחזק את התחום. רכשנו את Zong, את מג'נטו (חברה ישראלית נוספת, ר' ג'), את גיפטס פרוג'קט, את Hunch ואחרים".