באפט דוחה את הביקורת: לא עזרתי לחבר שלי לחמוק ממס

המיליארדר דוחה את הטענות שהועלו בתקשורת לפיהן מהלך רכישת המניות העצמית של ברקשייר נועדה לעזור לחבר לחמוק מתשלום מס גבוה ■ במכתב ששלח לרשת CNBC הסביר באפט את המהלך

המיליארדר וורן באפט דוחה את הביקורת שהופנתה נגד המהלך של החברה שעומד בראשותה, ברקשייר האת'וואי - שהודיעה ביום חמישי על רכישה עצמית של 9,200 מניות מסוג A שלה במחיר של 131 אלף דולר למניה, בשווי כולל של 1.2 מיליארד דולר - וטען כי המהלך לא נעשה על מנת שמוכר המניות יימנע מתשלום מסים גבוהים.

במספר כלי תקשורת כלכליים בעולם דיווחו כי המהלך של ברקשייר נועד על מנת לעזור לחבר של באפט לחמוק מתשלום מסים גבוהים יותר בשנת 2013 - בתנאי שהפתרון לבעיית הצוק הפיסקלי תכלול העלאת מסים לעשירים והעלאת מסים על רווחים משוק ההון - ועל כן הוחלט על קיום העסקה עכשיו.

אחד מהפרשנים של רשת CNBC אפילו קרא לבאפט "צבוע" על רקע הדיווחים הללו והאשים אותו בכך שמצד אחד הוא תומך בתוכנית של נשיא ארצות הברית ברק אובמה להעלות את המס על העשירים ומנגד הוא עוזר לחבר שלו לחמוק מתשלום מסים גבוהים על ידי השלמת העסקה לפני סוף השנה הנוכחית. אותו פרשן, גארי קמינסקי, גם הביע תמיהה בנוגע למהלך של ברקשייר וטען שבאפט תמיד יצא נגד רכישות עצמיות של מניות.

במכתב ששלח באפט לרשת CNBC הוא הדף את הביקורת שהופנתה כלפיו וטען כי המניות נרכשו מעזבונו של איש שהיה מחזיק מניות ותיק בחברה. במכתב שלו ציין באפט כי על פי חוקי המס, תשלום המס לא יהיה על הרווח שנעשה מאז שנרכש הנכס (במקרה הזה המניות) אלה מאז שהוא הועבר בירושה, ובמקרה הזה לא הייתה עלייה בשווי הנכס מאז הירושה ועל כן אין זה משנה מתי העסקה בוצעה.

באפט גם התייחס לטענה שהעלה קמינסקי ב-CNBC בנוגע לעמדה שלו בנושא רכישות עצמיות של חברות. במכתב שלו הפנה באפט את העורכים של הרשת למכתב למשקיעים שפרסם בשנת 1984 ובה הוא מתייחס לטענה לפיה הוא אכן מתנגד בדרך כלל לרכישות עצמיות אך בתנאים מסויימים הוא כן מעדיף מהלך שכזה. באפט גם טען במכתב שהוא חזר על העמדה הזאת מספר פעמים לאורך השנים האחרונות.