הלמ"ס: מערכת הבריאות זקוקה לתקנים, לא לתוספת שכר

סקר הבריאות של הלמ"ס מראה עוד כי 62% מהציבור מוטרדים מהעובדה שניתן לרכוש בישראל שירותי בריאות טובים יותר, לפחות לכאורה, תמורת תשלום

מסתבר שהציבור לא היה צריך את המאבקים המתוקשרים של הרופאים והאחיות מהשנה האחרונה, כדי לדעת שמערכת הבריאות הישראלית סובלת ממחסור מטריד בכוח אדם רפואי מחסור שבא לידי ביטוי גם בדוחות השוואתיים של ארגון ה-OECD. לקט נתונים שפרסמה היום (ב') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) המתייחסים לסקר החברתי שנערך עוד בשנת 2010, מעלה כי 37% מהציבור סבורים כי הנושא העיקרי שהמדינה צריכה להשקיע בו בתחום הבריאות, הוא תוספת של רופאים ואחיות.

על פי הסקר, 27% סבורים כי הנושא החשוב ביותר הוא טיפול סיעודי בקשישים, 17% מעדיפים יותר משאבים לטיפולי שיניים ו-11% סבורים כי דרושה בעיקר תוספת של מיטות אשפוז. לתשומת לב הרופאים והאחיות: רק 8% מהציבור סבורים כי הנושא החשוב ביותר שצריך להשקיע בו הוא העלאת שכר לצוות הרפואי. ניתוח הנתונים מעלה כי עמדות הציבור משתנות ככל שהנושא קרוב יותר לליבן של אוכלוסיות מסוימות. כך למשל, כשבוחנים את התשובות של בני 65 ומעלה, מגלים כי 42% מהם סבורים שהטיפול הסיעודי בקשישים הוא הנושא החשוב ביותר לדעתם שיש לרכז בו מאמץ, לעומת 24% בקרב בני 20-64.

לפי תוצאות הסקר, 62% מהציבור מוטרדים מהעובדה שניתן לרכוש בישראל שירותי בריאות טובים יותר, לפחות לכאורה, תמורת תשלום. ניתוח הנתונים מגלה כי נשים מוטרדות יותר מגברים (65% לעומת 58% בהתאמה) ואילו בני 20-44 מוטרדים יותר מבני 65 ומעלה (64% לעומת 44% בהתאמה).

באשר לתחום הרפואה המונעת, 33% מהציבור סבורים כי ההשקעה היעילה ביותר למניעת תחלואה צריכה להיות באמצעות עידוד אורח חיים בריא מהלך שמשרד הבריאות מתכוון להשיק בקרוב בהשקעה של עשרות מיליונים. לעומת זאת, 32% סבורים כי המדינה צריכה להשקיע יותר בגילוי מוקדם של מחלות למשל באמצעות מימון בדיקת קולונסקופיה לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס.

על פי הסקר, גברים מעדיפים השקעה ממשלתית בעידוד אורח חיים בריא, ואילו נשים מעדיפות השקעה בגילוי מוקדם של מחלות. 17% מהציבור מעדיפים כי הממשלה תשקיע במימון מחקרים רפואיים, ואילו 16.5% מעדיפים השקעה בתוכניות לימוד בנושאי בריאות.

עוד על פי הסקר, 15% מהציבור הבוגר נחשף לשמש באופן מכוון על מנת להשתזף. בין אלה הנחשפים לשמש לעתים קרובות, 54% מרכיבים משקפי שמש, 31% חובשים כובע, 23% בלבד משתמשים בקרם הגנה ו-18% לובשים שרוולים ארוכים גם כשהשמש לוהטת. על פי הסקר, רק 14% מהגברים משתמשים בקרם הגנה, לעומת 32% מהנשים. ואי אפשר לחמוק מההקשר הכלכלי: מסתבר כי בעלי הכנסה גבוהה משתמשים במשקפי שמש (70%) וקרם הגנה (33%) בשיעור גבוה משמעותית מבעלי הכנסה נמוכה (35% ו-14% בהתאמה).