ראש לשכת עוה"ד יוזם: קיצוץ הדרגתי של 50% מדמי החבר

‎על רקע מאבקי התקציב בלשכת עוה"ד, דורון ברזילי פנה לשר המשפטים ולמבקר המדינה בבקשה שיפקחו על אופן ניצול התקציב ■ טוען: "תקציב הלשכה בזבזני" ■ יו"ר ועד מחוז חיפה, עו"ד יוסי חכם, קורא לברזילי להתפטר מתפקידו

‎‎התפתחות משמעותית במאבקי התקציב בלשכת עורכי הדין, לקראת אישור תקציב 2013: ראש הלשכה, עו"ד דורון ברזילי, הודיע הבוקר (ב') על יוזמה חדשה שהוא מוביל, שמטרתה לקצץ באופן הדרגתי 50% מדמי החבר של עורכי הדין, וכפועל יוצא מכך - קיצוץ של כמחצית בתקציב הלשכה, על מחוזותיה ומוסדותיה הארציים, שפירושו קיצוץ של כ-25 מיליון שקל.

על-פי ההערכות, צעדו של ברזילי נובע מתוך רצון לכרסם בפעילות החברתית והצרכנית של 5 המחוזות, הנהנים מרווחה תקציבית יחסית, בעוד שהמוסדות הארציים, שעליהם חולש ברזילי, סובלים ממחסור תקציבי.

‏מהלכו של ברזילי מהווה שלב נוסף במלחמה המתנהלת בינו לבין "פורום ראשי המחוזות", בראשות עו"ד אפרים נוה, יו"ר ועד מחוז תל-אביב והמרכז; עו"ד אשר אקסלרד, יו"ר ועד מחוז ירושלים; עו"ד יוסי חכם, יו"ר ועד מחוז חיפה; עו"ד דני אליגון, יו"ר ועד מחוז דרום; ועו"ד חאלד חוסני זועבי, יו"ר ועד מחוז הצפון.

שיתוף-הפעולה של ראשי המחוזות, והיותם מוקד כוח חלופי בלשכה לכוחו של ראש הלשכה, התחדד במהלך פרשת השופטת ורדה אלשיך, שאותה הוביל מחוז תל-אביב.

ראשי המחוזות גם נהנים משיתוף-פעולה יחסי עם סיעתו של ראש הלשכה הקודם, עו"ד יורי גיא-רון, ומציבים את ברזילי ונאמניו בעמדת מיעוט מתמשכת במאבקי הכוחות במוסדות הלשכה.

אם תתקבל הצעתו של ברזילי לקיצוץ מסיבי בתקציב הלשכה, הדבר יפגע בראש ובראשונה בפעילותם של 5 ראשי המחוזות.

‏‎‎פנייה נדירה ליועמ"ש ולמבקר

‏‎‎בחודשים האחרונים הנחה ברזילי את הגורמים המקצועיים בלשכה לבחון מחדש את עלויות מימון פעילות הלשכה, לרבות מהו שיעור דמי החבר השנתיים הדרושים למימון פעילות הליבה שלה ותפקודה כאיגוד מקצועי - פיקוח על ההתמחות, בחינות ההסמכה, הליכי אתיקה ומשמעת ועוד.

‏אנשי הכספים בלשכה העריכו כי ההוצאות לפעולות החובה יסתכמו השנה בכ-25 מיליון שקל בלבד. לאור תוצאות הבדיקה גיבש ראש הלשכה הצעת תקציב חלופית, המתבססת על גביית דמי חבר שנתיים נמוכים משמעותית מהסכום שנגבה בשנים האחרונות.

עם זאת, יצוין כי ההפחתה בדמי החבר גם לפי הצעת ברזילי תהיה הדרגתית, 25% ב-2013 ו-12.5% נוספים בכל שנה מהשנתיים שלאחר מכן.

‏בד-בבד, פנה ברזילי לשר המשפטים, יעקב נאמן, ולמבקר המדינה, יוסף שפירא, בבקשה שאלה יבדקו ויפקחו על אופן ניצול תקציבי הלשכה.

מדובר בפנייה נדירה מצד מי שעומד בראש התאגיד הסטטוטורי של לשכת עורכי הדין, שמשמעותה אובדן האוטונומיה הניהולית ומסירת סמכויות הניהול בפועל לגורמים חיצוניים.

ברזילי מבקש משר המשפטים ומהמבקר עוד לבחון, באמצעות רואה חשבון מבקר, האם מוסדות הלשכה פועלים בהתאם לעקרונות ממשל תאגידי, ביחס לתקציב 2013.

‏‏"בדומה לתקציב 2013", כתב ברזילי, "גם תקציב 2013 מסתמן כבזבזני, ראוותני וחסר פרופורציות, ומיליוני שקלים מדמי החבר יבוזבזו בין היתר על אירועי תרבות ופנאי, קוקטיילים וסדנאות שוקולד. במסווה של פעילות תרבות ופנאי, נוהגים נבחרי הציבור לקיים אירועים, הצגות, סדנאות שוקולד וקוקטיילים, ימי גיבוש, ימי ספורט, אירועים וארוחות ראוותניות למספר מצומצם של חברים, לרבות הנחות והטבות לא ברורות. מצב דברים זה מעלה חשש ממשי כי נבחרי הציבור משתמשים לכאורה בכספי החברים שגובה הלשכה, כתנאי לעיסוק במקצועם, לצבירת הון פוליטי".

‏תקציב 2013: 65 מיליון שקל

‏הצעת תקציב הלשכה לשנת 2013 עומדת על 65 מיליון שקל, והיא אמורה לבוא לדיון ולאישור במועצה הארצית של הלשכה, שבה ברזילי נמצא במיעוט, במהלך השבוע הבא. כ-50 מיליון שקל אמורים לבוא מדמי החבר שמשלמים כלל עורכי הדין בישראל מדי שנה.

‏ברזילי מתריע גם על היקף הרזרבות הכספיות שצברו המחוזות והוועד המרכזי של הלשכה לאורך השנים, וזאת בניגוד להנחיות מבקר המדינה. ואולם, הוא נמנע מלציין כי היקף הרזרבות הגבוה ביותר מצוי דווקא ברשות הוועד המרכזי, שהוא עומד בראשו, וכי בקדנציה הקודמת, שבה שימש כיו"ר ועד מחוז תל-אביב, ירד היקף הרזרבות במיליוני שקלים, ופירוש הדבר שהמחוז פעל מעבר לתקציבו. ‏‎‎‏

"צעד פופוליסטי"

פורום ראשי המחוזות בלשכת עורכי הדין מסר בתגובה: "זהו עוד ספין תקשורתי מבית מדרשו של ראש הלשכה, שרק לפני חודש הגיש הצעת תקציב מטעמו שלא התייחסה כלל לקיצוץ כלשהו בתקציב. נהפוך הוא - רק לפני שבוע שיגר ראש הלשכה מכתב לחברי המועצה, ובו התריע מפני סכסוך עבודה של עובדי הלשכה שהתאגדו בהסתדרות, ודרש תוספת של 5% לשכרם.

"והנה כעת התעורר ראש הלשכה לבוקר של ספין חדש, משל כל הצעותיו הקודמות היו כלא היו. מכיוון שראש הלשכה יודע שאין לו רוב במוסדות הלשכה, הוא החליט כמנהגו לנקוט שוב צעד פופוליסטי, שכל מטרתו לייצר עוד כותרת בתקשורת".

"ברזילי, תתפטר"

בתוך כך, יו"ר ועד מחוז חיפה בלשכת עורכי הדין, עו"ד יוסי חכם, שלח היום לראש לשכת עורכי הדין, עו"ד דורון ברזילי, מכתב הקורא לו להתפטר מתפקידו.

העתק מן המכתב נשלח לנשיא בית המשפט העליון, שר המשפטים, מבקר המדינה, חברי המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין, חברי הוועד המרכזי וחברי ועד מחוז חיפה.

במכתבו לברזילי כתב עו"ד חכם: "מזה חודשים ארוכים אני גוזר על עצמי איפוק. אני צופה כיצד הנך 'מנהל' את לשכת עורכי הדין, ומוצא עצמי לעיתים מורט את שערות ראשי מתסכול וייאוש. גזרתי על עצמי איפוק מן הטעם שאמרתי לעצמי 'זהו דין הבוחר'. אכן הייתה זו גזירה - ולא עוד!

"מעשיך בימים האחרונים שכנעוני כי איני יכול עוד להמשיך במדיניות האיפוק וההבלגה. חובתי היא, כמי שנבחר כמוך על-ידי ציבור עורכי הדין, להגיד את אשר על ליבי ולקרוא לך לעשות את מה שנדרש לטובת לשכת עורכי הדין וחבריה.

"חלפה שנה ומחצה מאז הבחירות, ועסקינך בפרק זמן מספק לבחון את הישגיך. במהלך התקופה הזו הצלחת להביא את הלשכה למצב בו איך לך רוב באף אחד ממוסדותיה... הנך נמצא במצב בו אינך זוכה לאמון מאף אחד מהגופים האמונים על הפעלת לשכת עורכי הדין.

"מאז נבחרת, שר המשפטים מאיים ללא הרף בפירוק הלשכה, ודומה שגם מערכת המשפט והעומדים בראשה מביטים בעיניים נוגות על הלשכה בראשותך.

"אם נחפש בנרות פרויקט אחד אותו ביצעת בהצלחה בתקופה האחרונה, כל שנמצא הוא אותו נשף בקיסריה, אשר מיעוט משתתפיו הביא להפסד כספי עצום ללשכה.

"הודעתך הפופוליסטית מהיום, לפיה הנך קורא להפחתת דמי החבר במחצית, בניגוד לדבריך בישיבות המועצה הארצית, רק מראה עד כמה הנך חסר אחריות, כאשר בתסכולך כי רב הנך נוהג בלשכה בסגנון 'תמות נפשי עם פלישתים'.

"פנייתך האחרונה לשר המשפטים ולמבקר המדינה, שיבואו ויעזרו לך בישיבות התקציב... הגדישה את הסאה בעיניי והוכיחה, קבל עם ועדה, את הגיעך למצב שניתן לתארו במילה אחת - 'אינקומפיטנט'!

"אם אינך מסוגל לנהל את הלשכה - זה הזמן לשים את המפתחות על השולחן ולהחזיר את המנדט לבוחר... אוסיף ואציין גם כי אין מניעה, מבחינתי, להעמיד גם את מועמדותי מחדש...

"אני קורא לך בזאת להתפטר מתפקידך ולאפשר לציבור עורכי הדין לבחור בידיו של מי הם מעוניינים להפקיד את ניהול התפקיד החשוב הזה", לשון מכתבו של עו"ד חכם.