הקבלנים: מחירי הדירות יעלו ב-2013 ב-2% בממוצע

סקר של BDI: כ-56% מהקבלנים צופים גידול בהיקף הפעילות ו-44% לא צופים שינוי או צופים קיטון בהיקף הפעילות ב-2013

מחנק האשראי השפיע על ענף הנדל"ן הן בעלייה בעלויות המימון והן בירידה בהוצאת היתרי בנייה והתחלות בנייה - כך עולה מסקירה שערכה חברת המידע העסקי BDI לקראת כינוס הנדל"ן השנתי של ארגון הקבלנים בתל אביב-יפו-בת ים, שיתקיים בסוף השבוע הקרוב באילת.

על פי הסקירה, הוצאות המימון של הקבלנים מגיעות בממוצע ל-4% מההכנסות, נתון המשקף זינוק של 29% בהשוואה לתקופה קודמת. "לא רק הרוכשים ישבו על הגדר בעקבות המחאה החברתית", מסביר אייל ינאי, מנכ"ל משותף בחברת BDI, "קבלני הבניין נקטו בשנה האחרונה משנה זהירות, הירידה החדה בביקושים לדירות, הבטחות הממשלה כי מחירי הדירות יירדו ומחנק האשראי שהעלה משמעותית את עלויות המימון הביאו לירידה בהשקעות הקבלנים".

ירידה של 12% בהתחלות בנייה

לדברי ינאי, מציאות זו באה לידי ביטוי בירידה של 12% בהתחלות הבנייה במחצית הראשונה של 2012 בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד ולירידה של 17% בהוצאת היתרי בנייה בחמשת החודשים הראשונים של 2012 בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

גם ניתוח הנתונים הכספיים של קבלני הבניין מעיד על השפעת מחנק האשראי. הבדיקה של BDI, המתייחסת לנתונים הכספיים של החברות נכון להיום לעומת התקופה המקבילה אשתקד, מעלה כי הקבלנים הגדילו את שיעור ההון העצמי מסך המאזן מ-8.6% ל-17.8%. הסיבה היא עיכוב יציאת פרויקטים חדשים לדרך בצד המשך פעילות בפרויקטים קיימים.

בנוסף, שיעור ההתחייבויות של קבלני הבניין לטווח הקצר לתאגידים בנקאיים מסך המאזן ירד מ-17.1% ל-13.8%. במקביל, הנתונים מראים שבכל הקשור לרווח הנקי לפני מס מסך ההכנסות דווקא נרשמה עלייה מ-5.1% בתקופה המקבילה אשתקד ל-6.3% נכון להיום.

על פי הסקירה, המחסור בעובדים מקצועיים בענף הוביל ב-2012 להאטה במשך הבנייה. כך, משך הזמן הממוצע לבניית דירה עלה ב-4% בתוך שנה.

"עתיד הענף תלוי בעתיד המשק כולו", מסכם ינאי את הסקירה, "אם המשק ייכנס להאטה בעקבות המשבר הכלכלי הגלובלי, המשבר יחלחל גם לענף הבנייה. יכולת משקי הבית לרכוש דירות תרד וייתכן כי תשפיע גם על המחירים".