תשקיף Wix נחשף: ההכנסות ב-2012 עמדו על 43.6 מ' ד'

החברה שפיתחה פלטפורמה שמאפשרת לגולשים להקים אתרי אינטרנט בקלות, פרסמה תשקיף לקראת גיוס של 100 מיליון דולר ■ את מחצית 2013 היא סיימה בהפסד של 10 מיליון דולר, ובקופתה נותרו 8 מיליון דולר בלבד

חברת הסטארט אפ הישראלית Wix מחממת מנועים לקראת הנפקה בוול סטריט. ארבעה חודשים אחרי שהגישה תשקיף חסוי ל-SEC (רשות ני"ע האמריקאית), פרסמה אתמול החברה תשקיף לקראת גיוס של 100 מיליון דולר בבורסת ניו יורק (NYSE). התשקיף אינו כולל בשלב זה את טווח המחירים המבוקש למניה בהנפקה או את שווי החברה, אך ל"גלובס" נודע כי ב-Wix מכוונים לשווי של חצי מיליארד דולר (אחרי הכסף) ואף למעלה מכך.

ההנפקה הצפויה של Wix מגיעה אחרי כמעט שלוש שנים אחרי הנפקת חברת האינטרנט הישראלית האחרונה - מדיה מיינד (שנקראה בעבר Eyeblaster ונרכשה ב-2011 ע"י DG). לפני כן, גם בימים היפים של הנפקות של חברות ישראליות, חברות אינטרנט מארץ הקודש כמעט ולא הגיעו לוול סטריט.

אבל באווירה הנוכחית Wix היא רק הסנונית הראשונה. ככל הידוע, כיום נמצאות אחריה ברשימה עם כוונות דומות גם אאוטבריין, שכבר החלה לבחון עם בנקאי השקעות את האופציה להנפקה ב-2014, FiftyOne שכבר לפני שנה החלה בתהליכים לקראת מהלך כזה, וחברת קנשו.

זוהי תקופה טובה לחברות אינטנרט בוול סטריט. הקפיצה בשווי של פייסבוק בחודשים האחרונים, והצפי להנפקת טוויטר, תומכים מן הסתם בסנטימנט חיובי של המשקיעים לחברות אינטרנט, כך שלפחות כרגע, נראה ש-Wix תוכל למצוא עניין בקרב המשקיעים.

התעלומה בתשקיף

החתמים שילוו את Wix בהנפקה הם JP מורגן, מריל לינץ' ו-RBC, לצד חתמי המשנה Needham & Company ואופנהיימר. לאחר ההנפקה, שככל הנראה תתבצע בתחילת נובמבר, תיסחר מניית Wix תחת הסימול WIX. עם זאת, נזכיר שבימים אלה פועל הממשל הפדרלי תחת "שיתוק", ולאור זאת וגם חלק מפעילות ה-SEC מוקפא, כולל בחינת תשקיפים לקראת הנפקה. כך שאם המצב הנוכחי יימשך יותר מכמה ימים ייתכן שתהיה לכך השפעה על מועד ההנפקה.

Wix הוקמה ב-2006 על-ידי האחים אבישי (מנכ"ל) ונדב אברהמי (סמנכ"ל מו"פ) וגיורא קפלן (סמנכ"ל טכנולוגיות). החברה פיתחה פלטפורמה שמאפשרת לכל גולש להקים אתר אינטרנט בקלות (ראו הרחבה במסגרת), והיא גייסה עד היום כ-41 מיליון דולר. ב-Wix מועסקים 406 עובדים, כ-85% מהם בישראל והשאר בארה"ב. בעלי המניות בחברה כוללים את הקרנות בנצ'מרק, בסמר, מנגרוב ו-Insight, שעשויות למכור חלק ממניותיהן במסגרת ההנפקה.

לפי התשקיף, החברה מייעדת את כספי הגיוס לצרכי ההון החוזר שלה, גיוס כוח אדם נוסף למו"פ ולתמיכה בלקוחות, ולהוצאות הקשורות לתחומי השיווק והמכירות. Wix עשויה להשתמש בחלק מההון שיגויס לרכישה של חברות או טכנולוגיות משלימות, אם כי כרגע אין כאלה על הפרק.

התשקיף חושף מספר עובדות מעניינות על מחזיקי המניות (ראו טבלה). ראשית, תעלומה קטנה. לפי ההודעה הרשמית של החברה ממארס 2011, החברה סיימה אז סבב גיוס של 40 מיליון דולר, כך שסך הכספים שגייסה הסתכמו ב-61 מיליון דולר. אלא שלסכומים הללו אין זכר בתשקיף, שמציין כי החברה גייסה בסיבוב ההוא 21 מיליון דולר בלבד, כאשר המייסדים מימשו אחזקות בהיקף של 6 מיליון דולר (3 מיליון דולר נוספים הם מימשו בסבב הגיוס הקודם ב-2010).

כמו כן, מהתשקיף נעלמה משקיעה בולטת שהשתתפה בגיוס האחרון, קרן DAG Ventures האמריקאית. מקורבים לחברה מסבירים כי היה ההודעה לעיתונות מ-2011 הייתה שגויה, וכי DAG מחזיקה בשיעור קטן (כאחוז) ולכן לא מוזכרת בתשקיף.

צמיחה מתמשכת לאורך 14 רבעונים

אחרי התשקיף החסוי שהוגש, בתשקיף הנוכחי נחשפים המספרים של Wix. הכנסות החברה הגיעו בשנה שעברה ל-43.6 מיליון דולר, אבל השורה התחתונה הייתה שלילית, והחברה סיימה את 2012 עם הפסד של 14.9 מיליון דולר. למעשה, Wix רשמה הפסדים גם בשנים עברו: את 2011 היא סיימה עם הפסד של 22.7 מיליון דולר על אף הכנסות של 24.6 מיליון דולר, ואת 2010 סיימה בהפסד של 11.4 מיליון דולר, כשההכנסות עמדו על 9.8 מיליון דולר.

עם זאת, יש לציין כי החברה מציגה צמיחה מתמשכת לאורך 14 רבעונים רצופים. ההכנסות ב-2010 עמדו על 9.8 מיליון דולר ושנה לאחר מכן הם כבר הגיעו ל-24.6 מיליון דולר (עלייה של 151%), כשכאמור ב-2012 הם עמדו על 43.6 מיליון דולר (עלייה של 77%).

את מחצית 2013 סיימה החברה עם הכנסות של 34.1 מיליון דולר - עלייה של 80% לעומת המחצית הראשונה של 2012, אך השורה התחתונה עדיין שלילית: המחצית הראשונה של השנה הסתיימה עם הפסד של 10 מיליון דולר לעומת 7.7 מיליון דולר במחצית הראשונה אשתקד - עלייה של כ-30%.

עיקר ההוצאות של החברה הן על שיווק ומכירות: ב-2012 סעיף זה עמד על 29 מיליון דולר לצד הוצאות של 16.7 מיליון דולר על מחקר ופיתוח. במחצית הראשונה של 2013 רשמה החברה הוצאות של 22.6 מיליון דולר על מכירות ושיווק ו-11.4 מיליון דולר על מו"פ.

על אף ההוצאות הגדולות, בחברה מסבירים כי 59% מהמנויים המשלמים שלהם - מקור ההכנסה העיקרי - הם משתמשים שהגיעו באופן ישיר לחברה - אם דרך גלישה ישירה לאתר ואם דרך תוצאות חיפוש אורגניות במנועי החיפוש. את שאר המנויים הביאה Wix באמצעות קידום ופרסום במנועי חיפוש וברשתות חברתיות.

לפי התשקיף, החברה הצליחה להגדיל באופן שוטף את מספר המשתמשים הרשומים והמשלמים שלה. כך, בעוד את 2010 היא סיימה את השנה עם 6.5 מיליון משתמשים רשומים, שנה לאחר מכן המספר עלה בכ-160% ואת 2012 סיימה החברה עם 28.2 מיליון משתמשים רשומים - עלייה של 66% לעומת 2011. את המחצית הראשונה של 2013 החברה סיימה עם 35.6 מיליון משתמשים רשומים - עלייה של כ-60% לעומת המחצית המקבילה ב-2012.

גם במספר המנויים המשלמים נרשמה עלייה מתמדת. מ-149 אלף ב-2010 ל-469 אלף ב-2012 - עלייה של כ-215%. את מחצית 2013 היא סיימה עם 626 אלף מנויים משלמים - עלייה של 65% לעומת המחצית הראשונה של 2012.

מהתשקיף עולה עוד כי בשנים האחרונות החברה נמצאה עדיין בשלב של "שריפת מזומנים". ב-2010, החברה רשמה תזרים מזומנים חופשי שלילי של 6.4 מיליון דולר, ב-2011 הסכום היה 12.4 מיליון דולר וב-2012 - כ-4.6 מיליון דולר. לעומת זאת, במחצית הראשונה של שנת 2013 התזרים החופשי היה חיובי, בסך 204 אלף דולר. נכון לסוף יוני, היו בקופת החברה כ-8 מיליון דולר במזומן.

מאפשרת להקים ולנהל אתרים ללא ידע מקצועי

חברת Wix מסייעת ליצור אתרי אינטרנט בקלות. באמצעות האתר שלה ניתן לתכנן, לבנות ולנהל אתרים לצרכים פרטיים וגם עבור עסקים קטנים ובינוניים ללא תשלום וללא צורך בידע בתכנות. אמנם לא כל אחד באמת יוכל להיעזר בשירותיה, שכן חסרי כל ידע במחשבים יעדיפו לפנות לגורם מקצועי, אך הרעיון הוא בהחלט לפנות לקהל הרחב. במהלך בניית האתר ב-Wix אפשר לבחור מבין מאות תבניות מעוצבות מוכנות ובהמשך לשנות גדלים וצבעים, ולשלב תמונות ותוספות אחרות. המודל העסקי של החברה מתבסס על שירותי פרימיום המוצעים בתשלום, כמו למשל נפח אחסון גדול יותר לאתרים או אפשרות להוסיף עגלת קניות לאתר, וכן על מנויים חודשיים ושנתיים.

בדיוק לפני שנה השיקה החברה חנות אפליקציות, שמאפשרת למפתחים לבנות יישומים קטנים אותם יכולים משתמשי החברה לצרף לעמודי האינטרנט שבנו. כך, ניתן להוסיף לאתר פיד של תמונות שמתממשק לאינסטגרם, ממשק לתגובות גולשים, וכן הצגת פיד תגובות באמצעות חשבון פייסבוק. חנות האפליקציות אפשרה לחברה מנוע הכנסות נוסף, אם כי הוא קטן יחסית בהיקפו בהשוואה למנויים המשלמים. המודל הכלכלי של החנות מבוסס על חלוקת רווחים בין המפתחים (70%) לבין החברה (30%).

אחד האתגרים שהחברה התמודדה איתם בשנה-שנתיים האחרונות, בדומה ללא מעט חברות אינטרנט וטכנולוגיה שפונות למשתמש הקצה, היא העובדה שהגולשים עוברים יותר ויותר לגלוש באמצעות הטלפונים הסלולריים החכמים שלהם. לאור זאת, החלה במעבר לאתרים מותאמים למובייל באמצעות טכנולוגיית HTML5.

המספרים של Wix
 המספרים של Wix

כמה יהיו שווים בעלי-המניות ב-Wix
 כמה יהיו שווים בעלי-המניות ב-Wix