לפיד: "תיקנו את הכלכלה, או שאולי היא חצי מתוקנת"

עוד בראיון ל-CNBC: שר האוצר שוב מבטיח לקצץ בביטחון בראיון ל-CNBC, לאחר שבסוף אוקטובר הוחלט להגדיל את תקציב הביטחון ב-2.75 מיליארד שקל

שר האוצר יאיר לפיד התראיין היום (ב') ל-CNBC, והתייחס למצב הכלכלה הישראלית ולעימות הישראלי-אמריקאי בנוגע לעסקת הגרעין עם איראן. לפיד אמר כי אין תוכניות לצמצום התקציב בתחומי הבריאות, החינוך והרווחה, אולם עשויים להיות קיצוצים בתקציב הביטחון, מהלך שב-CNBC מכנים "מפתיע" על רקע החששות מאיראן.

"אנחנו חושבים שיש מקום לקיצוצים בתקציב משרד הביטחון, אך לא יותר מדי, למרבה הצער. אנחנו חיים בשכונה בעייתית", אמר לפיד, ותיאר את הכלכלה הישראלית כמי שחזרה מ"קטסטרופה מעשה ידי אדם". הוא אמר כי "ננקטו צעדים קשים על מנת לתקן את זה. אני חושב שתיקנו אותה, או שאולי היא חצי מתוקנת. אני מהסס מפני שאני רוצה להיות זהיר בנוגע לזה. אבל אני חושב שאנחנו בדרך הנכונה".

נזכיר כי בסוף חודש אוקטובר החליט הקבינט המדיני-ביטחוני פה-אחד להגדיל את תקציב הביטחון ב-2.75 מיליארד שקל, לאחר שמערכת הביטחון תבעה תוספת של 4.5 מיליארד שקל לתקציב, כשבאוצר דרשו לעמוד בקיצוץ של 3 מיליארד שקל.

לפיד התייחס גם למדיניות המוניטרית בארה"ב, על רקע הכוונות לצמצם את רכישות האג"ח של הפדרל ריזרב, דבר שעשוי להשפיע על הייצוא הישראלי לארה"ב. "זה טוב שיש לנו הפרדה - 26% מהייצוא הולך לאירופה, 30% לארה"ב והשאר למזרח הרחוק ולשאר העולם, כך שאם אזור אחד מתמוטט, אנחנו מוגנים. אבל ארה"ב היא האחות הגדולה ומה שקורה שם משפיע עלינו. עקבנו אחר המדיניות של ברננקי והרגשנו, כמו שאר העולם, שהוא עשה את הדבר הנכון: ייצב והביא צמיחה לכלכלת ארה"ב. אנחנו מרוויחים בכל פעם שכלכלת ארה"ב משתפרת".

בנוגע לעסקה האחרונה עם איראן וחילוקי הדעות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא ארה"ב ברק אובמה, אמר לפיד כי "ייתכן שהנכס האסטרטגי ביותר שיש לנו הוא האינטימיות הזו עם ממשלת ארה"ב לאורך השנים. אני חושב שזה בסדר שיהיו חילוקי דעות בתוך המשפחה, כל עוד שומרים את זה בתוך המשפחה. אני חושב שאנחנו עדיין בתחום המשפחה.

"אנחנו מבינים שארה"ב מתכוונת לטוב ועושה את המיטב תחת נסיבות מורכבות מאוד, אבל אני חושב שיש לנו זכות שיקשיבו לנו".

לפיד אמר עוד כי "הרווחנו את הזכות להיות מודאגים יותר מאחרים. אנשים צריכים לזכור, כשהם תוהים למה אנחנו כל כך קולניים נגד ההסכם עם איראן, שעבורנו זה לא עניין אקדמי או תיאורטי, זה קיומי. יש כאן משטר שאומר בקול שהוא מחויב להשמדה של ישראל".