קוקה-קולה חזרה למיאנמר אחרי היעדרות של 60 שנה

‎‎תשקיע במדינה 200 מיליון דולר ב-5 שנים הבאות, ומפעל נוסף שלה ייפתח במיאנמר בעוד חודש‏ ■ מנכ"ל קוקה-קולה, מוכתר קנט: "זה רגע היסטורי"

‎‎מנכ"ל חברת קוקה-קולה, מוכתר קנט, ציין את שובה של החברה למיאנמר (בורמה) אחרי 60 שנה, באמצעות חנוכת מפעל של החברה במדינה זו והתחייבות להמשיך להשקיע בכלכלה שנפתחה באחרונה לשוק העולמי.

‏קוקה-קולה תשקיע 200 מיליון דולר ב-5 שנים הבאות, ומפעל נוסף שלה ייפתח במיאנמר בעוד חודש, אמר קנט בראיון לערוץ הטלוויזיה של בלומברג.

‏‏"זהו רגע היסטורי גדול, ממש כמו חנוכת העסקים שלנו במרכז ובמזרח אירופה ובברית-המועצות לשעבר מיד אחרי קריסת חומת ברלין", אמר קנט. "אנחנו יכלים לשמר ולחזק את המנהיגות שיש לנו כבר כיום בשוק הזה".

‏המפעל החדש של קוקה-קולה משיק גם התמודדות רצינית עם פפסיקו על השליטה בשוק המשקאות במיאנמר שבדרום-מזרח אסיה, שפתחה את גבולותיה להשקעות זרות בשנה שעברה. נשיא המדינה, תאין סין, מתיר יותר חופש פוליטי וכלכלי מאז עלייתו לשלטון לפני שנתיים, ומושך למדינתו חברות כמו פורד מוטור, מסטרקארד ויוניליבר.

‏מיאנמר משפרת את קשריה הכלכליים, הצבאיים והפוליטיים עם מדינות המערב אחרי שנים של בידוד שהפכו את המדינה הזו, על 64 מיליוני תושביה, לאחת העניות באסיה. המעבר לדמוקרטיה בשנה שעברה אחרי כ-50 שנות שלטון צבאי שכנע את ארה"ב להקל את העיצומים על מיאנמר במאי 2012.

‏‏קוקה-קולה תצטרך להתמקד בהפצה כדי לזכות בצרכנים של מיאנמר, אמר קנט. פפסיקו קונה רשתות הפצה במדינה, ובקרוב תתחיל להפיץ בה את חטיפיה, וגם היא מתכננת הקמה של מפעל מקומי.

‏"הזמינות של המוצר תהיה חשובה כמו התמחור שלו. אנחנו מדברים על הבאת המוצר בתנאים הנכונים, והפיכתו לבר השגה לכל מי שיתחשק לו", אמר קנט. "יש לנו תוכניות להבטיח שתהיה לנו את מערכת ההפצה הצרכנית הטובה והמודרנית ביותר של המאה ה-21 במדינה זו".

‏קוקה-קולה נטשה את מיאנמר לפני כ-60 שנה, ואילו לפפסיקו יש ניסיון עדכני יותר במדינה. יצרנית החטיפים המובילה בעולם נטשה את מיאנמר ב-1997 בלחץ ציבורי בעקבות הפרות זכויות אדם על-ידי הדיקטטורה הצבאית.

‏יוניליבר, קבוצת מוצרי הצריכה האנגלו-הולנדית, מסרה שהיא תתמקד בשווקים חדשים במזרח אסיה כמו מיאנמר "שיכולה להיות וייטנאם שנייה" בעוד 20 שנה, לפי מנכ"ל הקבוצה האזורי למזרח אסיה, פיטר טר-קולווה. יוניליבר כבר מוכרת מוצרים ב-100 אלף חנויות ודוכנים ברחבי מיאנמר, הוא אמר בראיון בחודש שעבר. ‏‏‎‎‏