החל פינוי שכונת האולפנה בבית אל: "עוד נחזור"

(עדכון) - 5 ימים לפני המועד שנקבע, הבוקר החלו לעזוב חלק מהמשפחות את בתיהן בשכונת המריבה שבבית אל ■ הפינוי יתבצע בשני שלבים ובהתאם להחלטת בג"ץ, עד יום שישי הוא יושלם לחלוטין

15 מתוך 33 המשפחות המתגוררות ב"גבעת האולפנה" בבית אל, החלו לעזוב הבוקר (ג') את בתיהן, זאת בעקבות החלטת בג"ץ בסוגיה וסירוב הממשלה לאשר חוק שיסדיר את מעמדה.

במקום התייצבו 100 אנשי משרד הביטחון שהקימו במקום מעין חמ"ל מאולתר ללא נוכחות של אנשי צבא או משטרה. עד כה מתנהל הפינוי בסדר מוחלט וללא הפרעות. לפי התוכנית, יתר המשפחות יפונו מהמקום ביום חמישי כך שההליך כולו יושלם עד ליום שישי. הפינוי היום יתבצע בשני שלבים, כשבכל שלב יפונו 8 משפחות.

למקום הגיעה הבוקר חברת הובלות ואנשי משרד הביטחון שהתחלקו לצוותים. בניסיון למנוע חיכוכים, הוחלט שאנשי ההובלה ומשרד הביטחון יסייעו לתושבים בסידור הבית מחדש, אך לא ייגעו בחפצים הפרטיים ולא בחפצי הקודש. את תשמישי הקדושה הפרטיים יעבירו התושבים בעצמם, כשספרי קודש ודברים יותר גדולים יועברו על-ידי רבנים.

זמן קצר לפני תחילת הפינוי, ערכו התושבים תפילת שחרית במקום בפעם האחרונה.

הרב מלמד: "ההחלטה תתהפך ונחזור לכאן"

"לא צפוי פה אלימות אלא כאב גדול ועמוק", אמר הבוקר אבי שמשי אחד מתושבי השכונה לחדשות 2 באינטרנט. "אנו מנסים לעבור את הפינוי בשקט עם כאב גדול של עם ישראל". שמשי סיפר כי "חשבנו שחברי כנסת ושרים מהליכוד יבואו הבוקר למקום לתמוך בנו אבל אף אחד לא הגיע". עוד ציין כי "אנו עוטפים את הילדים כדי שיעברו את זה בקלות אבל זה קשה לעבור ולארוז בית אחרי שאתה גר בו שמונה שנים - אני אתפנה בסוף השבוע והרוב כבר מוכן לעזיבה".

רב בית אל קיווה הבוקר שהשכונה החדשה תיבנה כמתוכנן. "היום בעזרת השם נחנוך שכונה חדשה שגדולה פי שלושה מהשכונה הזאת - אך זה לא גורע שהחלטת בג"ץ היא מרושעת", אמר הרב מלמד לחדשות 2 באינטרנט. "אנחנו מאמינים כי ההחלטה תתהפך ונחזור לשכונה". אתמול נועד מפקד אוגדת יהודה ושומרון, תת-אלוף חגי מרדכי, עם הרב מלמד, במהלכה הוסכם כי הפינוי יעבור בשקט.

במשרד הביטחון מודעים כי ייתכן שמספר משפחות יתנגדו פסיבית לפינוי. "אנו עושים הכל כדי להקל על המשפחה", סיפרו גורמים במשרד הביטחון. "אנו מאמינים כי הפינוי יעבור בשקט". המשפחות תודרכו קודם לכן בשעה בה יתפקדו אנשי המשרד על דלתותיהן וכן לאיזו קראווילה יועבר מטענן.

משפחות המפונים יעברו להתגורר באתר קארווילות סמוך, בצל הבהרת אחדות מהן על כך שיסרבו להתפנות מרצון. "מנסים לצייר את הגירוש שלנו כפינוי מרצון - אך לא כך הדבר", הבהיר דובר השכונה, הראל כהן, בשיחה עם חדשות 2 באינטרנט. "גם אם החלטנו שאנו לא נוקטים אלימות, זוהי לא עזיבה מרצון - אלא גירוש לכל דבר ועניין".

הסכם הפשרה שבמסגרתו הסכימו המתנחלים לעזוב את הגבעה לא התקבל בעין יפה בקרב כל גורמי הימין ועודו מעורר התנגדות עזה מצד הקיצוניים שבהם. למרות הכל, הביע כהן ביטחון מלא בכך שאלימות - לא תהיה שם: "תושבי השכונה חוששים רק מהקדוש ברוך הוא. לא מנתניהו ולא מנוער הגבעות שיעשו כאן פרובוקציה. הרב מלמד, רב היישוב, מתווה את הדרך".

"נמצא אלטרנטיבה שלטונית"

בהמשך דבריו, הפנה כהן אצבע מאשימה כלפי הממשלה. "עם ישראל הוא עם איתן, חזק ושפוי. אבל יש לו ממשלה שפוחדת פחדים דמיוניים ממילים גדולות כמו 'האג' ו'פרקליטות'. הממשלה מונעת מפסיקות שנאה של בית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ - אבל בקרוב העם זה יחליף אותה להנהגה שתואמת את הדעות שלו".

הדובר מאמין כי יוכיחו שהבתים לא שייכים לאף אחד אחר. "השכונה לא מפונה כי היא על קרקע פרטית, כי על זה יש דיון בבית המשפט המחוזי. אנחנו מקווים שהבתים שיפונו לא ייהרסו בשל סיבות הזויות, ואם הממשלה תהיה שפויה ולא תהרוס את הבתים - אנחנו נצליח להוכיח שהבתים לא שייכים לאיש ואז נחזור אליהם", הוא אמר - והעריך כי "זה יכול לקרות מהר יותר ממה שכולם חושבים, אבל לצערי - הממשלה חלשה".

ומה יקרה עד אז? "על שלושת הבתים שיישארו עומדים ייתלה שלט גדול שעליו ייכתב: 'ח'רבת נתניהו'", סיפר כהן. "אנשי האיחוד הלאומי שלא נמצאים בממשלה הזו בעל כורחם שואפים להגיע להנהגה חדשה במקום ראש הממשלה נתניהו. כרגע, הוא יכול להיות רגוע כי האלטרנטיבה אינה קיימת, אבל אנחנו נמצא אותה. כבר בתשדירי הבחירות נראה את ההרס שלו גרם ראש הממשלה. אף אחד לא יוכל להישאר אדיש לכך".

100 עובדי משרד הביטחון משתתפים בפינוי

בסך הכל יפונו תושבי השכונה ובהם 91 ילדים, ל-30 בתים חדשים בגודל 65 מ"ר, ו-92 מ"ר עבור המשפחות הגדולות. בנוסף למבני המגורים, משרד הביטחון יקים שלושה מבני ציבור של 90 מ"ר כל אחד שישמשו בית כנסת, גן ילדים ומעון. בנוסף יוקם בשכונה החדשה מגרש משחקים.

100 עובדי משרד הביטחון ישתתפו במבצע העברת התושבים יחד עם 250 עובדים של אגף ההנדסה והבינוי, שעובדים להשלמת העבודה בשכונה הזמנית.