שופהוליק: ג'ון דונהיו על הובלת eBay ו-PayPal - ראיון בלעדי

דונהיו, שעומד בראש מפלצת האינטרנט הדו-ראשית: eBay ו-PayPal, נחוש להמציא מחדש את חוויית הקנייה ■ ארנק וכרטיס אשראי - אאוט, סלולרי וקוד - אין

רק בחודש שעבר נראה היה שמתקפות ההאקרים מנחיתות מכה קשה על המסחר ברשת. דליפת פרטי כרטיסי האשראי של אלפי ישראלים, מאתרים שאמורים היו להיות מאובטחים, בוודאי אינה מוסיפה ביטחון לצרכנים ואינה מהווה חדשות טובות למי שמבקשים לשכנע אותנו להגביר את המסחר באמצעות הרשת; ובזמן הקרוב אף לנטוש את הארנק הפיזי, שם אנחנו מרגישים כל גיהוץ וגיהוץ, לטובת כזה שהכול בו וירטואלי - פרט לכסף כמובן.

ג'ון דונהיו, שעומד בראש ענקית המסחר האינטרנטי eBay, מודע היטב לחשדנות הבלתי נמנעת של הצרכנים מהקלדת פרטיהם האישיים ברשת, וגם למלחמות הסייבר המתעצמות, אבל כמי שמחזיק גם ב-PayPal, שירות הסליקה המאובטח הפופולרי ברשת, יש לו פתרון: לסמוך על המבוגר האחראי; זאת אומרת, עליו. "אנשים לא רוצים להקליד מספר כרטיס אשראי של 16 ספרות על הטלפון שלהם, זה מטריד", הוא אומר. "אבל כשאתה משתמש בפייפאל, אתה לוחץ על כפתור אחד, משלם, וזהו - סיימת. זה הרבה יותר נוח".

- ואבטחת המידע?

"גם בעניין הזה יש לפייפאל יתרון. כשאתה עובד עם פייפאל, אתה אף פעם לא חולק את המידע על כרטיס האשראי או על חשבון הבנק שלך עם אתרים חיצוניים. המידע אינו עובר דרך רשתות ה-WiFi או באמצעות הרשתות הסלולריות. אפילו על המכשיר הסלולרי שלך הוא לא נשמר. זו הדרך הבטוחה ביותר לשלם".

לפני כחודש השיקה איביי פיילוט מאתגר - שיתוף פעולה עם 51 סניפי רשת "עשה זאת בעצמך" האמריקאית, Home Depot, שבמסגרתו ניתן לשלם בקופה גם באמצעות חשבון הפייפאל בלבד. "השארתי את הארנק ואת הסלולרי שלי במכונית, ונכנסתי לסניף של הום דיפו בלי דבר בידיי או בכיסיי", מספר דונהיו על התנסותו האישית. "לקחתי מאחד המדפים פטיש וסרט מדידה והלכתי לקופה. הם העבירו את המוצרים בקופה, ועל מסופון קטן עם מקלדת יכולתי לבחור אם אני רוצה לשלם באמצעות כרטיס אשראי או באמצעות פייפאל. בחרתי בפייפאל, הכנסתי את מספר הטלפון שלי, את הקוד, וזהו - סיימתי. לא הייתי צריך אפילו את הסלולרי שלי, ואם הייתי רוצה, יכולתי להשתמש בו כדי לשוחח, בזמן שאני משלם בקופה".

- קיבלת חשבונית?

"החשבונית נשלחה באופן מיידי לסלולרי שלי, כך שאם אני רוצה להחזיר את המוצר, או לעקוב אחרי התשלומים שלי, או להגיש לחברה שאני עובד בה פירוט לצורך החזר הוצאות, אני לא צריך לשמור את החשבונית הפיזית. הטלפון הסלולרי אמנם היה מעורב בתהליך, אבל לא הייתי צריך שיהיה פיזית עליי כדי לשלם".

להערכתו, בעוד שנתיים אפשר יהיה להשאיר את הארנק בבית, ולא רק כשיוצאים לשופינג בסניפי הפיילוט של הום דיפו.

שופוהוליק / צלם: רויטרס
 שופוהוליק / צלם: רויטרס

פייפאל לא עוצרת

גוני האפור בשערו הבהיר של דונהיו מסגירים במשהו את גילו המתקדם מעט בזירת האינטרנט (52), אבל מזג רוחו האנרגטי ממש לא. בהתלהבות הוא לוחץ יד אחר יד, משגר חיוכים לכל עבר ופורס את משנתו בהתלהבות אדירה, בדבר מהלכיהן העתידיים של איביי ושל פייפאל, בעת שאנחנו נפגשים בכנס האינטרנט הבינלאומי DLD במינכן.

"במשך שנים, תהליך הקניות בבסיסו לא השתנה, ועכשיו אנחנו סוף-סוף רואים שמשהו קורה", הוא אומר בראיון בלעדי ל-G. "המשהו הזה הוא שהקו בין מסחר אינטרנטי ובין מסחר פיזי מיטשטש והולך. הסוחרים מבינים היום שהם צריכים להתקדם, והם מחפשים מישהו שיספק להם טכנולוגיה לכך ושלא יתחרה בהם", הוא רומז למתחרה הגדולה שלו, אמזון. "מה שאנחנו עושים הוא לפעול על מנת לעזור לסוחרים בחנויות הפיזיות להישאר חדשניים ועדכניים".

הארנק הסלולרי הוא מונח הבאזז התורן. טכנולוגיה שתאפשר לנו לנטוש את הארנק השמנמן שאנחנו סוחבים עמנו לטובת נקודות מכירה ישירות באמצעות הסלולרי או חשבון הפייפאל. אפילו על כרטיסי האשראי אפשר יהיה לוותר. איביי כמובן אינה לבד במערכה. השוק החדש שנפתח מביא עמו מתחרים רבים בדמות חברות אשראי כמו ויזה ומאסטרקארד לצד ענקית האינטרנט גוגל - אף אחד לא יוותר על נתח בפרה חולבת שכזאת.

"לפני שאני מסתכל קדימה, אני מסתכל על מה קורה היום", כך דונהיו. "בזמן שאחרים מדברים על תשלומים סלולריים, פייפאל מבצעת תשלומים סלולריים. בשנה שעברה בוצעו דרך פייפאל תשלומים סלולריים בהיקף של 4 מיליארד דולר". מדובר בזינוק של כ-470% לעומת היקף עסקות של 700 מיליון דולר ב-2010, כשהשנה צופה דונהיו להגיע למחזור של 7 מיליארד דולר.

- אתה מעריך ששוק התשלומים הסלולריים יתנקז לכדי פורמט אחיד, או שנראה פתרונות אחדים שמתחרים זה בזה?

"הכול תלוי במסגרת הזמן ובהיקף המסחר של הסוחרים. בטווח הקצר נראה הרבה חדשנות, במיוחד אצל סוחרים קטנים כמו בתי קפה. אבל אצל סוחרים גדולים, רשת וול-מארט למשל, אתה לא תראה טכנולוגיה כמו NFC (טכנולוגיה המשלבת מדבקה בגב הסלולרי או שבב פנימי, שיתקשר עם הקופה ויאפשר את התשלום) עד שהיא לא תהיה בשלה מספיק ותהפוך לסטנדרט בתעשייה. בתי מסחר גדולים לא יתחילו להתייחס בנפרד לתשלומים שנעשים על-ידי כל חברה בנפרד - בין אם זו מערכת הפעלה של אפל, של אנדרואיד, של מייקרוסופט או של נוקיה. גם NFC לא תראה אצל הסוחרים הגדולים. זה כן יקרה, אבל זה ייקח עוד כמה שנים. בפייפאל אנחנו כבר עוברים על זה".

לא במקרה פייפאל מככבת בכל משפט שני של דונהיו. איביי אמנם מוכרת כמותג ותיק של קמעונות ברשת בזכות חטיבת ה-Marketplace שלה, שמאפשרת למכור ולרכוש פריטים מכל סוג שהוא במחירים מוזלים, אך פייפאל, שהוקמה ב-1998 ונרכשה על-ידי איביי ב-2002 תמורת 1.5 מיליארד דולר, הולכת ומקבלת את מרכז הבמה. ההכנסות מעסקי הליבה המקוריים של איביי אמנם המשיכו לעלות בשלוש השנים האחרונות, אך פייפאל מצמצמת את הפער, ועשויה להפוך בשנים הקרובות למנוע ההכנסות העיקרי של החברה.

כך, בעוד שב-2009 עמד ההפרש בין ההכנסות מהמרקטפלייס לחטיבת התשלומים על כ-70%, ב-2011 הוא הצטמק ביותר מחצי ועמד על כ-32%. יתרה מזאת, בשנים 2011-2009 גדלו ההכנסות מהמרקטפלייס ב-21% בלבד לעומת גידול של 56% בהכנסות מחטיבת התשלומים.

איביי יוצאת לשופינג

על אף הגידול בהכנסות פייפאל, והשאפתנות לכיבוש הארנק הווירטואלי, דונהיו מודה שאיביי, שנסחרת כיום לפי שווי של 42 מיליארד דולר, הייתה קצת תקועה בעשור האחרון בכל הקשור לחדשנות. עד למינויו למנכ"ל במארס 2008, החברה נוהלה במשך עשור על-ידי מג וויטמן, שמונתה לאחרונה למנכ"לית HP, לאחר כישלון בניסיון להיבחר למושלת קליפורניה ב-2010. המשקיעים והאנליסטים קיוו לקבל מחליף שיצעיד קדימה את העגלה המקרטעת מעט, וקיבלו ברגשות מעורבים את מינויו של דונהיו. הוא אמנם שימש במשך שלוש שנים כנשיא חטיבת המרקטפלייס באיביי, אך רוב ניסיונו הגיע מעשרים שנותיו בחברת הייעוץ הבינלאומית ביין אנד קומפני, שבה שימש בין היתר כמנהל הפעילות הגלובלית. בראיון שהעניק בעבר לפייננשל טיימס הסביר דונהיו כי עד שנכנס לנעליה של המנכ"לית וויטמן, איביי "היה עסק שכבר מימיו הראשונים הרגיש שאין לו צורך להתחרות כדי לשמור על מעמדו".

מאז 2008 עורר דונהיו את איביי מהתרדמת, והבין שהמהפכה כבר כאן ושאיביי חייבת לקחת בה חלק. שיאו של הרנסנס התרחש בשנה שעברה, כשאיביי עשתה את הדבר שהיא הכי מבינה בו: שופינג. חברת האינטרנט הוותיקה שברה את השיאים של עצמה כשרכשה בשנה החולפת 13 חברות, והוציאה 3.2 מיליארד דולר - זינוק אדיר לעומת כ-90 מיליון הדולרים שהוציאה על רכישות ב-2010.

כאן נכנסת לתמונה גם הזווית הישראלית הענפה, המקבלת מקום של כבוד באבולוציה של איביי. אחת החברות שנרכשו היא Magento, שהוקמה על-ידי צמד ישראלים לשעבר, רועי רובין ויואב קוטנר (לא השדרן). החברה, שפיתחה פלטפורמה פתוחה למסחר מקוון, נרכשה בשני שלבים בסכום כולל של יותר מ-50 מיליון דולר. הטכנולוגיה של החברה הוטמעה במערכת קוד פתוח שהשיקה איביי בסוף השנה שעברה תחת השם X.Commerce ושמטרתה לאפשר למפתחים חיצוניים לעשות שימוש בפלטפורמה של איביי.

בספטמבר אשתקד השלימה איביי גם את רכישתה של חברת The Gifts Project הישראלית, שמנוהלת על-ידי רון גורה ושעם משקיעיה נמנים יוסי ורדי, הקרנות אינדקס וג'מיני ואייל גורה. החברה, שנרכשה בעשרות מיליוני דולרים, מפתחת פלטפורמה לרכישת מתנות קבוצתיות. איביי הודיעה עם הרכישה כי החברה תמשיך לפעול מישראל ותהפוך למרכז הפיתוח של איביי בתחום המסחר החברתי - תחום שתופס תאוצה בתקופה האחרונה לאור הגידול המשמעותי במספר המשתמשים ברשתות חברתיות.

"אני חושב שישראל היא חלק דינמי וחשוב מהעתיד של האינטרנט, וכמובן של איביי", אומר דונהיו. "אנחנו רואים בישראל מקור לחדשנות ולכישרון. יש לנו כיום בישראל כמאתיים עובדים, ואנחנו מתכוונים לגייס עוד. אנחנו מחפשים להגדיל את הנוכחות שלנו בישראל ונמשיך לחפש טכנולוגיות טובות וכישרונות בישראל כדי להכניס חדשנות לתוך החברה".

הרכישה האחרונה מצטרפת לשתי רכישות נוספות שביצעה איביי בישראל. חברת Shopping.com, שפיתחה אתר להשוואת מחירים מהראשונים בעולם, נרכשה ב-2005 ב-634 מיליון דולר, ועל בסיסה הוקם מרכז המחקר והפיתוח של איביי ישראל, שעוסק בקטלוג ובאופטימיזציה של מידע מתוך עמודי המכירות של איביי. נוסף על כך נרכשה ב-2008 חברת FraudScience, המתמחה בניטור הונאות כספיות, ב-169 מיליון דולר, ועל בסיסה הוקמה הנציגות המקומית של פייפאל בישראל. אחד הפרויקטים, למשל, שמרכז המו"פ של איביי בישראל בניהולו של יובל מטלון מעורב בו, הוא בניית מנוע חיפוש חדש לאיביי בשם Cassini. על המשימה הזו אמון יו וויליאמס, שהיה חלק מצוות ההקמה והפיתוח של מנוע החיפוש Bing מבית מייקרוסופט.

"אנחנו מחפשים יזמים או מהנדסים שרוצים לעבוד על משהו שיש לו אימפקט רציני", אומר דונהיו. "באיביי יש מאה מיליון משתמשים ברחבי העולם, ובפייפאל משתמשים מספר דומה של לקוחות. לכן, איביי מעניקה ליזמים חדשניים הזדמנות להשפיע באופן נרחב ברחבי העולם, בזמן שהם גרים ונמצאים בישראל".

הצהרתו של דונהיו מצטרפת להודעתה של איביי ישראל על כך שהיא מתכוונת לאחד את מרכז המחקר והפיתוח שהחברה מחזיקה בנתניה מאז רכישת שופינג.קום, עם מרכז המסחר החברתי בתל אביב, שקם בעקבות רכישת The Gifts Project. תאריך יעד עדיין אין, אך בפועל כבר נעשים חיפושים לאיתור בניין אחד שבו תרוכז הפעילות המשותפת.

"זה הכיוון, אבל עדיין לא החלטנו מתי זה ייעשה פיזית", מסכם דונהיו. "נצעד צעד אחד צעד".