דוח של אלקטל-לוסנט חושף: מאחורי הקלעים של ה-iOS 7

אלקטל-לוסנט בדקה את העומסים החריגים שגרמה השקת מערכת ההפעלה החדשה של אפל, מהזווית של חברות הטלקום

ענקית הטכנולוגיה אפל השיקה לפני שלושה שבועות שני אייפונים חדשים - ה-5S היוקרתי וה-5C המוזל.

במקביל השיקה החברה גרסה חדשה ומשופרת למערכת ההפעלה שלה, iOS 7. כל פיפס שקשור להשקה הזאת זכה לסיקור תקשורתי נרחב, בדומה לרוב המהלכים של אפל בשנים האחרונות.

המהלך של אפל, שאותה מנהל טים קוק, ישפיע על מי שיבחרו לרכוש את המכשירים החדשים וגם על בעלי מכשירי ישנים שהחליטו לשדרג את מערכת ההפעלה שלהם.

יש גורם נוסף שמושפע מהמהלך של אפל - מפעילות הסלולר שנדרשו להתמודד עם השדרוג. דוח של חברת אלקטל-לוסנט בדק את השלבים השונים של התהליך, מהזווית של חברות הטלקום.

בדומה לשדרוגים קודמים שבוצעו במערכת ההפעלה של אפל, למעלה מ-50% מהשדרוגים ל-iOS 7, בוצעו בתוך ימים ספורים מרגע שחרור הגרסה, כאשר כ-20% מהמשתמשים עשו זאת כבר ביום הראשון.

אפל ערכה שיפורים במערכת ההפעלה, על מנת להבטיח שמפעילי הסלולר לא ייפגעו ויהיו מוגנים ממיליוני לקוחות "רעבים" שהסתערו על השדרוג וביצעו אותו במקביל, תהליך שעלול היה לגרום למפעילים לבעיות לא פשוטות.

במקרה הספציפי הזה, הגרסה שוחררה בהדרגה, במשך כמה ימים, על מנת שהמפעילים יוכלו מראש להיערך לכך שמערכת האיתותים ברשת לא תחטוף שוק. במלים פשוטות יותר, הרשתות הסתגלו לתהליך בהדרגה, על מנת למנוע תקלות.

בנוסף לכך, אפל דאגה שלא ניתן יהיה לבצע שדרוג של אפליקציות ששוקלות יותר מ-100 מגה ביט דרך הרשת הסלולרית אלא רק דרך WI-FI. בנוסף, כל השדרוג של ה-iOS 7 היה חייב לעבור דרך רשת WI-FI, ולא דרך הרשת הסלולרית.

האם ההיערכות המוקדמת תרמה להטמעה חלקה בקרב חברות הטלקום? לא לגמרי. הדוח של אלקטל-לוסנט ניתח את ההשפעות של השדרוג על הרשתות ומצא שהיה לו מחיר "נסבל", מבחינת העומסים על הרשתות השונות.

בתקופה הנוכחית, כל סמארטפון חדש שנכנס לרשת מייצר עומס גדול יותר על הרשת מאשר הדור שקדם לו. כך למשל, אייפון 5 ייצר עומס גדול יותר מאשר ה-4 וכנ"ל במכשירי סמסונג.

המכשירים והמשתמשים צורכים יותר משאבי רשת חדשים, מה שמאלץ את המפעילים, באופן עקבי, להתמודד עם כמות תעבורה הולכת וגדלה ברשת. ברשתות רבות התעבורה מכפילה את עצמה מדי שנה, וזה גם המצב בישראל.

טיפול מלא

איך זה עבד? תהליך השדרוג החל כמה שעות לפני שחרור הגרסה, בעקבות הודעות של בעלי האפליקציות למשתמשים על כך שהאפליקציות מותאמות לשדרוג.

לאחר מכן, המשתמשים עצמם קיבלו את ההודעה על זמינות התוכנה. בשלב הבא, מי שהתחבר לרשת WI-FI, הצליח לבצע את ההורדה בפועל. באותן דקות ממש ניתן היה לראות בשרתים של אלקטל-לוסנט כיצד המכשירים של אפל מייצרים פחות תעבורה. במקביל נרשם גידול בכניסות לחנות ה-iTunes, בהיקף ממוצע של עד 49% בכמות הדפים לעומת ימים רגילים.

לדברי סמנכ"ל הנדסה באחת מחברות הסלולר בישראל, בעבר הלא ממש רחוק תהליך כזה היה יכול לגרום נזקים לרשתות. "אבל היום", אומר האיש, "כיוון שבכל הרשתות נעשה טיפול מלא שאמור לתמוך בהיקף איתותים גדול, אז גידול כזה לא גורם לבעיות ברשת. לכן גם לא שמעתי דיווחים בעולם על כך שהיו בעיות. המפעילים מודעים היום לעניין העומסים ברשת שיוצרים הסמארטפונים והגרסאות המשודרגות של מערכות ההפעלה ונערכים לכך לכל אורך השנה.

"מבחינת ניהול הרשת, אנחנו עסוקים כל הזמן בשדרוג רציף כי הניסיון מראה שכל מכשיר חדש, בעיקר במותגים החזקים, צורך יותר ויותר משאבי רשת. באופן טבעי מי שרכש מכשיר חדש או שדרג גרסת תוכנה מתלהב ורוצה להתנסות ולחוות את החוויה של משחקים או מה שלא יהיה דרך המכשיר או התוכנה החדשה. ניתן לראות בבירור כיצד כל מכשיר כזה שיוצא לשוק מאלץ אותנו להתאים את הרשתות".

צורכים יותר

כיצד המפעילים התכוננו להשקת האייפון החדש? "לגבי השקה של מכשירים - לשמחתנו הם לא יותר גרועים מאחרים", הוא אומר. "התופעה שרואים בדרך כלל היא שבמכשירים מתקדמים יותר, בגלל חוויות הגלישה שלהם - המנויים שלהם צורכים יותר דאטה. מנוי של אייפון 5 וגלקסי 4 צורכים יותר דאטה.

"האייפון למשל תומך ב-42 מגה ולכן הקצב שתקבל הוא יותר גבוה. זה אומר שככל הנראה גם תגלוש יותר. כלומר לא רק שהמכשיר עובד יותר מהר ודורש כושר עיבוד יותר גבוה, בגלל שדרוג המהירות ל-42, מהירות הגלישה היא יותר גבוהה ובאופן טבעי זה גורם לאנשים לרצות לחוות יותר".

בשורה התחתונה ניתן לציין שאפל נערכה היטב למרבית התרחישים האפשריים בעקבות שדרוג התוכנה, וכנראה שגם לקראת הכניסה של המכשירים החדשים שיגיעו לארץ בחודשים הקרובים. המדיניות שלפיה לא ניתן לבצע את השדרוג אלא רק דרך רשתות WI-FI, והתיאום עם בעלי האפליקציות על כך ששדרוגים כבדים יבוצעו גם הם רק דרך WI-FI, אפשרו שדרוג חלק יחסית של מערכת ההפעלה.

באלקטל-לוסנט אומרים כי שיתוף פעולה מוקדם בין אפל לבין המפעילים הוא חיוני ביותר, משום שהם אלו שיכולים להזהיר אותה מראש על כשלים שעשויים להתגלות בתהליך.