דירוג יועצי המס של world tax: רואי החשבון דחקו את עורכי הדין

דירוג world tax מציג את פירמות רוה"ח ועוה"ד המובילות בישראל במיסוי וכן את הדמויות הבולטות בהן ■ קבוצות האיכות הראשונה והשנייה נמצאות בשליטה מוחלטת של ה"ביג-5" ■ משרדי עוה"ד הגדולים ירדו לדרגת האיכות השלישית

פירמות רואי החשבון משתלטות על זירות המיסוי בישראל, ומשרדי עורכי הדין הגדולים ממשיכים לגזול עבודה ממשרדי הבוטיק - כך עולה מדירוג יועצי המס המובילים בפירמות ראיית החשבון ועריכת הדין בישראל לשנת 2013, שפרסם בסוף השבוע מגזין המסים העולמי world tax.

דירוג world tax מציג את פירמות ראיית החשבון ועריכת הדין המובילות ב-3 קבוצות איכות (בניגוד ל-4 קבוצות אשתקד), וגם את הדמויות הבולטות בפירמות - היועצים שאנשי עסקים לא מבצעים אף עסקה בלי להתייעץ איתם מראש.

בדומה לאשתקד, גם השנה השתלטו על ראש הדירוג המשרדים הגדולים - בעלי התשתית המקומית והבינלאומית הרחבה ביותר - ואת הרשימה מובילות פירמות רואי החשבון הגדולות בישראל.

דרגת האיכות הראשונה

כך, בקבוצת האיכות הראשונה מככבות 4 פירמות רואי חשבון ענקיות הנמנות עם הביג-5 הישראליות: פירמת ראיית החשבון והייעוץ דלויט-ברייטמן-אלמגור-זהר, החמישית בגודלה בארץ בדירוגי הגודל אשתקד; ארנסט אנד יאנג, פירמת רואי החשבון הגדולה בישראל, המעסיקה יותר מ-1,700 רואי חשבון; KMPG סומך-חייקין, הפירמה השנייה בגודלה בארץ; ופירמת רואי החשבון PwC קסלמן וקסלמן, השלישית בגודלה.

בדרגת האיכות הראשונה מדורג גם עורכי הדין הרצוג-פוקס-נאמן - אמנם כבר לא משרד עורכי הדין הגדול בישראל (המשרד הממוזג גולדפרב-זליגמן עקף אותו במספר המועסקים), אך עדיין המשרד המוביל בפרמטרים רבים.

דירוג world tax מציג גם את הדמויות הבולטות בפירמות המובילות.

בפירמת רואי החשבון דלויט מוזכר ראש חטיבת המסים במשרד, רו"ח צבי פרידמן, שעליו נכתב כי הוא "מוערך מאוד בשל מומחיותו במס הישראלי". לקוחות אמרו עליו שהוא "מכיר את המערכת", ושהם (הלקוחות) יכולים לקבל תוצאות טובות במגעיו עם רשות המסים האמריקנית. עוד מוזכר השותף יצחק ציקורל, מנהל מחלקת מיסוי בינלאומי ומיסוי היי-טק בפירמה.

בארנסט-אנד-יאנג מצוין רו"ח שרון שולמן, ראש חטיבת המס, שמוביל 6 שותפים בחטיבה ו-60 אנשי מקצוע נוספים. "שולמן מוערך על-ידי קולגות בזכות הידע בעסקאות חוצות גבולות ומיזוגים ורכישות". עוד מצוינים לטובה בפירמה: רואי החשבון זיו מנור, אבי ביבי, רגב יצחקי וירון קפרי.

בפירמת ראיית החשבון KMPG דורג ראש הפירמה וראש מחלקת המס שלה, רו"ח ערן שלו, כמוביל בתחום. בדירוג נכתב עליו כי הוא "ידוע בשל עומק ידיעותיו בתחום המיסוי העקיף".

ב-PWC מוזכר ראש מחלקת המס גרי זליגמן - אשר לקוחות וקולגות מעריכים אותו מאוד בשל "הידע שלו במס בינלאומי". עוד מוזכרים בפירמה: אבי נוימן ודורון סדן.

עוד מוזכרים: אלי פיטרמן, כמומחה לשירותים פיננסיים ולמע"מ, אשר מוערך גם בשל "עבודתו בתחום מס החברות"; וכן ג'ונתן פישר.

במחלקת המיסוי של משרד עורכי הדין הרצוג-פוקס-נאמן צוינו ראש המשרד ומומחה המס, עו"ד מאיר לינזן, וכן שותף המיסוי הבכיר, עו"ד אלדר בן-רובי.

דרגת האיכות השנייה

גם בדרגת האיכות השנייה שולטות פירמות גדולות, שתיים מהן פירמות ראיית חשבון מהמובילות בארץ - BDO זיו-האפט ו-Grant Thornton פאהן-קנה. בקבוצה השנייה מדורגים גם משרד עורכי הדין גורניצקי, ולראשונה משרד בוטיק - משרד עורכי הדין שקל.

בין השמות שמוזכרים כמוערכים בפירמות - במשרד BDO מוזכר רו"ח אייל רובי - אשר מוביל את פרקטיקת המיסוי; וכן ראש מחלקת המיסוי הבינלאומי בפירמה, אלי אליס; וראש מחלקת המסים העקיפים, אייל פישביין.

את משרד גורניצקי מגדירים בדירוג כ"פירמה מצוינת". כמובילים בה מצוינים ראש מחלקת המס, דניאל פסרמן, שלקוח הגדירו כ"ידען ומקצוען, שמספק תוצאות מעולות". לקוח אחר הוסיף: "אני הולך לדניאל פסרמן בעניינים מורכבים". עוד מצוינים לטובה בפירמה: עורכי הדין גיל גרדי ומירית בן-הופמן.

יצוין כי באופן מפתיע, נעדר שמו של עו"ד פנחס רובין, ראש משרד גורניצקי ואחד ממומחי המס המוערכים בישראל, מהדירוג.

בפאנן-קנה מוזכרים רו"ח יגאל רופא, שמוביל את מחלקת המס, וכן נטע בקר, שי מויאל, נמרוד רוטנר, גילת קרן ויגאל מנשרוב.

על עו"ד משה שקל, שמשרד הבוטיק שבבעלותו הוא היחיד (כבוטיק) שהתברג לקטגוריית האיכות השנייה, נכתב שהוא "מוערך מאוד בתעשייה בשל עבודתו בתחום מחלוקות המס ומס החברות".

עוד מוזכרים בפירמה עורכי הדין עופר אלבוים, טלי יהושע ויניב שקל.

דרגת האיכות השלישית

רק בדרגת האיכות השלישית נוטלים שוב משרדי עורכי הדין - שלושה מהם בוטיקי מס ושתי פירמות מהגדולות בארץ - את המושכות לידיים, ותופסים את כל המקומות בקטגוריה.

בקטגוריה זו מצוינים משרדי עורכי הדין הבאים: אלתר; איתן-מהולל & שדות; אליעזר קפלן; פרופ' ביין; המשרד הגדול בישראל - גולדפרב-זליגמן; וכן פירמת הענק פישר-בכר-חן-וול-אוריון.

"צפויה להיות שנה איטית בכלכלה"

בנוסף לחלק המרכזי של הדירוג, סוקר מגזין world tax בקצרה גם את התמורות שחלו בעולם המס בישראל בשנה החולפת.

בדירוג נכתב כי "הכלכלה הישראלית הצליחה להישאר יציבה במידה מסוימת חרף ההרעה במצב הכלכלי הגלובלי. בו בזמן, ראש הממשלה הודיע ביולי 2012 על כוונת הממשלה להעלות את המסים ולצמצם בהוצאות, על מנת לעבור בהצלחה את מה שצפויה להיות שנה איטית בכלכלה".

בדירוג נסקרים צעדי המיסוי שנקטה הממשלה, בהם חבילת גזירות המס שהיא תכננה - בהן מס "העשירים" (2% מס נוספים על הכנסה מעל 800 אלף שקל), מס המעסיקים וצעדים נוספים שטרם עברו את שלבי החקיקה.

במקביל, מצוינים גם הצעדים שכבר נכנסו לתוקף, בהם העלאת המע"מ ב-1% בספטמבר השנה וכן העלאת מס החברות בינואר השנה ל-25%, בניגוד לתוכניות להורדת מס החברות בהדרגה בשנים הקרובות.

עם זאת, המדרגים מציינים כי "אפילו לאחר העלאת מס החברות, הממשלה מנסה לספק תמריצים כדי למשוך משקיעים לישראל". בין היתר הסביר למדרגים עו"ד יניב שקל מבוטיק המיסוי שקל כי אם מדובר בחברה מייצאת, היא תשלם 6%-12% מס חברות במקום 25%, וחברות בתחום הפיתוח משלמות מס בסך 15%.

עוד צוין במגזין חוק "הרווחים הכלואים", שעבר בכנסת בקריאה שנייה ושלישית בשבוע שעבר, ומעניק הטבות משמעותיות לחברות בינלאומיות המעוניינות להשתמש בכספים שנצברו בקופותיהן במסגרת החוק לעידוד השקעות הון.

הכנסות לא מדווחות

עו"ד נועה לב-גולדשטין ממשרד איתן-מהולל & שדות אמרה לעורכי הדירוג כי "במרבית המקרים מגביר החוק החדש את התמריץ שניתן לחברות זרות לפעול ולהקים סניפים בישראל".

עורכי הדירוג הוסיפו, כי "השנה נראו 'עקיצות' נוספות במדיניות המס. שינויים במיסוי הקיים היו צפויים, אולם בצעדים קטנים, זאת בשל הקדמת הבחירות".

עוד צוין בדירוג כי "בדומה לטרנדים גלובליים, גם ישראל ניסתה לאתר הכנסות לא מדווחות של נישומים ישראלים, באמצעות תוכנית 'הגילוי מרצון'".

אתמול (א') חשף "גלובס" כי הרשימה שקיבלו רשויות המס בבריטניה של בריטים ואזרחים זרים, בהם מאות ישראלים, שניהלו חשבונות בסניף בנק HSBC באי ג'רזי (בתעלת למאנש הבריטית), שנחשב למקלט מס, תועבר כנראה גם לרשויות המס בישראל - מה שעלול להוביל להעמדות לדין של ישראלים רבים שהסתירו מהרשויות כספים שחייבים במס.

על הרקע הזה הפך הליך ה"גילוי מרצון" לאחד הצעדים הדרמטיים שבחרו ישראלים שהסתירו כספים בחו"ל לבצע. צעד אשר ככל הנראה נועד להגן על עצמם מפני העמדה לדין פלילי כשתיחשף רשימת בעלי החשבונות בג'רזי.

יצוין כי בכירים ברשות המסים אמרו ל"גלובס" כי ישראלים שהחלו בהליך של "גילוי מרצון" עוד לפני ששמם עלה ברשימה, יזכו לחסינות מפני הדין הפלילי.

הראשונים במיסוי
 הראשונים במיסוי