ברקליס: תוצאות הבחירות ביוון טובות לשווקים; מה הלאה?

בבנק הבריטי סבורים שיוון ונציגי הטרויקה ינהלו מו"מ על חבילת הסיוע בשבועות הקרובים ■ UBS מעריך שהיוונים לא יסכימו לתנאי חבילת הסיוע ויציגו עמדה קשוחה יותר מול האירופים ■ שלי יחימוביץ': "יש לבחון מחדש את מדיניות הצנע האלימה"

הסיכוי ליציאת יוון מגוש האירו בחצי השנה הקרובה צנח ל-6% בלבד, אולם הסיכוי לכך בשנה הקרובה הינו 20%-25% - כך מעריכים כלכלני בנק UBS בסקירה שהוציאו היום (ב') ללקוחותיהם, בעקבות תוצאות הבחירות ביוון. (לסיפור המלא)

"הממשלה החדשה שתקום תנהל בשבועות הקרובים מו"מ עם נציגי הטרויקה (הבנק המרכזי האירופי, קרן המטבע והאיחוד האירופי) כדי לקבל את התשלומים הבאים במסגרת חבילת הסיוע השנייה", כותבים האנליסטים. "הסיכוי לפרישה של יוון מגוש האירו בטווח הקרוב פחת באופן ניכר, אך אנו מאמינים שחוסר ההסכמה מצד יוון על יעדי תוכנית הסיוע יציתו מחדש את חששות נטישת האירו לקראת סוף השנה או בתחילת 2013".

גם כלכלני הבנק הבריטי ברקליס מעריכים שהסערה סביב יוון תשכך לפי שעה. מה עושים מכאן? ובכן, לפי ברקליס, נציגי הטרויקה ינהלו מו"מ עם היוונים במהלך 3-5 השבועות שלאחר הקמת הממשלה (הצפויה בימים הקרובים), בדבר שינוי מסוים של תנאי חבילת הסיוע. ההערכה היא כי יושם דגש רב יותר על עידוד הצמיחה ביוון מוכת האבטלה שסובלת מחמש שנות מיתון, כמו למשל ע"י השקת פרויקטים בתחומי התשתיות במימון בנק ההשקעות האירופי (EIB).

"אנו מעריכים שהמו"מ יסתיים תוך כחודש ואז יוון תקבל תשלום נוסף כחלק מחבילת הסיוע, במחצית השנייה של אוגוסט", כותבים כלכלני ברקליס ללקוחות. "התשלום הגדול הבא של יוון למחזיקי האג"ח הינו ב-20 באוגוסט (3.1 מיליארד אירו). ייתכן שהמו"מ לא יושלם עד אז, כך שהאירופי ויוון יצטרכו לספק איזושהי הלוואות גישור, אולי מקרן הייצוב האירופית (EFSF)".

בברקליס מתייחסים גם לתגובה הצפויה בשווקים בטווח הקרוב לאחר הבחירות ביוון: "יהיו עוד כמה ימים של אי ודאות עד שתוקם קואליציה באופן סופי, ואז עוד כמה שבועות של מו"מ עם נציגי הטרויקה על חבילת הסיוע. תגובת השווקים בתקופה זו לא תהיה דרמטית. יש לקבל את תוצאות הבחירות ביוון באופן חיובי כי התוצאות מפחיתות את הסיכוי ל'תאונה', כלומר יציאה פתאומית ולא מסודרת של יוון מגוש האירו".

בישראל, גם יו"ר האופוזיציה שלי יחימוביץ' הגיבה לתוצאות הבחירות ביוון ואמרה כי הן מהוות "הזדמנות לגוש האירו לבחון מחדש את מדיניות הצנע האלימה שנכפתה על יוון". לדבריה, "מדיניות זו לא רק שלא חילצה את יוון מהמשבר אלא שיתקה ודרדרה אותה לדרך ללא מוצא. בצד התקווה להיחלצותה של יוון מהמשבר, אין להתעלם מכך שהמפלגה הניאו-נאצית ביוון, המכחישה את השואה, שבה ונכנסה, ויש לדרוש מממשלת יוון להרחיק אל מחוץ לשיח הפוליטי הלגיטימי מפלגה מסוג זה".