מארק הלברט: "מחיר מניית פייסבוק צריך להיות 13.8 דולר"

הלברט, בעל טור קבוע באתר מרקטווטש, מבסס את הטענה שלו על מחקר שפורסם לאחרונה ■ מהניתוח עולה שהשווי של פייסבוק בעוד 5 שנים יעמוד על 63 מיליארד דולר - 30% פחות משווייה היום

חברת פייסבוק השלימה אתמול את השבוע הראשון שלה בתור חברה ציבורית, וההתלהבות של המשקיעים לפני ההנפקה התחלפה במהלך השבוע לאכזבה אחרי שהמנייה של החברה לא הצליחה להתרומם ואפילו סיימה את שבוע המסחר הרבה מתחת למחיר ההנפקה שלה. מארק הלברט, בעל טור קבוע באתר מארקט-ווטש, טוען שבתהבסס על מחקר חדש שפורסם לאחרונה, המחיר של מניית פייסבוק צריך לעמוד על 13.8 דולר.

הלברט מתבסס על מחקר שנערך על ידי פרופסור לכלכלה מאוניברסיטת פלורידה ושני חוקרים מאוניברסיטת פלורידה, ובדק את ביצועי החברות אחרי 5 שנים מההנפקה שלהן. תוצאות המחקר הראו שהכנסות החברה במשך אותה תקופה עלו בממוצע ב-212%.

הלברט מניח שכך גם יהיה אצל פייסבוק, ובהנחה שהכנסות החברה בשנה האחרונה עמדו על 3.71 מיליארד דולר, אז הכנסות החברה אחרי 5 שנים מההנפקה יעמוד על 11.58 מיליארד דולר. ומכיוון שבדרך כלל משווים את פייסבוק לגוגל, הלברט מניח שיחס מחיר המנייה למכירות שלה אחרי חמש שנים יהיה זהה לזה של גוגל ועומד כעת על 5.51 ל-1.

המשמעות של הניתוח הזה הוא שבעוד 5 שנים השווי של פייסבוק יעמוד על 63.8 מיליארד דולר - 30% פחות מהשווי שלה כיום. במידה ומספר המניות הכולל של החברה יישאר זהה בעוד 5 שנים, זה אומר שמחיר המניה יעמוד אז על 23.26% לעומת מחיר הסגירה מאתמול שעמד על 33.03 דולר.

הלברט טוען שמכיוון שזה המצב כרגע, אף אחד לא ירצה להשקיע במניה של פייסבוק ולכן על החברה להציג ביצועים טובים על מנת למשוך משקיעים. אולם אם נניח שהתשואה על המנייה תהיה תואמת לממוצע השנתי בשוק שעומד על 11% בשנה, אז המחיר של המניה כיום יצטרך לעמוד על 13.8 דולר למניה.

למי שלא אהב את השורה התחתונה בניתוח של הלברט, הוא מציע להסתכל על המצב בצורה קצת אחרת ובכל זאת יגיע לאותה מסקנה. הלברט מציע להסתכל על הרווחים של פייסבוק, וטוען שאם מניחים ששולי הרווח של החברה יישארו זהים ב-5 השנים הקרובות (ולא ירדו כפי שצפוי מחברה שממשיכה לגדול), ושיחס בין מחיר המניה לרווח בעוד 5 שנים יהיה זהה לזה של גוגל היום, והתשואה השנתית על המנייה תהיה 11%, אז מחיר המניה של פייסבוק צריך לעמוד כיום על 16.6 דולר למניה.