עכשיו זה רשמי: מוטי קרן מונה למנכ"ל רבוע כחול

דירקטוריון קבוצת אלון רבוע כחול אישר היום את המינוי ■ קרן, לשעבר מנכ"ל יוניליוור ישראל, יחליף בתפקיד את זאב וורמברנד

עכשיו זה רשמי: מוטי קרן, מנכ"ל יוניליוור ישראל לשעבר, ימונה למנכ"ל קבוצת אלון רבוע כחול, וזאת במקום זאב וורמברנד שהודיע השבוע (ב') על פרישתו מהתפקיד.

ועדת האיתור של קבוצת אלון מצאה את קרן כמועמד המתאים ביותר לתפקיד, והיום (ה') קיבל המינוי את אישור הדירקטוריון.

קרן, כאמור, כיהן בעבר כמנכ"ל יוניליוור ישראל, וזאת במשך 6 שנים. קרן עבד בחברת יוניליוור (על גלגוליה השונים) במשך כ-20 שנה, בהן שימש במגוון תפקידים בארץ ובחו"ל בתחומי השיווק, מכירות ושרשרת אספקה. ב-2010, לאחר שסיים את תפקידו כמנכ"ל יוניליוור ישראל, עבר לתפקיד ניהולי של חברת יוניליוור באשכול מדינות מאזור מרכז ומזרח אירופה.

וורמברנד פרש אחרי 5 שנים

כזכור, מנכ"ל קבוצת אלון רבוע כחול, זאב וורמברנד, הודיע השבוע כי יסיים את תפקידו בפברואר 2013, בתום קדנציה בת 5 שנים. הקבוצה פועלת בתחומי המזון (רשת מגה) והדלק (דור-אלון).

‏תקופת כהונתו של וורמברנד התאפיינה בהתגברות התחרות בין רשתות השיווק, כאשר המהלכים שביצעה מגה צלחו רק בחלקם, והרשת רשמה שחיקה עקבית בביצועים. אחד המהלכים שהוביל וורמברנד היה השקת תת-הרשת מגה בול בדצמבר 2008, כמענה לתחרות ברשת שופרסל דיל וברשתות הפרטיות בגיזרת הדיסקאונט.

‏הכניסה לשוק הדיסקאונט הייתה מאוחרת מדי, ומגה התקשתה ליצור לעצמה תדמית של רשת זולה והעדפת קנייה. חוסר הצלחת הפורמט לא מנע מהרשת להמשיך ולהרחיבו, עד שמגה בול הגיעה ל-70 סניפים, אשר בשורה התחתונה מסבים לרשת הפסדים ומושכים את הביצועים כלפי מטה.

‏וורמברנד הרחיב את פעילותה של רשת מגה בתחום האורגני, ותת-הרשת עדן טבע מרקט התפתחה והגיעה ל-20 סניפים, אם כי לא ברור מה תרומתם לשורה התחתונה של הרשת, בין היתר בשל הצורך בהשקעות גדולות בפיתוח.

‏מהלך נוסף שביצע ‏וורמברנד הוא השקת המותג הפרטי "מגה", אשר לדברי החברה מכירותיו מהוות 12% מכלל המכירות הרשת.

שפל חדש בתוצאות ב-2012

בתחילת כהונתו של וורמברנד הוכרז חרם חרדים על תת-הרשת שפע שוק, ‏הרשת שבאמצעותה פעלה מגה במגזר החרדי ובמרכזי אוכלוסייה חלשים. זמן קצר אחרי הכרזת החרם המכירות צללו, ומגה איבדה הכנסות של מאות מיליוני שקלים בשנה. שפע שוק, שמנתה בשיאה 47 סניפים, התכווצה ל-17 סניפים בלבד, לאחר שמגה הסבה את חלקם ומכרה חלק אחר.

כל אלה באו לידי ביטוי בתוצאות הכספיות של הרשת, שרשמו שפל חדש בשנת 2012. במחצית הראשונה של השנה ירדו המכירות ב-3.6% ל-3.27 מיליארד שקל, אחרי ירידה של 5.3% במכירות חנויות זהות. שיעור הרווח התפעולי ברבעון הראשון השנה עמד על 1.1% בלבד, שיעור העשוי להעיד על הפסדים בשורה התחתונה.

ברבעון השני ניכר שיפור קל כאשר שיעור הרווח התפעולי עלה ל-2%, אם כי עדיין מדובר בשיעור נמוך במיוחד.‏ מניית אלון רבוע כחול צנחה בכמעט 50% בשנה האחרונה, לשווי חברה של 586 מיליון שקל.

מניית אלון
 מניית אלון

המספרים של הרבוע הכחול
 המספרים של הרבוע הכחול