כיצד להשקיע ואיך לנצל הזדמנויות בשווקים המתעוררים?

ההאטה הגלובלית לא פסחה על מדינות ה-BRIC, ובחודשים האחרונים נרשמה גם בהן האטה בצמיחה ■ האם זוהי נקודת כניסה טובה לשווקים הללו, ואיך כדאי להיחשף אליהם

לפני למעלה מעשור טבע ג'ים אוניל, הכלכלן הגלובלי של גולדמן זאקס דאז והאסטרטג הראשי של בנק ההשקעות כיום, את המונח מדינות ה-BRIC, הכולל את ברזיל, רוסיה, הודו וסין, וצפה כי הן תהפוכנה למנוע של הכלכלה העולמית בעשורים הקרובים. עם תום המשבר הפיננסי הפכה ההשקעה במדינות אלו לאטרקטיבית במיוחד, וכלכלנים רבים הסכימו עם אוניל וחזו כי בשנים הקרובות מדינות ה-BRIC יצמחו בקצב מהיר בהשוואה לשווקים המפותחים.

עם זאת, ההאטה הגלובלית בצמיחה לא פסחה על מדינות אלו, ובחודשים האחרונים נרשמה האטה בפעילותן. אולם לפי הפרשן הכלכלי ג'ק הו, האטה זו - יחד עם הירידות שרשמו השווקים - מגלמת הזדמנות השקעה. "מבחינת הרווח התפעולי ותשואת הדיבידנד שלהם, שוקי ה-BRIC נראים זולים כעת, ולמרות ההאטה בצמיחה הם נותרו אטרקטיביים בטווח הארוך. המפתח טמון באפיק ההשקעה", אומר הו לאתר SmartMoney.

למדינות ה-BRIC אמנם נקודות דמיון רבות, אולם לכל אחת מהן מנועי צמיחה שונים. הו גורס, כי השקעה בקרנות נאמנות, אג"חיות ומנייתיות, החשופות לשוקי ה-BRIC בסלים קטנים, טומנת בחובה לא מעט בעיות. הצעתו למשקיעים היא להתמקד בקרנות נאמנות החשופות לשווקים אלו בפיזור רחב כמה שיותר - דבר המקנה להן יכולת טובה יותר לנצל הזדמנויות.

בהתאם לתחזיותיו של אוניל, מדינות ה-BRIC צמחו במהירות גדולה יותר בהשוואה לשווקים מפותחים, אך למרות זאת ההחזרים על ההשקעה בשווקים אלה נתגלו כמתגמלים פחות. "במהלך השנה האחרונה מדד MSCI BRIC איבד כ-20%, בעוד מדד MSCI USA הניב תשואה של 4.3%. במהלך חמש השנים האחרונות איבדו קרנות שוקי ה-BRIC כ-2% בממוצע כולל דיבידנדים, לעומת 0.4% בלבד בשוק האמריקני; ולמעשה, קרנות אלה לא הצליחו להניב תשואה הולמת מאז השקתן".

אם כך, היכן הזדמנות ההשקעה שזיהה הו? לדבריו, המשקיעים במדינות ה-BRIC החלו לאבד סבלנות, ובמהלך השנה האחרונה הקרנות החשופות אליהן סובלות מגל פדיונות מתמשך. "את הקרנות שהמשקיעים קנו בזמנו בהמוניהם, הם החליטו להשליך עכשיו בחזרה לשוק", מוסיף מת'יו פרוינד, מנהל קרן נאמנות בבית ההשקעות USAA.

למעשה, ייתכן שמדובר במהלך מוצדק: במחקר שנעשה בלונדון, לא נמצאה כל עדות לכך שהשקעה במדינות מתפתחות אכן הניבה תשואה עודפת משמעותית.

"הנחה זו אמנם מנוגדת לאינטואיציה, אולם יש לקחת בחשבון שייתכן שמדינות אשר בהן מתקיים תהליך של צמיחה כלכלית טובה יחסית, כבר משכו אליהן משקיעים רבים, לפחות באפיק המנייתי - מה שהקפיץ את המכפילים. לכן, אם הצמיחה הכלכלית בקרב מדינות ה-BRIC תימשך גם בעשורים הקרובים, הירידה האחרונה שנרשמה בשוקי המניות הופכת אותם לאטרקטיביים מאוד למשקיעים לטווח הארוך", מציין הו.

לדבריו, שוקי המניות מדינות ה-BRIC נסחרו בממוצע של 8.9 על רווחי השנה החולפת ועם תשואת דיבידנד של 3.6%; זאת לעומת מכפיל ממוצע של 13.8 ותשואת דיבידנד של 2.3% בשוק האמריקני (לפי MSCI).

ממשיכות לצמוח, אך בקצב איטי יותר

בשבוע שעבר פרסמו כלכלני בלקרוק, כי להערכתם בחצי השני של 2012 יניבו השווקים המתפתחים תשואה גבוהה יותר מהשווקים המפותחים. בסקירתם ציינו, כי בסוף מאי נסחר מדד MSCI שווקים המתפתחים במכפיל חזוי של 11 ל-2012 - נמוך בכ-20% ממדד MSCI לשווקים המפותחים, והזכירו כי היסטורית, במצבים אלה מדדי השווקים המתפתחים רושמים תשואה עודפת על המפותחים.

נדגיש כי מדינות ה-BRIC אמנם ממשיכות לצמוח בקצב מהיר בהשוואה לצמיחה בשווקים האמריקני והאירופי, אולם גם בהן נרשמת האטה בצמיחה. עובדה נוספת: כמחצית מהחשיפה למדד MSCI BRIC מקורה במניות מסקטור האנרגיה והפיננסים - שעה שמחירי הנפט מסוג Crude נמצאים בירידה, ורווחי הבנקים עלולים להתאפיין בתנודתיות.

אי לכך מציע ברנרד הורן, מייסד קרן Polaris Capital בבוסטון, להיחשף למדינות ה-BRIC באמצעות קרנות שמשקיעות בשווקים המתעוררים, בדגש על חברות שנראות זולות לפי אינדיקטורים כגון תזרים מזומנים ותשואת דיבידנד.

הו מזהה קרנות נאמנות אטרקטיביות נוספות, כגון הקרן המנייתית Lazard Emerging Markets (סימול: LZEMX), אשר משקיעה בשווקים מתעוררים בפיזור רחב יחסית. הקרן, שחשופה יותר לברזיל ופחות לסין בהשוואה ל-MSCI, הניבה למשקיעים תשואה של כ-15.5% במהלך העשור האחרון. קרן זו נהנית מפטור של עמלת קנייה ומכירה, ודמי הניהול שלה עומדים על כ-1.4%.

מנגד, לקרן השווקים המתעוררים של בנק ההשקעות אופנהיימר, Oppenheimer Developing Markets (סימול: ODMAX), חשיפת חסר לסקטור הפיננסים והאנרגיה והעדפה לחברות צריכה. ארבע המדינות בעלות המשקל הגבוה בקרן הן הודו, סין, מקסיקו וברזיל, והיא גובה דמי ניהול של כ-1.30%.

האם הbric יסגרו את הפער
 האם הbric יסגרו את הפער