האם גדעון סער מונע ממועמד להתמודד לראשות עיריית טבריה?

תא"ל (במיל') מוטי פז עתר לבג"ץ בטענה כי בשל טעמים טכניים וביורוקרטיים נמנע ממנו לרוץ לראשות עיריית טבריה, וכי שר הפנים מקדם מועמד ממפלגתו ■ טוען כי זכות היסוד לבחור ולהיבחר נפגעה ומבקש לשנות את חוק הרשויות המקומיות

האם שר הפנים מונע ממועמד להתמודד לראשות עיריית טבריה כדי לסייע למועמד מפלגתו שלו? מועמד לראשות עיריית טבריה טוען בעתירה לבג"ץ כי לא ייתכן שזכות יסוד תישלל על-ידי גורם פוליטי, ודורש לשנות את חוק הרשויות המקומיות. העותר הוא תא"ל (במיל') מוטי פז, שבתפקידו האחרון שימש כמבקר מערכת הביטחון.

פז טוען, באמצעות עו"ד גדיאל בלושטיין ורונן לשם ממשרד בלושטיין, בר-קהן, ציגנלאוב ושות', כי בשל טעמים טכנים וביורוקרטיים נמנע ממנו להתמודד על ראשות העיר.

פז עבר להתגורר בטבריה במארס 2012, כ-19 חודשים לפני הבחירות לרשויות המקומיות. כעבור חודשיים הונפקה עבורו תעודת זהות חדשה, ובה עוגנה כתובתו החדשה, אלא שכאשר ביקש להיכלל בפנקס הבוחרים על מנת שיוכל לבחור ולהיבחר בטבריה, הוא נענה בשלילה והופנה לסעיף בחוק הרשויות המקומיות (בחירות), שלפיו אם היה רשום בספר הבוחרים של רשות מקומית אחרת בתקופה של 18 חודשים שקדמו ליום הבחירות - הוא לא יוכל להירשם בפנקס הבוחרים של רשת אחרת.

נציג משרד הפנים הסביר לפז כי לאור העובדה שהיה רשום בפנקס הבוחרים של המועצה האזורית בית יהושע ואף בחר בה בבחירות האחרונות לפני כשנה, הוא מנוע מלהירשם בפנקס הבוחרים של העיר טבריה, וכפועל יוצא מכך אינו רשאי לבחור ולהיבחר, קרי, להציג את מועמדותו לראשות העירייה.

לדבריו, כל פניותיו לשר הפנים לא נענו. בעקבות התעלמות שר הפנים, המוסמך על-פי חוק להתיר רישום במקרים מסוימים, עתר פז לבית המשפט המחוזי, אך זה לא נענה לדרישתו.

בעתירתו לבג"ץ טוען פז לאי-חוקיותו של הסעיף בחוק עקב פגיעתו בזכות היסוד לבחור ולהיבחר, ומסביר כי הזכות לבחור ולהיבחר הינה זכות יסוד חוקתית במשטר דמוקרטי, בלעדיה לא ניתן לקיים משטר דמוקרטי ולהבטיח את זכויות היסוד שלי הפרט.

פז מציין כי שר הפנים, גדעון סער, הוא מהליכוד, ובן מפלגתו מתמודד אף הוא לראשות העיר טבריה. לטענתו, החלטה של שר, המיטיבה עם בן מפלגתו ומרעה עם אדם אחר, אף שיכולה להיות עניינית לחלוטין, היא החלטה הנחשדת באופן מיידי כנגועה בשיקולים פוליטיים.

על כן מציע פז להורות כי החלטה בעניין תיקון פנקס הבוחרים תתקבל על-ידי גוף אובייקטיבי שאיננו נגוע בשיקולים פוליטיים, ולהוציא החלטה זו מידיו של שר הפנים.

שופט בג"ץ צבי זילברטל הורה למשרד הפנים להשיב לעתירה עד יום ראשון הקרוב.