כפי שנחשף ב"גלובס": טבע תחשוף את שכר בכיריה

הסכם הפשרה ליישוב התביעה הייצוגית נגד טבע כולל תשלום שכ"ט עו"ד והוצאות בסך 1.1 מיליון דולר ועוד תגמול של 200 אלף דולר לתובעים, שרון חנס ואהוד קמר

חברת טבע תחשוף את שכר בכיריה החל מהדוחות הכספיים השנתיים לשנת 2013. זאת, בהמשך לחשיפת "גלובס" מינואר האחרון. (לסיפור המלא)

טבע הסכימה לחשוף את נתוני השכר כדי ליישב את הבקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה נגדה בישראל לפני מספר חודשים בנוגע לאופן דיווח תגמול הבכירים של החברה בדוחותיה השנתיים.

הסכם הפשרה כולל תשלום שכר-טרחת עורכי דין והוצאות אחרות בסך 1.1 מיליון דולר ועוד תגמול של 200 אלף דולר לתובעים. הסכם הפשרה הוגש הבוקר (ד') לבית המשפט הכלכלי.

אחד הסודות היותר כמוסים בשוק ההון המקומי הוא עלויות השכר של בכירי טבע, ענקית הגנריקה הישראלית, החברה הישראלית הגדולה ביותר בעולם והחברה בעלת המשקל הגבוה ביותר במדד המעו"ף.

טבע, נזכיר, ניצלה לפני 12 שנה את חוק הרישום הכפול של הבורסה בתל-אביב (מיד לאחר כניסתו לתוקף), ועברה למתכונת דיווח אמריקאית, דהיינו הגשת דוחות ומסמכים כפי שנדרש ממנה כחברה זרה שנסחרת בוול סטריט, ולא כפי הנדרש ממנה כחברה ישראלית שנסחרת בשוק ההון המקומי.

כפועל יוצא מכך פסקה החברה מלפרסם את עלויות השכר של 5 בכיריה (תקנה 21 בדוח התקופתי), ומזה 13 שנה (בגין השנים 2000-2012) לא ניתן לדעת מהן רמות השכר אליהן הרגילה החברה את בכיריה, ובעיקר את מי שעומד בראשה, המנכ"ל (החל מאלי הורביץ ז"ל, דרך ישראל מקוב וכלה בשלמה ינאי).

ההסכם לפיו טבע תחשוף את עלויות שכר בכיריה הושג כאמור במסגרת בקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה נגד טבע בגין אי-הדיווח על השכר שמשולם לבכירים המועסקים בה.

את הבקשה לאישור תביעה ייצוגית הגישו בנובמבר אשתקד הפרופסורים שרון חנס ואהוד קמר מאוניברסטית תל-אביב, שנחשבים למומחים מובילים בארץ בתחום דיני התאגידים. זאת, כשבוע אחרי שהכנסת אישרה את תיקון 20 לחוק החברות, המחייב חברות ציבוריות לייסד מדיניות סדורה בנוגע לתשלום השכר למנהליהן הבכירים, שנועד להביא להגבלתו.

בבקשה נטען כי החל משנת 2000 מפרה טבע את חובתה לגלות את תגמול מנהליה הבכירים והדירקטורים שלה בדוחותיה התקופתיים. חנס וקמר, שמחזיקים במניות של טבע בשיעורים נמוכים, ביקשו מבית המשפט כי יאשר להם לנהל את התביעה הייצוגית בשם כל בעלי המניות של טבע בגין הפרת חובות הדיווח הנטענות.

עוד ביקשו השניים כי יוצאו צווים שיחייבו את טבע לפרט על בסיס אישי את התגמול שהיא שילמה לבכירים ולדירקטורים שלה החל משנת 2000, וכן לחייב את טבע לפרט על בסיס אישי את שכר בכיריה בדוחותיה העתידיים.

עם בכירי טבע בשנים האחרונות נמנים היו"ר הנוכחי, ד"ר פיליפ פרוסט; היו"ר לשעבר, אלי הורביץ ז"ל; המנכ"ל הנוכחי, ד"ר ג'רמי לוין; והמנכ"לים לשעבר, שלמה ינאי וישראל מקוב. בדירקטוריון של טבע מכהנים כיום, בין היתר, גליה מאור, לשעבר מנכ"לית בנק לאומי; ארז ויגודמן; ואורי סלונים.

בינואר השנה פרסם "גלובס" כי הנהלת טבע לא הקלה ראש בתביעה (למרות שהיא פועלת במסגרת חוק הרישום הכפול ולכאורה לא הפרה אף חוק - לא ישראלי ולא אמריקאי), והיא שוקלת להיענות לתביעה, לפחות באופן חלקי, ולפרסם את עלויות השכר של 5 בכיריה ב-3 השנים האחרונות.

על הרקע הזה אושר היום ההסכם, בו צוין כי "בלי שיש בכך משום הודאה באיזו מן הטענות בתביעה, טבע הודיעה כי החל מהדוח התקופתי השנתי לשנת 2013 טבע תפרט את תגמול נושאי המשרה בה על בסיס אישי, במתכונת ובתנאים הקבועים בהסדר הפשרה".

ואולם, הוסכם עוד כי "טבע תהיה רשאית לחדול מגילוי כאמור או לשנותו, במקרה של שינוי בדין או בקרות אירועים אחרים, כמפורט ובהתאם לאמור בהסדר הפשרה".

כמה הם גרפו
 כמה הם גרפו