2017: כ-3 מיליארד סמארטפונים וכמויות עצומות של מידע

הדוח השנתי של אריקסון: תחום הסלולר ממשיך לצמוח בקצב מהיר - ברבעון הראשון של 2012 הצטרפו לא פחות מ-170 מיליון מנויים בעולם ■ מספר המנויים הניידים כיום - 6.2 מיליארד ■ מספר משתמשי הטאבלטים יזנק ל-ל-650 מיליון

דוח התעבורה השנתי של אריקסון מספק הצצה למגמות הצפויות בשוק הסלולרי העולמי. המהפכה הסלולרית רחוקה מלהיות תופעה חדשה, אולם הדוח של אריקסון מספק תחזית מעניינת ביחס להיקף התעבורה. הדוח של אריקסון מסקרן במיוחד, משום שהוא מגיע מחברת התשתיות הגדולה בעולם.

הדוח של אריקסון מוכיח, שוב, כי העולם הולך ונעשה נייד. את המגמה הזו מובילים הווידיאו, השירותים מבוססי הענן והאינטרנט. הניידות משנה את התנהגותם של בני אדם, מציעה להם שירותים חדשים ומאפשרת להם לשפר את חיי היומיום שלהם. כתוצאה מכך, המשתמשים דורשים כיום קישוריות בכל מקום ובכל עת. גישה לאינטרנט הפכה לתנאי הכרחי. הנתון המדהים הוא שעד 2017, 85% מהאוכלוסייה העולם תהנה מכיסוי של רשתות WCDMA/HSPA.

שיעור החדירה העולמי של תקשורת ניידת הגיע ברבעון הראשון של שנת 2012 ל-87%, כאשר מספר המנויים הניידים עומד כיום על 6.2 מיליארד. עם זאת, מספר המנויים האמיתי נמוך בהרבה ומוערך ב-4.2 מיליארד, משום שלמשתמשים רבים יש יותר מאשר קו אחד.

ברבעון הראשון של השנה התווספו כ-170 מיליון מנויים חדשים. כ-40% מהם בהודו ובסין, שהציגו גידול מרשים של 25 מיליון ו-40 מיליון מנויים, בהתאמה. נתון אחר שעולה בסקרמצביע על כך שמספר מנויי הפס הרחב בסלולר זינק בכ-60% בהשוואה לשנת 2011 והגיע ל-1.1 מיליארד.

הסקר מצביע על ההצלחה שלה זוכים מכשירי הסמארטפון - לפי ההערכות של אריקסון, כ-35%-40% מכל הטלפונים הניידים שנמכרו ברבעון הראשון היו טלפונים חכמים, זאת לעומת כ-30% בכל 2011.

הטכנולוגיה שמאפשרת שימוש בטלפונים חכמים קיימת כיום רק ב-10%-15% מהעולם, נתון שמצביע על כך שיש לסמארטפונים מקום נרחב לצמיחה נוספת. המספר הכולל של מנויי סמארטפונים הגיע ל-700 מיליון לערך ב-2011.

טלפון שלם לכפר אחד

הדוח של אריקסון מצביע על עלייה גם במספר המנויים שמחזיקים ברשותם PC ומחשב לוח (טאבלט). הנתון הזה צפוי להמשיך לצמוח בהדרגה מ-200 מיליון אשתקד עד ל-650 מיליון משתמשים בשנת 2017, בדומה למספר המנויים בעלי הפס הרחב.

דאגלס גילסטראפ, סגן נשיא בכיר והמנהל האסטרטגי של אריקסון, אמר בהקשר הזה כי "אנשים מתחברים כיום לאינטרנט כתנאי מוקדם להפעלת כל התקן שהוא. הלך הרוח הזה מביא לגידול הביקוש לפס נייד רחב ולתעבורת נתונים מוגברת. המפעילים מכירים בהזדמנות העסקית הזו ושואפים לאפשר את הצמיחה ולספק חוויית משתמש טובה עם מהירויות נתונים גבוהות".

בניגוד לנורמות המקובלות במערב, הדוח מתאר מצב שבו באזורים מתפתחים ישנם כמה אנשים שעושים שימוש במנוי אחד. בחלק מהמקרים מדובר בטלפון אחד למשפחה שלמה ואפילו במכשיר אחד שמשרת כפר שלם.

נתונים אחרים מצביעים על כך שעד סוף שנת 2017 יהיו בעולם כ-9 מיליארד מנויים ניידים. אריקסון מעריכה שבעולם יהיו כ-5 מיליארד מנויי פס רחב נייד באותו המועד. נתון נוסף מהדוח מצביע כל כך שמספר מנויי הפס הרחב הנייד מתקרב למיליארד והוא צפוי לגדול ל-5 מיליארד עד 2017.

אריקסון התייחסה בדוח שלה לרשתות הדור הרביעי (LTE), שנפרסות בימים אלה בכל העולם. הרשתות הללו צפויות לשמש כמיליארד מנויים עד 2017. כמה מפעילים גדולים בעולם כבר החלו בפריסת רשתות LTE, אך מבחינת הכיסוי, הדרך עוד ארוכה. על-פי הערכות מחודש פברואר, רשתות LTE מספקות כיסוי ל-315 מיליון בני אדם בעולם. תוך 5 שנים, המספר זה צפוי לגדול לכ-50% מהאוכלוסייה.

מערב אירופה, שנחשבת לשוק בוגר, תפגין שיעור צמיחה קטן במספר המנויים בשנים הקרובות. הצמיחה שכן תתרחש באירופה צפויה להגיע מהמספר הגדל של התקנים מחוברים. בימים אלה הולך ופוחת מספר המנויים ברשתות הישנות יותר (GSM/EDGE), כאשר המשתמשים משדרגים את המכשירים שלהם לדגמי HSPA מתקדמים יותר. ב-2017, רשתות LTE צפויות להגיע לשיעור חדירה של 25% מכלל המנויים במערב אירופה.

אריקסון זיהתה כמה מערכות הפעלה לטלפונים חכמים אשר מניעות נפחי תעבורה גבוהים. מכשירים אלה קרויים High Traffic Smartphones (סמארטפונים HT). סמארטפונים HT מוגדרים כקטגוריית 'שמנת' של מכשירי הטלפון (מדובר למשל במכשירי iPhone ובמכשירים מבוססי אנדרואיד).

ההתקנים האלה מחוללים בדרך כלל נפח תעבורה גדול פי 5-10 מאשר התקנים מעוטי תעבורה. על-פי ההערכות, נתח השוק של מכשירי HT הגיע ל-50% בסוף 2011 ועד 2017 יהווה את הרוב המוחלט של המכשירים.

ב-2017, כשליש מבסיס ההתקנות של מחשבים אישיים ניידים צפויים להיות בעלי מנוי G3 או G4. יתרת המנויים ישתמשו בחיבורי Wi-Fi או את'רנט. לחלק מהמחשבים האישיים הניידים עם יכולות G3/G4 אין מנוי סלולרי פעיל.

במקביל, רק מחצית ממחשבי הלוח צפויים להיות עם מודם G4/G3 מובנה. לחלקם לא יהיה מנוי פעיל.

צמיחה של 19% ברבעון

ומה באשר לתחום הצומח של תעבורת הנתונים? היקף המידע שעבר ברשתות הסלולריות כמעט והכפיל את עצמו תוך שנה - בין הרבעון הראשון של 2011 לרבעון הראשון של 2012. שיעור הצמיחה הרבעוני, מהרבעון הרביעי של 2011 לרבעון הראשון של 2012, היה מרשים למדי ועמד על 19%.

תעבורת הנתונים, שכמעט הכפילה את עצמה תוך שנה, צפויה לזנק עד פי חמישה לערך תוך 5 שנים. במקביל, תעבורת הנתונים הניידים בסמארטפונים תגדל בקרוב לפי 20 עד סוף 2017.

התחזית היא שקצב תעבורת הנתונים בהתקנים הניידים יצמח בקצב שנתי מצטבר של כ-60% מ-2011-2017, בעיקר כתוצאה מתעבורת וידיאו. המשמעות - צמיחה של עד פי 15 עד סוף 2017.