מחנק: רק 36% מהחברות הבנייה שורדות מעל 5 שנים

כך עולה מסקירה של חברת BDI, לפיה 15% מהחברות הפועלות בענף הבנייה נמצאות במצב פיננסי בעייתי

מסקירה מיוחדת שערכה חברת המידע העסקי BDI על מצבם הפיננסי של החברות הפועלות בענפי הבנייה והתשתית עולה כי כ-15% מהחברות הפועלות בענף נמצאות במצב פיננסי בעייתי. עוד עולה מהסקירה כי בשנת 2012 חלה עלייה קלה בסיכון החברות אך בחברה צופים כי בשנת 2013 תחול עלייה נוספת בסיכון. בסקירה נבדקה גם יכולת ההישרדות של החברות בענף ונמצא כי רק 36% מהחברות שנוסדות בענף הבנייה שורדות מעל חמש שנים, לעומת 52% ממוצע בשאר הענפים.

הסקירה מתייחסת לכלל החברות הפועלות בענף הבנייה למגורים, נדל"ן מניב, קבלני תשתיות, אחזקות בנייה ותשומות הבנייה.

מדד הסיכון העסקי של החברות והעסקים משקלל בתוכו, בין היתר, את הפרמטרים הבאים: הכנסות, ותק, מספר מועסקים, חוות דעת עסקית של לקוחות, חוות דעת עסקית של ספקים, מוסר תשלומים, מגמת רווחיות, מצב עסקי של חברות קשורות ועוד פרמטרים שונים.

בחינה של החברות בענף הנסחרות בבורסה בתל אביב על פי ניתוח הדוחות הכספיים ברבעון השלישי של השנה מעלה כי לכ-28% מהחברות הציבוריות בענף יש הערת עסק חי או הערת רואי חשבון. מתוכן לכ-12% החברות הציבוריות בענף יש הערות עסק חי וחשש להמשך קיומן. עוד נמצא מניתוח הדוחות הכספיים כי ההון העצמי הממוצע של החברות בענף, על פי מדגם של מעל מאה חברות, ירד מ-27% ל-25% מסך מאזן החברה, ברבעון השלישי של 2012.

אייל ינאי , מנכ"ל משותף בחברת המידע העסקי BDI מציין כי הבעיה המרכזית היום של ענפי הבנייה היא מחנק האשראי. "בנק ישראל יצר מגבלה שאינה מאפשרת לבנקים להקצות לענף מעל 20% מהאשראי הכללי" מסביר ינאי. "מגבלה זו מתייחסת לכלל הענף , לפרויקטים בתחום המגורים לצד פרויקטים בתחום התשתיות והבנייה הציבורית".

חוסר יכולת של חברה קבלנית לקבל אשראי מהבנק יכולה להוביל לפיגור בתשלומים לספקים ולקריסת חברות. אחד הביטויים למחסור באשראי הוא הירידה החדה בהתחלות הבנייה שנרשמה בשנה האחרונה. בשלושת הרבעונים הראשונים של 2012 חלה ירידה של כ- 20% בהתחלות הבנייה בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד וזאת למרות העלייה בשיווקי קרקעות".

ינאי מוסיף כי גם בשוק ההון מצבן של החברות בעייתי בעיקר חברות בתחום הנדל"ן המניב או חברות שפעלו בחו"ל ונקלעו לחוסר יכולת לעמוד בהחזר האג"חים . "קשה מאוד היום לחברות לגייס אשראי או חוב בשוק ההון ושוק ההון כבר אינו מהווה חלופה לבנקים כמו בעבר בעיקר עבור חברות בינוניות" הוא מסביר.