פורטל חדש יציג מידע על מוצרים בעלי ליקויים שהורדו מהמדפים

מדובר במיזם משותף למספר מדינות בארגון ה-OECD ■ בקרוב יעודכנו בפורטל גם מוצרים שלא עמדו בדרישות התקנים והורדו עקב כך מהמדפים בישראל

מעת לעת יצרניות ומשווקים נדרשות להסיר מוצרים שונים מהמדפים בשל ליקוי המתגלה בהם. החברות מחויבות לפרסם באמצעי התקשורת על דרישה להחזר מוצרים (ריקול) או על הסרת מוצרים מהמדפים, אבל קשה לעקוב אחר פרסומים מעין אלה, בעיקר אם מדובר על מוצרים שהוסרו מהמדפים בחו"ל.

מהיום לצרכנים תהיה כתובת אחת בה יוכלו להתעדכן על מידע מעין זה, אחרי שה-OECD השיק פורטל מקוון שמציג מידע על מוצרים בעלי ליקויים בטיחותיים שהורדו מהמדפים. המידע המוצג תקף למדינות שונות.

מדובר במיזם משותף למספר מדינות מפתח בארגון ה-OECD, ואשר ישראל הייתה בין התומכות העיקריות שלו. בקרוב יעודכנו בפורטל גם מוצרים מסוכנים שלא עמדו בדרישות התקנים הרשמיים והורדו עקב כך מהמדפים בישראל.

הפורטל הוקם בעקבות עמדת ה-OECD כי השימוש במוצרים מסוכנים עלול לגרום לפגיעה בנפש ולנזק כספי העשוי להסתכם בכטריליון דולר בשנה. מנתוני האיחוד האירופי כולה כי מדי שנה 180,000 ילדים, מ-27 מדינות האיחוד האירופי, נפצעו ממוצרים שונים אשר מיועדים לילדים.

הממונה על התקינה במשרד התמ"ת, גרישה דייטש, ציין כי באמצעות האתר יוכלו הרגולטורים, היבואנים והצרכנים למצוא מידע לגבי מוצרים מסוכנים ולגלות האם הורדו מהמדפים במדינה אחרת בשל סכנה בטיחותית כלשהי.

כאמור, האתר מרכז מידע שמופיע באתרים של מדינות שונות וכולל פירוט ותיאור נסיבות ה-recall. הפורטל החדש מאפשר גישה לחיפוש חופשי לפי מילות מפתח וקוד סיווג. בשלב זה מספר המוצרים המפורטים בפורטל עומד על 2,047.

דייטש מוסיף כי "בשנת 2011 דווח על 120 מוצרים שהוסרו בקוריאה, ובאיחוד האירופי דווח על 1803". לדבריו, "הפורטל יקל על הממונה על התקינה לקבוע עדיפויות באכיפת התקנים הרשמיים בשלב השיווק בשוק המקומי".

האתר, שהושק עד כה בשפה האנגלית והצרפתית, צפוי בשלב הבא לפעול בשפות נוספות, בהן עברית.