משבר בהיי-טק: 600 עובדי פלקסטרוניקס בסכנה

זאת, בעקבות קושי של החברה להשיג ערבות או ביטוח אשראי שיבטיחו פעילותה מול ECI גורם מקורב: "רק נתניהו יכול למנוע את המשבר"

יצרנית רכיבי האלקטרוניקה פלקסטרוניקס עשויה לפטר בתוך פחות מחודש כ-600 מעובדי הייצור שלה במפעל שהיא מחזיקה באופקים. זאת, בעקבות הקושי להשיג ערבות או ביטוח אשראי שיבטיחו את פעילותה מול חברת ECI שעוסקת בציוד תקשורת, ושעבורה היא מקיימת את עיקר פעילות הייצור באופקים.

ההזמנה האחרונה שהגיעה מ-ECI לפלקסטרוניקס מדברת על ייצור של רכיבים אלקטרוניים בהיקף של לא פחות מ-85 מיליון דולר. אלא שהניסיונות של פלקסטרוניקס להשיג ביטוח אשראי בהיקף כ-50 מיליון דולר נדחו מחשש שמדובר בביטוח בסיכון גבוה.

פלקסטרוניקס פנתה באחרונה גם לחברה הממשלתית לביטוח אשראי, "אשרא", בבקשה לבטח את העסקה שלה עם ECI. גורמים מקורבים סיפרו כי החשבת הכללית באוצר, מיכל עבאדי בויאנג'ו, הטילה על המהלך וטו, בנימוק שזהו בביטוח בסיכון גבוה.

על רקע המשבר, ובהיעדר דרך ליישב אותו, החברה עשויה להודיע כבר בימים הקרובים ל-600 עובדים באופקים על פיטוריהם. החברה מעסיקה עוד 500 עובדים בערד וכ-100 עובדים באתר פעילות נוסף בעיר שדרות. מדובר באחת החברות הגדולות בעולם, המעסיקה בכל אתריה כמעט 160 אלף איש. "פלקסטרוניקס נמצאת באופקים רק בגלל ECI ואם אין שם ייצור עבורה, אין לה מה לעשות שם. יש לה פעילות בהרבה מאוד מקומות בעולם. התרחשות של מצב כזה תהיה בבחינת מכה קשה לתעשיית האלקטרוניקה בישראל, וזאת כשרק בימים האחרונים כולנו התבשרנו שחברת מיקרון החליטה להוציא את פעילות הייצור שלה מהארץ עד 2015 ועתידם של מעל 1,000 איש שמועסקים בה לא ברור. כך גם מפעל סנמינה מלוד, שעתיד להיסגר. אם החברה תסגור את פעילותה באופקים, זאת מכה אנושה לאזור הזה, וכמובן יש חשש לא קטן שזה ישפיע גם על הפעילות שלה במקומות אחרים, כמו בשדרות ובערד", אמר ל"גלובס" גורם המקורב לנושא.

בימים האחרונים עשתה הנהלת פלקסטרוניקס מאמצים לערב את הממשלה ובעלי תפקידים בכירים בפתרון המשבר והשגת אישור לבטח לפחות חלק מפעילות הייצור עבור ECI: "באין ברירה מוטב שרה"מ בנימין נתניהו יתערב במשבר הזה כדי למנוע מצב שבו שבועיים לפני הבחירות לכנסת - אחד המפעלים הגדולים בדרום יעמוד לפני סגירה", אמר גורם שמקורב לנושא.

בהנהלת פלקסטרוניקס ישראל סירבו להגיב היום על הדברים.