CNBC: בועות נדל"ן בישראל, קנדה, נורבגיה, בלגיה ועוד

כתבת רוחב ברשת CNBC על בועות הנדל"ן הלוהטות בעולם, בשל הריביות הנמוכות ■ ישראל עם זינוק של 40% במחירי הדירות מאז 2009, אחריה נורבגיה עם עלייה של 30% ■ חצי נחמה: בהונג זינקו המחירים ביותר מ-100%

אתר רשת CNBC מפרסם היום (ב') בכותרת הראשית כתבת רוחב על בועות הנדל"ן המתנפחות בתקופה זו במדינות העולם המפותח - ומציין בראש הרשימה את ישראל, לצד קנדה, נורבגיה, בלגיה, אוסטרליה, דובאי, הונג קונג, לונדון וסינגפור.

ב-CNBC מציינים כי בישראל זינקו מחירי הדירות ב-40% מאז 2009, בנורבגיה הם עלו ב-30% ובשווייץ ב-20%. בהונג קונג זינקו המחירים ביותר מ-100% מ-2009. נתונים אלה עולים בקנה אחד עם נתוני בנק ההשקעות האמריקאי גולדמן זאקס, שפרסם בשבוע שעבר סקירה על שוקי נדל"ן ב-OECD וסימן את ישראל בין המדינות עם סבירות גבוהה לירידה במחירי הדירות במהלך 5 השנים הבאות.

"בועות הנדל"ן מוזנות מהקלות היחסית בה רוכשי הדירות יכולים ליטול משכנתאות גדולות יותר כדי לקנות דירות", מציינים ב-CNBC. "לאחר שהבנקים המרכזיים שימנו את השווקים הפיננסיים בכסף זול, הבנקים יכולים להעמיד יותר אשראי ללקוחות. אותן הלוואות לדיור זולות מאי פעם הודות לריבית הנמוכה במדינות רבות".

ליאם ביילי, שותף בסוכנות התיווך הגלובלית נייט פרנק, אמר ל-CNBC כי "כאשר הריביות כה נמוכות, יש תמיד סיכון שיותר מדי כסף יוקצה להלוואות". במילים אחרות, ביילי מזהיר ממינוף יתר של הלווים.

בסקירה של גולדמן זאקס נכתב כי מחירי הדירות במדינות הללו עשויים להמשיך לעלות בשנה הבאה, אולם ב-2015 ייתכן שמספר בועות יחלו להתפוצץ. בכתבה ב-CNBC צוינו מספר צעדים שננקטו ע"י חלק מהממשלות המבקשות לצנן את שוקי הנדל"ן מחשש להתנפצות בועה, כמו למשל בסין שם הוכבד נטל המס על מי שמוכר נכס בשווי של יותר מ-200 אלף דולר. בסינגפור הגבילו באופן מתון את המשכנתאות שרוכשי הדירות יכולים ליטול.

"הפוליטיקאים רוצים התאוששות בשוק הנדל"ן אך חוששים מהתחממות יתר", הוסיף ביילי. בסקירה של גולדמן זאקס צוינו ישראל, גרמניה ושווייץ כמדינות בעלות הסיכוי הגבוה ביותר לחוות ירידה משמעותית במחירים, אולם לגבי ישראל צוין כי בשל מחסור בדירות לא צפויה מפולת מחירים. כמו כן צוין כי בהתחשב ביחס שבין גובה המשכנתא לשווי הנכס, בלגיה, פינלנד, נורבגיה וקנדה מסוכנות יותר.

"הבום הנדל"ני בישראל לווה בגידול בהשקעות חוץ, אך גם בשל מחסור בדירות", נכתב ב-CNBC . "נושא הבנייה במדינה הוא תמיד תפוח אדמה לוהט בשל הסכסוך עם הפלסטינים, כך שבעיית המחסור בדירות לא צפויה להיפתר בזמן הקרוב".

בתוך כך, בבנק הבריטי ברקליס הצטרפו למריל לינץ' ו-UBS ומזהירים ממפולת של 30% במחירי הדירות בהונג קונג ונפילה של 20% במחירי המשרדים.