ווייטסמוק במו"מ למכירתה תמורת 10-20 מיליון דולר

החברה, שפיתחה תוכנה לתיקון שגיאות כתיב ותחביר בשפה האנגלית, ניסתה אשתקד להנפיק בנאסד"ק לפי שווי של 37 מיליון דולר

הנה עוד סיפור על סטארט-אפ ישראלי שניסה, לא ממש הצליח, וכנראה עומד לעבור לזרועות חברה גדולה ממנו לפי שווי נמוך בהרבה ממה שהצמידו לו בעבר. ווייטסמוק (WhiteSmoke), שפיתחה תוכנה לתיקון שגיאות כתיב ותחביר בשפה האנגלית, מנהלת בימים אלו מו"מ למכירתה לפי שווי של 10-20 מיליון דולר. זהות הרוכש עדיין אינה ידועה.

ווייטסמוק, למי ששכח, כמעט הפכה אשתקד לחברה ציבורית בנאסד"ק. החברה, שהוקמה לפני 10 שנים על ידי בני הזוג הילה ולירן ברנר, ניסתה לגייס 17 מיליון דולר לפי שווי של 37 מיליון דולר, אך אי הוודאות ששררה אז בשוקי ההון (בסיוע תוצאות כספיות לא ממש מעודדות מצד החברה), אילצו את ווייטסמוק לוותר על חלום ההנפקה.

לפי טיוטת התשקיף האחרונה שהגישה החברה לרשות לני"ע האמריקנית, לבני הזוג ברנר נותרה החזקה של 15.8% מההון. במקרה שבו החברה אכן תימכר לפי השווי לעיל, ייפגשו השניים בממוצע עם 2.4 מיליון דולר, ולא יותר.

בעלת המניות הגדולה בחברה היא קרן ההון סיכון Evolution (החזקה של 30.3%), ואילו יאיר גולדפינגר, היזם הסדרתי, מחזיק ב-7.5% מההון, כך שבמקרה של מכירה הוא צפוי להיפגש עם משהו כמו 1.1 מיליון דולר. ווייטסמוק גייסה מאז הקמתה מיליוני דולרים בודדים, כך שההחזר לבעלי מניותיה במקרה של מכירה לפי שווי של 10-20 מיליון דולר אינו ממש מרשים.

ווייטסמוק, כאמור, פיתחה תוכנה ששמה WhiteSmoke Writer, שמסייעת בתיקון שגיאות כתיב, תחביר וסגנון בעת כתיבת טקסטים באנגלית, ומותאמת לתוכנות כתיבה שונות. הפתרון של החברה מיועד למי ששפת אמו היא אנגלית, ולא למי שמנסה ללמוד את השפה מאפס. תוכנה זו הייתה מקור ההכנסות העיקרי של החברה, לפחות בתחילת דרכה, אך לקראת ההנפקה החלה ווייטסמוק לייצר הכנסות מאפליקציית חיפוש המשותפת לה ולגוגל.

ההנפקה, כאמור, בוטלה בנובמבר האחרון לאחר שהחברה נקלעה למצוקת נזילות, ובקופתה נותרו רק 165 אלף דולר. ווייטסמוק נאלצה לבקש עזרה, ולוותה 550 אלף דולר מקבוצה של מלווים שזהותם לא פורסמה. הכנסות החברה בתשעת החודשים הראשונים של 2011 עמדו על 8.7 מיליון דולר לעומת 3 מיליון דולר בתקופה המקבילה של 2010. גידול משמעותי זה נבע מהגידול בהכנסות החברה מאפליקציית החיפוש.

ועדיין, למרות השיפור בשורה העליונה של החברה, שורת הרווח התפעולי נותרה אדומה והציגה הפסד תפעולי של 742 אלף דולר לעומת 876 אלף דולר בתקופה המקבילה ב-2010. בשורה התחתונה הפסידה החברה 1.7 מיליון דולר לעומת 1.4 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב-2010.

לפי הידוע, הפעילות המדשדשת של החברה, ומצוקת הנזילות אליה נקלעה, גרמה לבני הזוג ברנר להרים ידיים, ול"גלובס" נודע כי השניים פרשו מכל תפקידיהם בחברה, ורק נותרו בעלי מניות בה. הילה (36) שימשה כמנכ"לית ויו"רית, ואילו לירן (38) שימש כסמנכ"ל מו"פ. את הילה החליף כמנכ"ל איתי מרוז, שכיהן עד לאותו רגע כסמנכ"ל הכספים.

מצוקת הנזילות אליה נקלעה החברה אילצה אותה לפטר כמעט מחצית מעובדיה, וכרגע היא מעסיקה בסביבות 30 איש לעומת 55 לפני ההנפקה שתוכננה. לפי הידוע, חל שיפור מסוים בפעילות החברה, אך זה אינו מספק דיו, לפחות לא עבור בני הזוג ברנר שדוחפים למכירת החברה.

המספרים של וויטסמוק
 המספרים של וויטסמוק