בכיר בפד: לא עומדים לבטל את תוכניות התמריצים בקרוב

בפרוטוקולים של דיוני הריבית של חודש דצמבר, גברו הקריאות בקרב חברי הפד להפסיק את תוכנית התמריצים ■ נשיא הפדרל ריזרב בסנט לואיס הרגיע אתמול ואמר שלא צפוי שינוי כלשהו במדיניות בזמן הקרוב

נשיא הפדרל ריזרב של סנט לואיס ג'יימס בולארד ניסה אתמול להסביר את הדברים שעלו מהפרטוקולים של דיוני ועידת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב לחודש דצמבר שפורסמו ביום חמישי האחרון ולפיהם הפד מתכוון להפסיק את תוכנית רכישות האג"ח בקרוב.

בראיון שהעניק בולארד אתמול לרשת CNBC טען נשיא הפד של סנט לואיס כי תוכנית התמריצים של הפד תסתיים ברגע שיהיה שיפור בכלכלה האמריקאית ולא על ידי קביעת תאריך מוסכם מראש.

"למה אנחנו מדברים על תאריכים בכלל?", שאלה בולארד במהלך הראיון. "אם הביצועים של הכלכלה בשנת 2013 יהיו טובים אז ועידת השוק הפתוח של הפד תשקול הפסקת התוכנית. אם הכלכלה לא תציג ביצועים טובים, אז נמשיך בתוכנית גם בשנת 2014. זה היופי בקשירת התוכנית בביצועי הכלכלה במקום לקבוע תאריך יעד מראש".

נשיא הפדרל רירב של סנט לואיס מעריך כי עד סוף השנה הנוכחית, שיעור האבטלה בארצות הברית יהיה בסביבות ה-7%, וזה יהיה מספיק עבור הפד על מנת לשקול להפסיק את תוכנית רכישת האג"ח שלו. נציין שעל פי הנתונים שפורסמו אתמול, שיעור האבטלה בארצות הברית בחודש דצמבר עמד על 7.8%.

נזכיר גם שבהודעת הריבית של הפדרל ריזרב לחודש דצמבר שהתקיימה לפני כחודש, הודיע הפד כי החל מעכשיו הוא קושר את המשך תוכנית התמריצים שלו בביצועי הכלכלה במקום לקבוע תאריך יעד מסויים לסיומה. על פי הקריטריונים שקבע הפד, התוכנית תימשך כל עוד שיעור האבטלה במדינה לא ירד מתחת ל-6.5% ושהאינפלציה לא תעלה על 2.5% (כיום 2.2%). היות וכרגע אין חששות מהאינפלציה בארצות הברית, סביר להניח שהנתון המרכזי שיעמוד בפני הפד יהיה שיעור האבטלה.