יוסי פרל: "היינו רוצים להיכנס לאפל; סמסונג הייתה מטרה"

פרל, מנכ"ל DSPC לשעבר חזר לחברה שניהל, שנמצאת כיום בבעלות ענקית השבבים מארוול: "הושקעו על-ידינו מאמצים אדירים כדי לעמוד בדרישות התובעניות של סמסונג"

ד"ר יוסי פרל סוגר מעגל. פרל שהתמנה באפריל האחרון לראש חטיבת הסלולר במארוול ישראל, חזר למעשה הביתה. מרכז הפיתוח של מארוול בפתח תקווה מבוסס על שרידי DSPC שאותה רכשה אינטל תמורת 1.6 מיליארד דולר ב-1999 ומכרה למארוול תמורת 600 מיליון דולר ב-2006.

פרל, שניהל בעבר את DSPC, חזר לכור מחצבתו. קבלת הפנים לפרל, בחברה החדשה, כללה גם הודעה של מארוול על לקוח חדש וחשוב - סמסונג, שתשלב בטלפונים הקשיחים שלה ממשפחת הגלקסי, פלטפורמה ניידת חדשה. באופן אירוני, גם בסיבוב הקודם היה לפרל לקוח מרכזי, בעל פרופיל גבוה - במקרה ההוא מדובר ביצרנית הבלבקרי RIM.

"סמסונג הייתה מטרה", אומר פרל בראיון ל"גלובס", "הושקעו על-ידינו מאמצים אדירים כדי לעמוד בדרישות התובעניות שלה". תחת אחריותו של פרל יש כ-500 עובדים, כשליש מעובדי המו"פ בחטיבת הניידות והאלחוט.

בשנים האחרונות, כאשר החברות שמובילות את שוק המוליכים למחצה עבור ההתקנים הניידים, כגון קוואלקום, אינטל ו-TI, רדפו אחרי ה-iPhone וה-iPad של אפל, שצמחו מהר, במארוול בחרו בכיוון אחר.

החברה החליטה לפני כשנתיים להמר על פיתוח פלטפורמה עבור התקן הסיני לדור השלישי, והיום היא מפתחת בין השאר ערכות שבבים עבור ה-OPhone של צ'יינה מובייל. הצמיחה ברבעון הראשון של השנה הגיעה מהפעילות בסין, שרשמה החברה צמיחה של 25%. סך המכירות בסגמנט הניידות והאלחוט גדלו ב-11% ברבעון הראשון של השנה לעומת אשתקד, לסך של 226 מיליון דולר, כ-28% מהכנסות החברה ברבעון.

התפקיד של פרל אולי עתיר בנוסטלגיה, אך הוא מסמן גם את הכוונות האסטרטגיות של מארוול להתפתח מחוץ לסין. הפרויקט העיקרי עליו עובדים כעת במרכז המקומי הוא פיתוח מודם סלולרי שיתאים לדור הרביעי (LTE) ויגיע לשוק בקרוב.

הכול במקום אחד

מארוול, שמתמחה בפתרונות זולים יחסית, מעוניינת לחדור עם הדור החדש של הפתרונות לאמצעי מחשוב ניידים פופולריים שיותר רלוונטיים במערב, כדוגמת ה-iPhone, גלקסי וטאבלטים אחרים.

DSPC הייתה החברה הראשונה שיצרה אלטרנטיבה לקוואלקום באספקת מודם סלולרי, אבל היום כבר נדרשת התמודדות אחרת. "אנחנו רוצים לעלות כיתה בשוק הזה", מציין פרל, "עם ה-LTE אנחנו רוצים להיכנס למוצרים יותר מובילים. לא יודע אם נצליח להיכנס לאפל אבל בהחלט היינו רוצים. יש התפתחויות בשוק. אמזון, גוגל ומיקרוסופט שמבינים שבסופו של דבר אתה צריך למכור משהו אמיתי, איזה גאדג'ט, ולא רק תוכנה או אפליקציה. יהיו עוד חברות שיכנסו לשוק הזה ולצ'יפים שלנו יש פוטנציאל".

מארוול , שנסחרת בנאסד"ק לפי כ-6 מיליארד דולר, מבוססת על שלושה מרכזי פעילות: שבבים למערכות שליטה וניהול זיכרון; ציוד תקשורת לרשתות, שמבוסס גם על רכישת גלילאו הישראלית ב-2001, ושבבים עבור התקני מחשוב וטלפונים ניידים. במארוול, בחרו בגישה שלפיה כל הפונקציות בטלפון ממוקמות בערכת שבבים אחת. כך מספקים בחברה את המודם, שמפותח בישראל, לצד המעבד שמנהל את ממשק המשתמש והמולטימדיה, ורכיבים נוספים, חלקם מסופקים על-ידי מרכזים אחרים של מארוול וחלקם מגיעים משותפים.

ואקום בהנהלה

דוידי גילה, שהקים את DSPG בשנת 1987, הביא את פרל מתדיראן קשר לחברה בתחילת שנות ה-90. לאחר הספינאוף שביצעה החברה בשנת 1992 לפעילות המודם הסלולרי, שהפך ל-DSPC, היה פרל המוביל הטכנולוגי של החברה החדשה.

פרל התמנה לתפקיד הנוכחי בעקבות סדרת עזיבות של בכירים בחברה לפני כשנה בפעילות החברה בישראל שמונה כ-1,200 עובדים, ובראשם המנכ"ל אליעז לביא, אותו מחליף כיום יוסי מיוחס. "נוצר וואקום בהנהלת מארוול בישראל, קיבלתי הצעה והחלטתי לחזור", הוא אומר.

כשנה וחצי לאחר הרכישה בידי אינטל פרש פרל והצטרף כמייסד לסטארט-אפ האמריקני Mobilygen אותו ניהל עד שנמכר ב-2008. אינטל מצידה, כשלה במינוף DSPC להובלה בתחום השבבים לטלפונים הניידים והחליטה למכור את הפעילות למארוול.

מחוץ ללקוח המרכזי, RIM, ההבדלים בין אז להיום, אומר פרל, ניכרים בכל מקום. "היום הטלפון הוא כבר הרבה יותר מורכב, וכל השחקנים השתנו, מלבד קוואלקום". גם בחברה עצמה השתנתה ההתנהלות, אם כי לדבריו עדיין 10% מהעובדים היו גם ב-DSPC: "ב-DSPC היינו 100 עובדים וערב המכירה כבר גדלנו ל-300. אבל היום יש כאן 500 עובדים וזו כבר חברה גדולה. ההחלטות מתקבלות מעבר לים".

"מעוניינים בהחזר תוך 3-5 שנים"

הפעילות של מארוול בישראל היא אחת מהגדולות שיש כאן בתחום ההיי-טק, ורובה מבוסס על רכישות שבוצעו כאן. עם זאת, במארוול לא ממהרים לרכוש, בפרט לא בגדול. "אנחנו מאוד מונעים על-ידי טכנולוגיה", מצהיר אירי טרשנסקי, דירקטור בכיר במארוול, שאחראי על שיתופי פעולה אסטרטגיים, מיזוגים ורכישות, "עם זאת, כאשר רוצים להיכנס לשוק חדש, מבצעים אפילו רכישה גדולה. אנחנו מעוניינים לראות החזר על ההשקעה בתוך 3-5 שנים".

שתי רכישות גדולות שכאלו, שהכניסו את מארוול לתחומים חדשים, בוצעו בישראל: גלילאו, שבעקבותיה נכנסה החברה לתחום ציוד הרשתות ב-2001, ו-DSPC. טרשנסקי, שהצטרף למארוול לפני שנתיים אחרי תקופה ארוכה באמ-סיסטמס ובסנדיסק, מדגיש כי במארוול "מאמינים בצמיחה אורגנית", וכי הוא מחפש "להאיץ את שיתופי הפעולה האסטרטגיים עם חברות ישראליות. יש פה המון חברות מעניינות בתחום הסיליקון ויש כאן המון אנשים שלנו".