ועדת הכספים הכריעה: מס הקנייה על הבירה לא יירד

מדובר בהעלאה של המס ב-2 שקלים לליטר, מ-2.18 שקלים ל-4.19 שקלים ■ ח"כ ניסן סלומינסקי: "השארת המס על הבירה על כנו תמנע העלאת מסים כואבים יותר"

בתום ויכוח סוער, הכריעה היום (ד') ועדת הכספים: המס על הבירה לא יירד ויישאר על רמתו הקודמת בגובה 4.19 שקלים לליטר. בכך קיבעה הוועדה את הצו שהעלה את מס הקנייה על הבירה ביוני 2012, אז הוא עמד על 2.18 שקלים לליטר.

על-פי האוצר, התוספת מהמס להכנסות המדינה עומדת על 245 מיליון שקל בשנה.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי), חזר על עמדתו, לפיה "ככל שנגדיל את הכנסות המדינה ממסים ממוצרים מסוג זה, נמנע קיצוצים והעלאת מסים כואבים יותר".

בטרם ההצבעה המכרעת הודיע סלומינסקי לחברי הוועדה כי "יש הסכמה עם האוצר שבפעם הבאה שיעלו את המסים על האלכוהול, יחריגו את הבירה. בנוסף, נפעל למצוא דרכים לסיוע למבשלות הבירה הקטנות. ביומיים שעברו מאז הדיון הקודם התקיימו דיונים בינינו לאוצר בעניין הניסיון להחריג את המבשלות הקטנות, אך זה בעייתי מבחינה חוקית. קשה להחריג גורמים ספציפיים בענף מסוים מהעלאת מס על הענף כולו".

ערן יעקב, סמנכ"ל בכיר לתכנון וכלכלה ברשות המסים, שהודה בדיון הקודם כי מאחורי הכוונה להעלות את המס על הבירה קיים בין השאר עניין פיסקאלי לכיסוי הגירעון, הצהיר כי "ככל שנעלה את המסים על האלכוהול, נשקול להחריג את הבירה, כמובן בהתאם לבדיקות מתאימות ובחינת ההשפעות של העלאת המיסוי עד כה. יחד עם זאת, הבירה איננה בן חורג בעולם העסקים הקטנים. יש המון מענקים והטבות שהמדינה נותנת לעסקים הקטנים".

כאמור, בדיון הקודם ביום שני השבוע הסביר יעקב את העיקרון של המיסוי הנוכחי, שכבר נכנס לתוקף ביוני 2012 ועתה הופך לקבוע: נקבע כי על משקה עם 100% אלכוהול ישולם מס קנייה של 84 שקל, ומתוך זה גוזרים באופן ליניארי שעבור משקה עם 5% אלכוהול (הממוצע של אחוז האלכוהול ברוב הבירות) ישולם מס בשיעור 5% מ-84 שקל.

בסופו של דבר מדובר בהעלאה של המס ב-2 שקלים לליטר, מ-2.18 שקלים ל-4.19 שקלים; כלומר 60 אגורות לבקבוק של 330 מ"ל.

חברי הכנסת, כולל אלה שתמכו באישור הצו והפיכתו לקבוע, קראו לאוצר לבחון זאת באופן ממשי ואף לחזור לוועדה עם פתרונות על מנת להקל על מבשלות הבירה הקטנות.