יאיר לפיד: "התמונה גרועה מששיערתי; האוברדראפט מפלצתי"

שר האוצר החדש: "הגיע הזמן להתמודד עם האוברדראפט. זה מה שאני הולך לעשות. להיכנס בו בכל הכוח. נקצץ גם במקומות הכואבים" ■ "הבעיה נוצרה מפני שבמקום לנהל כלכלה אחראית לקחו הלוואות ענק ועשו מסיבה"

"התמונה הנפרשת אט-אט בפניי היא גרועה הרבה יותר ממה ששיערתי. עזבו אתכם ממילים כמו 'גירעון' או 'משבר פיסקלי', אני אסביר את זה הרבה יותר פשוט: באתי לשפץ את הבית, אבל אז גיליתי שבחשבון שלנו יש אוברדראפט. איזה אוברדראפט? מפלצתי, מבשר רע, הולך וגדל". כך כתב הלילה יאיר לפיד בניוזלטר השבועי לתומכי "יש עתיד".

איך זה קרה? "כמו כל אוברדראפט: בזבזו המון כסף שלא היה, לא הגיע כסף שחשבו שיגיע, לקחו התחייבויות שאסור היה לקחת. התברר - שוב - שאזרחי ישראל תמיד יודעים על מה הם מדברים. כבר כמה שנים שמנסים למכור להם שמצבם טוב, והם כל הזמן אומרים שזה לא נכון ולא יכול להיות. רע להם, רע לכל מי שהם מכירים, הם מרוויחים בסדר אבל לא גומרים את החודש, אין להם שום סיכוי לקנות דירה".

"הגיע הזמן להתמודד עם האוברדראפט. זה מה שאני הולך לעשות. להיכנס בו בכל הכוח. נעבוד קשה, נצטמצם, נוריד הוצאות, נקצץ גם במקומות הכואבים. יהיה קשה, יהיה מלחיץ, אבל יש לזה גם יתרון: אם נעשה את זה עכשיו, זה לא יהיה ארוך. השנה הראשונה שלי במשרד האוצר תעסוק בצימצום האוברדראפט. הייתי מעדיף לעסוק בדברים יותר משמחים, אבל אני מאמין שהתפקיד שלי הוא ללכת בדיוק לאיפה שקשה".

לפיד מותח ביקורת על הממשלה הקודמת ובעיקר על שר האוצר הקודם יובל שטייניץ: "הבעיה נוצרה מפני שבמקום לנהל כלכלה אחראית לקחו הלוואות ענק ועשו מסיבה. אני לא הולך לחזור על הטעות הזו. מי שירגיש בשנה הקרובה שהמצב שלו הורע, צריך לדעת שזה יהיה זמני. ככל שהפעולות שלנו יהיו נחרצות יותר עכשיו, נוכל בשנה הבאה לעשות יותר - יותר בהורדת מחירי הדיור, בחינוך, ברווחה, בסיוע לעסקים קטנים, בשיוויון בנטל, בהורדת מחירי הדיור (כן, אני יודע שכתבתי את הדיור פעמיים, ולא במקרה)".

"זו ממשלה טובה"

בנוגע לישיבת הממשלה הראשונה כותב לפיד: "כשישבתי ליד שולחן העץ הארוך הרגשתי בפעם הראשונה את מה שלא יכולנו לנחש בזמן המו"מ המתיש: שזו ממשלה טובה. יש בה חיבור נכון של צעירים עם ותיקים, רעבים עם מנוסים, רצון להצלחה עם זהירות. זוהי גם ממשלה שבה איש אינו מערער על סמכותו של ראש הממשלה (דבר נדיר לעומת ממשלות קודמות), כך שכולם ישמחו אם היא תחזיק מעמד ארבע שנים".

"המיקום שלי הוא בדיוק מול ראש הממשלה, בין בוגי יעלון לציפי ליבני. מאוחר יותר למדתי שיש מאבק שלם על מקומות הישיבה בעיקר על הקירבה לראש הממשלה. מדוע? מפני שמי שיושב לידו מצולם גם הוא לטלוויזיה בתחילת הישיבה. לי זה לא ממש אכפת, כבר הייתי בחיי מספיק בטלוויזיה ונוח לי לשבת מולו".

"הסיבה שהתכנסנו עוד באותו לילה היתה כדי להצביע על סדרה של דברים טכניים שלא יכולים היו לחכות. הסעיף האחרון ברשימה היה הארכת כהונתם של הרבנים הראשיים בארבעה חודשים. לחשתי לבוגי שאי אפשר שלא להעריך את האירוניה. במשך שבועות ארוכים ניהלו נגדי החרדים מלחמת חורמה רוויה בנאצות והשמצות (אילו היה לי זמן וסבלנות יכולתי לעשות הון מתביעות משפטיות נגד העתונות החרדית, קשה להאמין שאנשים דתיים מתבטאים בגסות ואלימות שכזו), והנה אני, בשעה הראשונה שלי כשר, והדבר הראשון שאני עושה הוא להאריך את כהונתם של הרב עמאר והרב מצגר".

"הציבור החרדי צריך לדעת שהדלתות שלנו פתוחות בפניו"

בנוגע לחרדים כתב לפיד (דברים שאמר בפתיחת ישיבת הסיעה הראשונה שלו כשר): "אני רוצה לנצל את ההזדמנות הזו ולפתוח את היום החגיגי הזה דווקא בפניה לציבור החרדי. בהרכב הממשלה החדש יש ליש-עתיד ארבעה משרדים שמאוד רלוונטיים לחיי היומיום שלהם: אוצר, חינוך, בריאות ורווחה".

"אני מאוד מקווה שיום אחד, לא רחוק מדי, גם התיק החמישי - תיק המדע והטכנולוגיה - יהיה תיק שרלוונטי לחייהם של צעירים חרדים. הציבור החרדי צריך לדעת שהדלתות שלנו פתוחות בפניו, וזו חלק מחובתנו לסייע לו. כל מי שמנסה לומר לכם שאנחנו ננצל את המצב כדי להדיר אתכם או לקפח אתכם, טועה ומטעה ויוצר פה שיח של שנאה ופחד שעלינו להתייצב מולו יחד. "אל תעשה לחברך מה ששנוא עליך", אמר הלל הזקן. זוהי ממשלה שאין בה מפלגות חרדיות אבל זו בשום פנים ואופן לא ממשלה שהיא נגד החרדים עצמם".

"אנחנו מציעים לכם חוזה חדש. הוא לא חוזה פוליטי, אלא חוזה אזרחי. חוזה שיאפשר לנו לחיות פה חיים משותפים של תורה ושל עבודה, של ערבות הדדית ושל שיוויון בנטל ושל מוסר יהודי. אני יודע שאתם מוצפים עכשיו בהסתה פרועה, אבל אני מציע לכם: נסו אותנו. נסו לדלג מעל ראשיהם של העסקנים ולפנות אלינו ישירות, אל כל היושבים סביב השולחן הזה, אתם תגלו שאנחנו יותר מנשמח להוות בשבילכם כתובת".