רשת 5 נגרים בקשיים; צ'קים של החברה חוזרים

עובדי החברה קיבלו הודעה שלא להתייצב לעבודה ■ ניסיונות ליצור קשר טלפוני עם כל אחד מ-7 סניפי הרשת הסתיימו ללא מענה

רשת הריהוט 5 נגרים, המשווקת חדרי ילדים ונוער, נקלעה לקשיים - כך נודע ל"גלובס". ספק שעובד באופן קבוע עם הרשת סיפר כי צ'קים שקיבל מהחברה חזרו. עוד נודע כי עובדי החברה קיבלו הודעה שלא להתייצב לעבודה.

מקור אחר סיפר על בעיות אספקה ועל אי-עמידה בזמנים של הזמנות ללקוחות. גם במועצה לצרכנות מספרים על תלונות רבות שהתקבלו לאורך השנים על בעיות באספקה, על מוצרים שהתקבלו פגומים או חסרים ועל מערך שירות לקוחות לקוי ללא מענה ענייני.

ניסיונות ליצור קשר טלפוני היום (ג') עם כל אחד מ-7 הסניפים של הרשת ברחבי המדינה לא צלחו, ולא היה מענה. יורם עינב, מנכ"ל הרשת, אמר כי "כרגע בודקים את כל האפשרויות להפעיל את העסק".

5 נגרים החלה את דרכה כנגרייה קטנה בשכונת פלורנטין בתל-אביב, שהקימו 5 האחים לבית ענביאן. באחרונה העתיקה החברה את מקום מושבו של המפעל - מנתניה לאזור הצפון.

ענף הריהוט עלה לכותרות באחרונה בעקבות קריסות של מספר חברות. הסניף המקומי של קיקה נמצא בהקפאת הליכים; אם לא יימצא רוכש בקרוב, החברה תסגור את שעריה בישראל באופן סופי. מקורות בענף וכלכלנים מנמקים את סגירת קיקה בקונספט הבעייתי ובמודל שלפיו ניסתה לפעול.

תמיר בן-שחר, מנכ"ל חברת הייעוץ הכלכלית-שיווקית צ'מנסקי בן-שחר ושות', הגדיר זאת ככרוניקה של כישלון ידוע מראש. "קיקה עשתה את כל הטעויות האפשריות בעולם הצרכני כדי להיכשל. היא נכנסה עם קונספט של 'גם וגם וגם', שהוא בלתי אפשרי בקמעונאות", אמר בן-שחר.

באחרונה נסגרה רשת המטבחים DOIT והותירה מאות לקוחות ששילמו מראש ללא מענה. את הקריסה הזו הסביר יו"ר אגוד תעשיות הריהוט, אורי סגרא, ב"חוסר קריאה נכונה של מפת הענף".

"אמון הציבור" מזהיר את הצרכנים

בעקבות הודעת רשת 5 נגרים על סגירת סניפיה וקריסתן של חברות נוספות בענף הריהוט קורא ארגון "אמון הציבור" לצרכנים לנקוט במשנה זהירות בהתנהלותו מול ענף זה.

לטענת הארגון, "ענף הריהוט מהווה אחד הענפים המורכבים והבעייתים בשוק הישראלי. בצל חוסר היציבות הכלכלית המאפיינת את השוק הישראלי, ענף הריהוט מועד לבעיות חמורות בשל אופיו הייחודי, המתאפיין בעסקאות גדולות בהן התשלום מתבצע לרוב זמן רב לפני שהמוצר עצמו מסופק לצרכן. עובדה זו מקשה על צרכנים רבים לקבל את כספם במקרים בהם העסק אינו יכול לעמוד בהתחייבויותיו ונאלץ לסגור את פעילותו".

עוד נמסר כי "ארגון 'אמון הציבור' התריע מספר פעמים בעבר על התנהלותה הבעייתית של רשת 5 נגרים. דרישת העסקים לקבלת מרבית התשלום מראש, לצד היעדר רגולציה המסדירה שיטת תשלום שתהלום את הענף, מותירה צרכנים ללא תמורה וללא פיצוי.

"ארגון 'אמון הציבור' מטפל מדי שנה בעשרות תלונות בענף זה ומזהה כי סגירת פעילות, פשיטות-רגל וקושי בקבלת החזרים ו/או מוצרים הינן בעיות בולטות בענף. לאור זאת, ממליץ הארגון לצרכנים לנהוג במשנה זהירות ולדרוש מבית העסק לבצע את התשלום במספר פעימות, כשבמעמד הרכישה ישלם הצרכן עד 15% מסך הרכישה, ובמעמד קבלת הסחורה תועבר היתרה".