"חברות ישראליות נמכרות מהר, ומאבדות הצביון הישראלי"

בכירי בורסת ניו יורק המבקרים בארץ, מאמינים כי פוטנציאל השוק המקומי נמוך מאשר בעבר

"לחברות הישראליות חסר ביטחון בשוק המקומי. אין להן הסבלנות להמתין עד להנפקה, והן מרגישות תחת לחץ להחזיר את ההשקעה. התוצאה היא שבחלק מהפעמים הן נמכרות מהר מדי, מפסיקות להתרחב ומאבדות את הצביון הישראלי שלהן". כך אמר לארי לייבוביץ', סמנכ"ל התפעול של בורסת ניו יורק (NYSE), במהלך מפגש עיתונאים שנערך היום בתל אביב. לייבוביץ' הגיע לישראל עם דידריק זנדסטרה, מנהל ההנפקות הבינלאומיות של הבורסה, כדי לעניין חברות ישראליות להנפיק בבורסה האמריקנית.

באשר למצב שוק ההנפקות אמר זנדסטרה, כי כרגע יש בצנרת מספר לא מבוטל של חברות שמעוניינות לחדור לשוק, בייחוד מתחום הטכנולוגיה. "אני מאמין שבהמשך השנה נראה חברות נוספות שהולכות בדרכה של פייסבוק, בעיקר במהלך חלון הזמן שבו השוק פחות תנודתי. יש לא מעט חברות שמעוניינות להפוך לציבוריות, וכבר החלו בתהליך הזה, ביניהן גם חברות ישראליות".

אחת ההצלחות שיכולה בורסת ניו יורק לרשום בהקשר הישראלי, היא המעבר של ענקית הגנריקה טבע מבורסת נאסד"ק לבורסת ניו-יורק באחרונה.

"אנחנו ממשיכים לבנות את הקשר שלנו עם השוק הישראלי, והמעבר של טבע מהנאסד"ק לניו יורק משקף את זה. יש כאן חברות איכותיות, ואנחנו רוצים לספק את הפלטפורמות שיאפשרו להן לצמוח דרכן. ישראל בהחלט קיימת בצנרת - אמנם בהיקפים נמוכים מבעבר, אבל השוק הישראלי בהחלט מעניין", אמר זנדסטרה.

הפחתת עלויות בדרך לבורסה

במהלך המפגש ציין לייבוביץ', כי כדי לסייע לחברות הישראליות לשמור על פעילותן, ולהמשיך לצמוח כך שלא ייאלצו להימכר, יש להפחית את העלויות הכרוכות בהפיכה לחברה ציבורית: "חברות רבות מתלוננות שהעלויות של הפיכה לחברה ציבורית בארה"ב הן מאוד גבוהות. אנחנו מאמינים בשקיפות והוגנות, אבל צריך למצוא גם את האיזון, כך שלמשקיעים לא יהיה קשה מדי לפעול. אי אפשר לשבת לקבוע כללים נוקשים, כי בסוף אף חברה לא תרצה להפוך לציבורית".

"צריך להבין שכשחברה הופכת לציבורית, יש לכך השלכות ועלויות נלוות. אולם נדרש שינוי מחשבתי, שלפיו העלות היא לא מרכז התהליך, אלא חלק נלווה לו", הוסיף זנדסטרה. הוא ציין כי מה שצריך לעמוד בפני ראשי החברה הוא המיקום שבו הם רוצים לצמוח, מה יהיה הצעד הבא והאם ההנפקה תוכל לסייע לחברה לצמוח במהירות גבוהה יותר.

בהמשך התייחס לייבוביץ' לפערים הרגולטוריים בין הבורסות בישראל ובחו"ל, המאפשרים לחברות דואליות לתמרן בין המשקיעים, ולעיתים על חשבונם: "זה האתגר בפני הרגולטורים בעולם. העולם הופך לסבוך יותר מבחינה כלכלית, כי יש זרימה של הון בין הכלכלות. אם הרגולטורים לא יחשבו יחד על הדברים ייווצרו פרצות רגולטוריות. הכול עניין של איזון אינטראקטיבי, כי אם מדינה מסוימת תחוקק חוקים נוקשים מדי, המשקיעים פשוט יעברו למדינה שבה הרגולציה מקילה יותר. מצד שני, צריך לדאוג לסטנדרטים גבוהים שיגנו על המשקיעים".

"היה צריך לעצור המסחר בפייסבוק"

את המפגש חתם לייבוביץ' עם התייחסות לבעייתיות סביב הנפקת הרשת החברתית פייסבוק בבורסת נאסד"ק, שמיד לאחר ההנפקה סבלה מירידות חדות. במקביל לביקורת על השווי הגבוה שבו הונפקה החברה, היו גם שביקרו את תפקוד בורסת נאסד"ק, שהביא לירידה החדה במניה במיוחד ביום המסחר הראשון.

"ברור שהיו בעיות טכנולוגיות לפני שהמסחר נפתח באותו יום. הם יכלו לחכות. אנשים התלוננו והיה הרבה בלבול, היו צריכים לעצור את המסחר במניה.

"לפעמים צריך לעצור ולהבין מה קורה, כי הדבר הכי גרוע שיכול לקרות זה שאנשים לא מבינים מה קורה ומה לעשות. עם זאת, נורא קל להסתכל על מישהו ולהגיד שהוא עשה עבודה לא טובה. בנאסד"ק בהחלט התמודדו עם אתגר גדול".