"גלובס" דורש מהאוצר: חישפו את הטבות המס שניתנו לתאגידי הענק

האוצר סירב עד כה למסור את הנתונים לידי "גלובס" בטענה כי הם חסויים לפי פקודת מס הכנסה, אף שמדובר בהטבות מס הממומנות למעשה מכסף ציבורי ■ רשות המסים בתגובה: ממתינים לחוות-דעת משפטית

"גלובס" דורש ממשרד האוצר לקבל את רשימת החברות הבולטות שנהנו מחוק עידוד השקעות הון לאורך השנים האחרונות ואת היקף ההטבה שניתנה מדי שנה.

במכתב שנשלח באמצע ינואר השנה על-ידי סגן עורך העיתון, אלי ציפורי, נדרש האוצר לספק את הנתונים, בהתאם לחוק חופש המידע.

האוצר סירב עד כה למסור את הנתונים לידי "גלובס" בטענה כי הם חסויים לפי פקודת מס הכנסה, אף שמדובר בהטבות מס הממומנות למעשה מכסף ציבורי.

החוק לעידוד השקעות הון מעניק מדי שנה הטבות מס בהיקף של כ-5-6 מיליארד שקל. רובן זורמות למספר מצומצם מאוד של תאגידי ענק, ובהם ככל הידוע טבע, כיל, ישקר, אינטל וצ'ק פוינט.

מדוחות כיל אפשר ללמוד שהחברה קיבלה ב-5 השנים האחרונות הטבות מס בהיקף עצום של כ-2.5 מיליארד שקל. בנוסף, לפי הערכות, טבע לבדה קיבלה בשנת 2009 הטבת מס ענקית של כ-2 מיליארד שקל, ומשלמת בישראל 0% מס.

"גלובס" מתכוון לפנות לבג"ץ אם האוצר יתמיד בסירובו לחשוף את הנתונים.

יש לציין כי משרד התמ"ת מפרסם באתרו את רשימת החברות הזוכות להטבות במסגרת "מסלול מענקים" בחוק לעידוד השקעות הון, הטבות המוערכות בחצי מיליארד שקל בשנה. אין שום סיבה שדין המענקים יהיה שונה מדין הטבות המס המופחת במסגרת החוק.

רשות המסים מסרה אתמול בתגובה למכתב כי "הפנייה ממתינה לקבלת חוות-דעת משפטית. הבקשה נוגעת לחומר מורכב, רגיש ובהיקף רב, הדורש התייחסות נאותה וקבלת התייחסות הגורמים הרלוונטיים".