בארוסו: "מדינות הגוש ייעשו הכל על מנת להשאיר את יוון"

במכתב ששלח ראש הנציבות האירופית למנהיגי מדינות ה-G20 הפציר בהם להעמיד את נושא הצמיחה בראש סדר העדיפויות בפסגה שלהם שתתקיים בחודש הבא במקסיקו

ראש הנציבות האירופית חוסה מנואל בארוסו ונשיא האיחוד האירופי הרמן ואן רמפוי שלחו מכתבים לראשי מדינות ה-G20 במטרה ובהן דחקו השניים את המדינות להציב את המשבר באירופה בראש סדר הדיונים שיתקיימו במהלך פסגת ה-G20 שתתקיים בחודש הבא במקסיקו.

במכתב שלו, חזר בארוסו על העמדה האמריקאית לפיה צריכים לעודד את הצמיחה העולמית על מנת לעזור לכלכלה העולמית להתאושש מהמשבר שפקד את ארצות הברית ב-2008 וממשבר החוב שפוקד את אירופה כעת. בנוסף על כך, הפציר בארוסו בראשי המדינות להעמיד את "הצמיחה ובעיית התעסוקה בראש סדר העדיפויות בדיונים של ה-G20" וטען שעדיין קיימים סיכונים המאיימים על הצמיחה בעולם.

הקריאה של בארוסו להתרכז בצמיחה מהווה שינוי עמדה משמעותי עבור מדינות אירופה שבשנתיים האחרונות התרכזו בעיקר בתוכניות צנע, תחת השגחתה הקשוחה של גרמניה, מה שגרם למרמור רב בקרב תושבי המדינות. המרמור הזה התבטא בקלפיות בבחירות האחרונות שנערכו במספר מדינות באירופה ובהן ניצחו המועמדים שתמכו ביותר צעדי צמיחה ופחות בצעדי צנע, כשהבולט ביהם היה ניצחונו של הסוציאליסט פרנסואה הולנד בבחירות לנשיאות צרפת על ניקולא סרקוזי שתמך בהמשך הנהגת תוכניות צנע.

בארוסו גם התחייב במכתב שלו שמדינות אירופה עושות ככל שביכולתן על מנת להתמודד עם משבר החוב והם ימשיכו לעשות כך. כמו כן, התחייב בארוסו שהמדינות יפעלו בצורה נחרצת להישארותה של יוון בגוש האירו. "בעוד שאנחנו מדגישים בצורה הברורה ביותר שאנחנו נעשה את המוטל עלינו, על כל מדינות ה-G20 מוטלות החובה לבצע ככל שביכולתן על מנת להבטיח התאוששות יציבה של הכלכלה העולמית", כתב בארוסו במכתב שלו.