זעם על מאקו: פרסמה מודעות מטעות לפיהן היא מס' 1 במובייל

וואלה: "מאקו לוקחת התעשייה 10 שנים אחורה, עושה צחוק מהמדרוג" ■ מאקו: "המהפך קשה לוואלה" ■ ועדת המדרוג: "אין לחבר נתוני אתר מותאם ואפליקציה"

וואלה ואתרים נוספים פנו בסוף השבוע לוועדת המדרוג למדידת רייטינג האינטרנט הישראלי וביקשו להפסיק את קמפיין מאקו לגבי מדרוג המובייל. כל זאת לאחר שמאקו פרסמה מודעת עמוד, בין השאר בעיתון "גלובס", לפיה היא במקום הראשון בגלישה במובייל.

להבנת הסיפור יש לחזור מעט אחורה: ביום חמישי האחרון פרסמה ועדת המדרוג, כדרכה מדי חודש, את נתוני הגלישה באתרים הישראלים בחודש יולי. הפעם, לראשונה, פורסמו גם נתוני הגלישה באתרים המותאמים לסלולר ובאפליקציות.

אלא שבעוד שדירוג האתרים המותאמים היה כמעט שלם (9 מתוך 12 אתרים הסכימו לחשוף את נתוניהם), הדירוג באפילקציות היה חסר מאוד. למעשה, רק 3 אתרים - ynet, מאקו וספורט 5 - חשפו את נתוני האפליקציות שלהם, בעוד כל השאר משתמשים בזכותם החוקית, לפי תקנות ועדת המדרוג, לשמור על הנתונים חסויים עד 3 חודשים אחרי תחילת המדידה החדשה.

1 + 1 = 2?

בגזרת האתרים המותאמים, וואלה הובילה עם 899 אלף גולשים בפועל (RU), לפני מאקו שהשיג תוצאה מפתיעה ויפה - 885 אלף גולשים בפועל. אלא שבמאקו כנראה לא הסתפקו בכך, חיברו לנתון האתר המותאם את נתון האפליקציות שלהם, שעומד על 675 אלף גולשים בחודש - ומיהרו לפרסם מודעה המכריזה על הובלתם במובייל, עם 1.56 מיליון גולשים בחודש.

פרסום מודעה כזו אכן מטעה - משתי בחינות:

1. וואלה כלל לא פרסמה את נתוני האפליקציה שלה, וכמובן אי-אפשר להשוות אתר מותאם + אפליקציה לאתר מותאם בלבד.

2. לפי המתודה של ועדת המדרוג, אין לחבר את נתוני האפליקציות והאתר המותאם לנתון אחד בשלב זה, מאחר שלמדידה אין עדיין דרך לנטרל חפיפות, קרי: גולשים שגלשו גם כאן וגם שם.

מאקו הייתה יכולה להסתפק בהישג הנאה לכשעצמו שרשמה - המעבר על פני ynet באתר המותאם. אבל, כאמור, היא בחרה אחרת.

היום בבוקר (א') פרסמה מאקו מודעה נוספת, הפעם בעיתון "דה מרקר", בו היא מצטטת משפט מאתר "גלובס" המכריז על הובלתה תוך חיבור נתוני האתר המותאם והאפליקציה. במאקו לא סיפרו לקוראי המודעה כי מדובר במשפט מנוסח ראשוני של הידיעה ב"גלובס" על דירוג המובייל, שנמחק כחלוף כמה דקות לאחר שהוברר שאין אפשרות לחבר בין שני הנתונים.

"מאקו הופכת את המדרוג לבדיחה"

גורמים בוואלה מסרו היום ל"גלובס": "נתוני וועד המדרוג לגבי הגלישה במובייל חד-משמעיים. וואלה מובילה בגלישה באתר מותאם, ו-ynet מובילה באפליקציות, מאקו לא מובילה בשום קטגוריה. ההתנהלות של מאקו שומטת הקרקע מתחת לעצם קיומה של וועדת המדרוג והופכת את המדרוג לבדיחה. בדיוק את התופעות האלה ביקשנו למנוע כאשר הוקמה הוועדה. מאקו לוקחת את התעשייה 10 שנים אחורה בהתנהלות הזו ומביאה לפירוק של וועדת המדרוג באינטרנט. במקום להסתמך על נתוני ועדת המדרוג, כל אתר יפרסם צירוף נתונים נוח לו, גם אם הוא שגוי ומטעה לחלוטין כפי שקרה כאן".

וואלה דורשת ממנכ"ל ועדת המדרוג להוציא הבהרה ברורה לגבי הנתונים השגויים שפרסמה מאקו, וכן שוועדת המדרוג תפרסם מודעות תיקון בעיתונים בהם פרסמה מאקו את המודעות המטעות שלה. הוועדה אכן עתידה לפרסם הבהרה ומודעות הבהרה.

ועדת המדרוג: אסור לחבר נתוני האתר מותאם והאפליקציה

בעקבות פניית וואלה הוציא היום גל תורג'מן, מנכ"ל ועדת המדרוג למדידת שיעורי הגלישה באינטרנט, מייל הבהרה לחברי הוועדה: "בעקבות מודעות מטעם מאקו בעיתון 'גלובס' המציגות בצורה שגויה את נתוני הוועדה, לעיונכם נוסח הודעת ההבהרה לעיתונות שתצא מטעמי בזמן הקרוב. בנוסף תזומן ישיבה דחופה של הוועד המנהל לדיון בהפרה מטעם מאקו.

"בעקבות קמפיין המודעות של אתר מאקו בעיתון 'גלובס' ובפרסומים אחרים, ועדת המדרוג מבקשת להבהיר: צירוף הנתון של כמות הגולשים (RU) הכוללת לאתר המובייל של מאקו ולאפליקציות מאקו נעשה על דעת מאקו בלבד ואינו משקף את צורת המדידה של הוועדה. הוועדה מבקשת להדגיש כי בשלב זה מפורסמים ומדורגים נתוני האתרים המותאמים והאפליקציות בנפרד, ולא ניתן לחשב את סך הגולשים (RU) ממכשירים ניידים במצטבר.

"הוועדה שואפת להציג בהקדם האפשרי נתון אחד לגבי כל אתר שיישקף את סך הגולשים אליו ממכשירים ניידים, בין אם לאתר מותאם או לאפליקציה, אולם בנקודת הזמן הנוכחית וכתוצאה מאילוצים טכנולוגיים, לא ניתן להפיק נתון מאוחד בניכוי חפיפות בין האתר המותאם לאפליקציה, ועל כן נתוני הגולשים מוצגים בטבלאות נפרדות".

מאקו: "מבינים שהמהפך קשה לוואלה"

ממאקו נמסר בתגובה: "עם פרסום נתוני המובייל, האמת יוצאת לאור. mako מוביל על וואלה באפליקציות, על ynet באתר המותאם, ובסך הגלישה במובייל הוא האתר המוביל. מובן שהמהפך קשה לראשי וואלה, והם מנסים לקעקע אותו, תוך ניצול שליטתם בוועדת המדרוג".

במאקו, אם כן, מתעקשים להכריז שוב על היותם מובילים על אף שוואלה כלל לא פרסמה את נתוני הגלישה שלה באפליקציות.