התאים את אפליקציית iGO לישראל - ונקנס ב-100 אלף שקל

ב-2009 ניסה גולש ישראלי להתאים את תוכנת ה-iGO, שלא הייתה זמינה באייפון בישראל, לשוק המקומי ■ בתגובה פנתה החברה לביהמ"ש המחוזי ואח"כ לעליון

חברת NNG (לשעבר Nav N Go) מפתחת אפליקציית הניווט iGO, ידועה במלחמתה נגד מפירי זכויות היוצרים ובתביעותיה בבתי המשפט, תביעות אותן היא מגישה בצדק. הפעם החברה הצליח להוציא ממפתח אפליקציות 100 אלף שקל על הפרת זכויות יוצרים.

התביעה של NNG מוצדקת, ולא אנו קובעים זאת, אלא בית המשפט העליון, אבל הדבר מעלה תהייה על החלטות הפעילות של החברה בשנים האחרונות, כמו כניסה מאוחרת לעולם הסלולר או ניסיון להמציא את נקודות הציון במפה מחדש.

בחודש אוגוסט 2009 השיקה NNG את אפליקציית הניווט שלה לאייפון בצפון ומרכז אמריקה ומערב אירופה. החברה, שהינה ישראלית, החליטה לא להשיק את האפליקציה לשוק המקומי. באותו זמן אפליקציית ווייז היתה רק בחיתולים שלה, והפתרונות בעולם האייפון לניווט בישראל לא היו רבים.

בהודעה שהוציאה היום (ה') NNG נכתב כי הסיבה לכך הייתה שיקולים מסחריים, שנבעו מהרצון לחכות להשקה הרשמית של האייפון בישראל. ראוי לציין כי כבר אז, האייפון היה מאוד פופולרי בישראל, והוא נמכר ביבוא מקביל בחנויות. כך שלפחות בתיאוריה, ל-NNG הייתה סיבה למכור אותה גם בארץ.

הגולש דימטרי גולצמן הצליח לשלב באפליקציה של החברה את מפות ישראל, ליצור עותקים שמפירים זכויות יוצרים ולהציע אותם להורדה באופן פיראטי.

בית המשפט המחוזי חייב את גולצמן בתשלום פיצוי בסך 30 אלף שקל והוצאות שכר-טרחת עורכי דין. ב-NNG החליטו כי הפיצוי הזה לא מרתיע וערערו לבית המשפט העליון. נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, קבע כי הפיצוי יהיה בגובה 80 אלף שקל, בתוספות תשלום שכר-טרחה בסך 20 אלף שקל.

בסופו של דבר, אם NNG הייתה בוחרת להשיק את האפליקציה שלה גם בישראל, אולי הדבר היה מונע הפרות זכויות יוצרים שלה.