קינן: כניסת שחקנים לשוק מוצרי הביטוח תגדיל התחרות

שידור חי מוועידת ישראל לעסקים ■ ‎‎מנכ"ל בנק הפועלים: "יש הפחתה בפרויקטים להשקעה. גורמים עסקיים החליטו להיכנס לעמדת המתנה"‏ ■ לריכוז כל הידיעות מהוועידה - לחצו כאן

ציון קינן, מנכ"ל בנק הפועלים, קורא להקל את המגבלה שלפיה הבנקים יכולים להעניק אשראי לתחום הנדל"ן בגובה של 20% לכל היותר מתיק האשראי. "כבנקאי, אני מודע לצורך ברגולציה, ואולם נראה לי ולעמיתיי כי המגבלה הרגולטורית של בנק ישראל, שלפיה החוב בענף הדיור מוגבל ל-20% מסך התיק, מהווה חסם במימון הקמת אותן דירות שהשוק כה זקוק להן" - אמר היום (ב') קינן בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס".

"זאת ועוד", הוסיף קינן, "פרויקטים בתחום התשתיות, כגון תחנות כוח ופרויקטים סולאריים, נכללים בעת בנייתם כחלק מהחוב בענף הנדל"ן, למרות שיש להם מאפיינים שונים לגמרי. לכן, אני קורא לכל הגורמים הרלבנטיים להחריג בהקדם את החוב על פרויקטים של תשתית מן המגבלות בענף הנדל"ן".

מנכ"ל בנק הפועלים התייחס בדבריו למצב הכלכלי בישראל ובעולם, והציג תחזית לא אופטימית במיוחד: "לפני שנה בדיוק עמדתי כאן, והבעתי ספק באשר לדעה שנשמעה אז מפי כלכלנים רבים, שלפיה המשבר הכלכלי הגלובלי נמצא על סף סיום. לצערי, השנה שחלפה רק חיזקה את דעתי שהמשבר עדיין רחוק מלהסתיים".

קינן ציין בדבריו כי הבעיה החמורה ביותר במשבר העולמי היא האבטלה בקרב הדור הצעיר. "המשבר הגדול מכולם הוא משבר אבטלת הדור הצעיר. כיום, קרוב ל-60% מהצעירים בני 15 עד 25 שמחפשים תעסוקה במדינות כמו ספרד ויוון אינם מוצאים עבודה, ובאיטליה ופורטוגל שיעור אבטלת הצעירים מתקרב ל-40%. התמשכות אבטלת הצעירים עלולה להנחית מכה קשה, בטווח הארוך, על עתידן של מדינות רבות. אני סבור שהמשבר הגלובלי יסתיים רק לאחר שתושג התקדמות ממשית בהגדלת התעסוקה וצמצום בר-קיימא באבטלה, לצערנו, העולם המערבי עוד לא שם", אמר קינן.

עוד התייחס מנכ"ל בנק הפועלים גם לסיכוי להיווצרות בועה בשווקים בעקבות הריבית הנמוכה, כשאמר: "על רקע העלייה החדה במחירי הנכסים בעולם, ובעיקר בשוקי המניות השונים, גובר החשש שהריביות הריאליות השליליות יוצרות בועות חדשות שעלולות לערער את היציבות הפיננסית בשנים הקרובות".

"מגמה הפוכה"

לאחר שסקר את המצב בעולם, עבר קינן לישראל, וגם שם תחזיתו לא הייתה אופטימית במיוחד: "בשנים הראשונות למשבר הגלובלי, גילתה הכלכלה הישראלית חוסן ויציבות. אלא שכיום, לקראת שנת 2014, דווקא כשהמדינות המפותחות מתחילות להתאושש, אצלנו שורה של אינדיקטורים כלכליים חשובים מצביעה על האטה".

קינן ציין בדבריו את קצב יצירת המשרות החדשות שהואט, וכן את העובדה שמרבית המשרות החדשות שהתווספו היו במגזר הציבורי, ולא במגזר הפרטי. "כמו כן, האשראי לסקטור העסקי כיום זהה, פחות או יותר, לזה שהיה בסוף שנת 2011. מגמה זו ניכרת כמעט בכל הענפים, ומשקפת הפחתה משמעותית מאוד במספר ההתחלות של פרויקטים להשקעה - תופעה הנובעת, ככל הנראה, מכך שגורמים עסקיים במשק החליטו להיכנס ל'עמדת המתנה'".

קינן גם ביקר בדבריו את מסקנות ועדת גולדשמיט העוסקת בהסדרת תחום ההלוואות הפרטיות. "מסקנות הביניים של ועדת גולדשמידט, המטילות חובות רבים על מארגני סינדיקציות, מקשות על מימון פרויקטים גדולים, וזאת בניגוד למגמה הרווחת כיום בעולם. יש להסיר את החסמים במימון בעיקר בנושא התשתיות, ואולם לצערי המגמה כיום הפוכה".

מנכ"ל הפועלים התייחס בדבריו גם לכך שבה בעת שחברות הביטוח נכנסות לתחומי פעילות בנקאיים, לא מאפשרים לבנקים לעשות את אותו התהליך: "בעוד שבעקבות הרפורמה של ועדת בכר בשוק ההון, חברות הביטוח והגופים המוסדיים נכנסים לתחומי הבנקאות - לדוגמה במתן אשראי לעסקים, קבלת פיקדונות ועוד, הרי שבמכירת מוצרי ביטוח אין מספיק תחרות, משום שבניגוד למקובל ברוב העולם, בנקים ישראליים אינם רשאים לשווק מוצרי ביטוח ללקוחותיהם. כניסת שחקנים נוספים לשוק מכירת מוצרי ביטוח תגדיל את התחרות, תוריד את התעריפים ותיתן ללקוח אפשרות של one-stop-shop בנוגע לצרכיו הפיננסיים".