עד המדינה בתיק הולילנד: "העברתי לאולמרט 1.5 מיליון שקל"

ש"ד ‎‎ביום השני לעדותו: ‎‎‏"אני ואולמרט היינו כמו שני גנבי סוסים; באמצעות כספים שקיבלתי מהולילנד כיסיתי חובות שהיו לו עקב מערכות הבחירות" ■ יועצו של אולמרט: "מדובר בעד שקרן, שכשהוא אומר שהשמש זורחת צריך לקחת מטרייה"

"הייתי שולח לאהוד אולמרט מתנות לחג וקונה לו סיגרים לבקשתו. היחסים שלי ושל אולמרט היו כמו של שני גנבי סוסים, ואני הייתי אחד הגנבים" - כך העיד היום (ב') עד המדינה ש"ד במשפט פרשת הולילנד בבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

‏ביום השני לעדותו, סיפר ש"ד על יחסיו עם ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, שמואשם כי לקח מיזמי פרויקט הולילנד שוחד בסך מיליוני שקלים, בתיווכו של ש"ד, שאמר: "לא הייתי ידיד קרוב של אולמרט, אך תמיד הייתה לי דלת פתוחה אצלו... כיסיתי באמצעות כספים שקיבלתי מהולילנד חובות שהיו לאולמרט עקב מערכות הבחירות שניהל, העברתי לו כ-1.5 מיליון שקל עד 1999".

‏העד, שהביא לחשיפת הפרשה, לא התכחש לכך שהיה שותף בכיר למעשי השוחד לכאורה. "מעולם לא טענתי שאני טלית שכולה תכלת. עשיתי הרבה דברים עברייניים, אבל חבל שאני הצדיק היחיד בסדום שמודה בכך, וכל שאר השותפים טוענים שהם בסדר. הדברים יתבררו במהלך המשפט".

הוא תיאר את יחסיו עם אולמרט, שעמו נפגש לראשונה ב-1993, כשנבחר לראש עיריית ירושלים. "ידעתי שאולמרט יצטרך לתת גיבוי לפרויקט הולילנד", אמר.

‏השופט: "על מה מדובר פה?"

‏ש"ד: "כל אחד מאיתנו עשה 'שלח לחמך על פני המים'. אולמרט ביקש עבור אחיו (יוסי אולמרט, ח' מ') 500 אלף שקל - וקיבל. הוא קיבל ממני עוד מעל 2 מיליון שקל. עד 1999 הוא קיבל 1.5 מיליון שקל.

‏‎‎‏"העברתי צ'קים ללשכה של אולמרט"

‏ש"ד תיאר את שיטת העברת הכספים לאולמרט: "הייתי מקבל כסף מהלל צ'רני. הכסף נרשם בספרי חברת הולילנד כהלוואה אישית אליי. הפקדתי אותו בחשבונותיי האישיים והעברתי את הצ'קים ללשכה של אולמרט, לשולה זקן".

לדבריו, בתחילה התבקש להעביר לאולמרט 5,000 שקל בכל פעם, לכיסוי מסע הבחירות שלו לעירייה. "ובכל פעם רשמתי את זה כאילו בן משפחה אחר שלי תורם את הכסף. כי מבחינה חוקית היה אסור להעביר יותר מ-5,000 שקל למועמד. שולה זקן אמרה לי שאולמרט ערב אישית לכיסוי החובות שנוצרו במהלך מערכת הבחירות שלו לראשות העיר. לכן התבקשתי לעשות זאת.

‏בתשובה לשאלת התובעת, עו"ד ליאת בן-ארי, אם אולמרט התייחס לקבלת הכספים ממנו, השיב העד: "שולה זקן אמרה לאולמרט, 'אתה יודע שש"ד העביר לנו כספים'. אולמרט היה מודה לי על כך. הוא היה נכנס לחדר של זקן ואומר לי: 'אני שוב מודה לך על מה שאתה עושה'".

‏בהמשך סיפר העד כי התבקש לתרום כספים נוספים לאולמרט בגין חובות שנוצרו מהבחירות לעיריית ירושלים ב-1993. "באותה עת תרמתי 200 או 300 אלף שקל, שאותם זקן ביקשה ממני. אולמרט עצמו ביקש ממני אישית כספים רק בשני מקרים. ביתר המקרים, הבקשות נעשו על-ידי זקן".

‏לדבריו, אולמרט נתן את ברכת הדרך לתוכנית פרויקט הולילנד ואמר שהוא מעדיף בנייה לגובה. באותה תקופה התנגדה העירייה לבנייה על מדרון ההר. זה שונה בתוכנית שהתקבלה מאוחר יותר בעירייה.

‏‎‎העדות נקטעה לאחר 5 שעות

‏‎‎העד סיפר גם על היכרותו עם שולה זקן, אז ראש לשכת אולמרט, שעומדת לדין באשמת קבלת שוחד. "את שולה זקן פגשתי באותה תקופה שבה הכרתי את אולמרט. אולמרט אמר לי שהיא יד-ימינו, ושכל מה שאני צריך אני יכול לפנות אליה ולהסדיר איתה. זקן הייתה 'קולו של אדונה' ובעלת סמכויות בכל מקום בעירייה. כשהיא דיברה ראו בזה כאילו אולמרט מדבר. ראיתי שלא מערערים על אמירותיה".

‏לדברי ש"ד, "לזקן הייתה חשיבות גדולה לפרויקט. היא עזרה לי איפה שצריך, הפעילה את אולמרט בכל פעם שהיה צריך, והגישה לי עזרה מרבית במשך כל התקופה".

התובעת: "מה ידע צ'רני?"

‏העד: "צ'רני ידע אבסולוטית כל מה שאני ידעתי".

‏התובעת: "מה הייתה מערכת היחסים בין צ'רני לאולמרט?

העד: "צ'רני נפגש עם אולמרט בכל התקופה אולי פעמיים-שלוש והודה לו על הגיבוי שנתן לתוכנית ועל כל מה שעשה למעננו".

גם ביום השני לעדותו, טען עד המדינה, כבר לאחר כ-5 שעות עדות, כי אינו מסוגל להמשיך בעדותו, עקב מצבו הרפואי. "גם ככה אני בא לקראת בית המשפט מעל ומעבר", אמר לשופט דוד רוזן. "לפי המלצת הרופא, מזמן לא הייתי צריך להיות פה. אני רוצה להישאר בחיים עד גמר עדותי פה ועד גמר המשפט האזרחי שאני מנהל נגד צ'רני".

השופט התעקש פעם אחר פעם כי ש"ד ימשיך להעיד, אך לבסוף קטע את העדות.

"עד שקרן"

יועץ התקשורת של אולמרט, אמיר דן, מסר בתגובה: "מדובר בעד שקרן, שכאשר הוא אומר שהשמש זורחת בחוץ, צריך לרוץ מהר לקחת מטרייה. לצערנו, אי-אפשר להתחיל בחקירה נגדית שלו, ולכן ניאלץ להמתין עד שייחשפו שקריו. אפילו הפרקליטות איננה מאמינה לעד שלה, וכבר בפתיחת המשפט הודיעה כי לא תציג את יומניו. זאת לאחר שהבינה שאי-אפשר לסמוך על הדברים שהעד כתב".

‏‎‎חוסר מהימנות? הפרקליטות לא תגיש כראיה את יומניו האישיים של ש"ד

‏‎‎עם תחילת משפט הולילנד אתמול (א') הודיעה התובעת הבכירה בתיק, פרקליטת מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) עו"ד ליאת בן-ארי, במפתיע, כי הפרקליטות החליטה לא להגיש כראיה את יומניו האישיים של עד המדינה.

ביומנים תיעד ש"ד לאורך שנים את מסכת תשלומי השוחד לכאורה שניתנו לטענתו ואת הפגישות שערך עם הנאשמים בתיק. עם היומנים הללו ניגש העד למשטרה והגיש את התלונה הראשונית (ואת טיוטת כתב התביעה שהכין) בפרשה.

לטענת סנגורי הנאשמים, הוויתור על הגשת היומנים שומט מהפרקליטות ראיה אובייקטיבית ומרכזית, שיש בכוחה להצביע על חוסר המהימנות של עד המדינה ועל היות גרסתו שקרית.

לדברי אחת הסנגוריות, "בתחילת החקירה הפרקליטות התייחסה אל היומנים כאל ראיה מחזקת ואובייקטיבית. כעת היא מודה כי לא קיבלה תמונת מצב אמיתית על העד. עם היומנים האלה שכנע עד המדינה את פרקליט המדינה, משה לדור, לחתום עמו על הסכם עד המדינה המיטיב כל-כך. איך יכול להיות שביום המשפט פתאום היומנים לא שווים כלום?".

‏סוגיה נוספת שעליה מתרעמים הסנגורים קשורה אף היא להסכם עד המדינה עם ש"ד. בסוף הדיון אתמול ביקש עו"ד אלי זהר, סנגורו של אולמרט, לאפשר את פרסום כל פרטי הסכם עד המדינה. החלק העיקרי שאסור לפרסום ואשר זהר מבקש את חשיפתו נוגע לכספים שמקבל העד מהמדינה לצורך מחייתו. "כנראה מדובר בתשלום גבוה מאוד שאותו מקבל ש"ד מדי יום מכספי ציבור, בתמורה לעדותו בתיק".