הפיטורים בהיי-טק נמשכים: ECI מפטרת 150 עובדים בארץ

סיבוב פיטורים שני בחברה מתחילת שנת 2012 f בסך הכל פוטרו השבוע 600 עובדי היי-טק מהחברות אורבוטק, פריסקייל, סרגון ובטר פלייס

בדרך כלל תעשיית ההיי-טק מזוהה עם צמיחה מהירה, חדשנות ושגשוג, אבל יש לתעשייה הזו ולהסתמכות הכבדה של הכלכלה הישראלית עליה, גם צד שני. גל פיטורים שאותו הובילו מספר חברות היי-טק שפועלות בהיקף גדול בישראל, הביא השבוע לפליטתם לשוק של מאות שכירים. בין החברות הללו ניתן למצוא את אורבוטק, פריסקייל, בטר פלייס, סרגון והיום התווספה לרשימה גם ECI. בסך הכול מדובר בכ-600 עובדים שפוטרו השבוע.

סבב קיצוצים שיצא השבוע לדרך ב-ECI, הוא השני שמתבצע השנה. בחברה, שמעסיקה בישראל כ-1,900 עובדים מתוך כ-2,500 בעולם, צפויים לפטר כ-150 עובדים. רובם עובדי מו"פ שעסקו בפיתוח שקשור למוצרים העתידיים של החברה, אותם מנסה החברה לקדם בשנים האחרונות. כעת, משהושלם הפיתוח, מעדיפים ב-ECI לקצץ את העלויות העודפות ולחזור להיקפי הוצאות שמתאימים להתנהלות רגילה.

במכתב ששלח היום מנכ"ל החברה, דאריל אדווארדס, לעובדים, הוא טען כי "על מנת להישאר תחרותיים למרות המצב הכלכלי בזירה הגלובלית, עלינו לבצע מספר צעדים על מנת לייעל את מבנה ההוצאות שלנו. סיימנו זה עתה לבנות את התוכנית העסקית לשנת 2013 אשר מבוססת על גידול משמעותי בהכנסות, הנובע מלקוחות קיימים וחדשים כאחד, אך בד בבד עם צמצום בהוצאות. לאחר מספר שנים לא קלות, אני רואה כעת הזדמנות עבורנו לתרגם את ההשקעות הגדולות שביצענו לכלל צמיחה משמעותית".

ב-ECI נפגעו המכירות בשנתיים האחרונות מהירידה במרווחים בעקבות בתחרות האגרסיבית מול הספקיות הסיניות - כדוגמת חיוואוי ו-ZTE , וכן מהשלכות הירידה בהשקעות ההוניות של ספקיות הטלקום הגדולות בעולם, ובעיקר באירופה. בשנה הבאה - כפי שניכר מהמכתב לעובדים - מקווים בחברה לעבור לצמיחה לאחר שנתיים קשות.

מגמה מטרידה

הפיטורים בשבועות האחרונים אומנם מוסברים כל אחד בפני עצמו - בעקבות קשיים ספציפיים של החברות - ולא ע"י קשיים גלובליים, אך המשותף לכולם הוא שמדובר בחברות גדולות יחסית. המגמה של פיטורים ממרכזי פיתוח וייצור בחברות בינלאומיות שפועלות בהיקף נרחב בישראל, מטרידה על רקע האיתות שזה מהווה כלפי שוק ההיי-טק המקומי, שכולל כמות גדולה של סטארט-אפים, שבהם הלחיצה על הדק הפיטורים וההתייעלות תהיה מהירה בהרבה.

בסוף השבוע נודע הודיעה פריסקייל כי היא מתחילה בתוכנית רה-ארגון חדשה, כאשר ההשלכות שלה יורגשו באופן ניכר עבור מרכז הפעילות המקומי. היקף הקיצוצים במרכז הישראלי יסתכמו על פי הערכות בכ-120 בלבד השבוע, אך מכיוון שהחברה מתכננת לפרוס את התהליך על פני ארבעת הרבעונים הקרובים, סביר שזהו רק הסבב הראשון. בסך הכול, צפויה פריסקייל להוריד כ-200 עובדים ממצבת כוח האדם שלה בישראל עד לאמצע השנה הבאה.

לצד החברות האלו, הודיעה חברת סימנס-סולל על הפסקת הפעילות בתחום הסולארי, מה שיביא לפיטוריהם של כ-100 עובדים בישראל. סימנס פעלה בהיקף ניכר בישראל בתחום האנרגיה הסולארית. לפני כשלוש שנים היא רכשה את חברת סולל מבית שמש בכ-418 מיליון דולר, ובמקביל נכנסה כשותפה בחברת ערבה פאוור.

במקרה של סימנס, זהו חלק מהאפקט של רכישות בסכומים גדולים של חברות ישראליות שלאחר מכן לא מוכיחים את ההשקעה. הקורבנות במקרים כאלו הם העובדים המקומיים. בגלי הפיטורים סביב המשבר הכלכלי בשנים 2008-2009 הגיעו חלק גדול מהמפוטרים ממרכזי הפיתוח הזרים, שבסופו של דבר הגשימו את מדיניות הצמצומים של חברות ההיי-טק הגדולות בשוק העבודה הישראלי.

גל פיטורין בהייטק
 גל פיטורין בהייטק