אסור להכות בראש? נלך על הברכיים

הקנסות הגבוהים שהונהגו בגין פציעות ראש ב-NFL, יחד עם ביקורת ציבורית על הנושא שהגיעה אפילו עד לבית הלבן - הובילו לבעיית אלימות חדשה בליגה

ריבוי המחקרים סביב פציעות ראש קשות של שחקני פוטבול הביא את הנושא עד לדיונים בקונגרס האמריקאי. אפילו הנשיא ברק אובמה התייחס לאלימות על המגרש ואמר בריאיון ל"ניו ריפבליק", כי "אני אוהד גדול של פוטבול, אבל אם היה לי בן הייתי חושב הרבה לפני שהייתי נותן לו לשחק את המשחק הזה". באוגוסט האחרון אף הושגה פשרה בתביעה שהגישו שחקני עבר בליגה בגין פגיעות ראש שנגרמו להם, ונקבע כי הליגה תקצה סכום עתק של 765 מיליון דולר לפיצוי (675 מיליון דולר כפיצוי לשחקנים, ועוד 90 מיליון דולר למחקר רפואי).

משם הדרך לטיפול שורש היתה קצרה: הליגה החליטה להגדיל את הקנסות שהיא מטילה על שחקנים בגין פגיעות, בדגש על מגע קסדה-אל-קסדה ופגיעות ראש וצוואר. הקנסות השכיחים ביותר במקרים כאלו עומדים על כ-16,000 דולר לשחקן. במקרים מסוימים הגיעו הקנסות השנה ל-60,000 דולר לשחקן.

שחקנים באמת החלו לחשוב פעמיים לפני שהם מכים יריב בראש, אבל מצאו מקומות אחרים להלום בהם, עד שב-NFL החלו לשים לב בשבועות האחרונים לסטטיסטיקה אחרת שיצאה מכלל שליטה: במקום פציעות ראש, החלה עלייה דרמטית בפציעות שנחשבות לסיוט הגדול ביותר לספורטאי - קרע ברצועה הצולבת בברך (ACL). אריק מטוסזווסקי מסוכנות הידיעות "בלומברג" מצא שנכון לשלב הזה של העונה (רגע לפני הפלייאוף) ל-41 שחקנים ב-NFL נגרם קרע ברצועה הצולבת בברך, לעומת 32 פציעות מהסוג הזה בעונת 2012, ורק 25 פציעות דומות ב-2011.

טי.ג'י וורד, ששחקן ההגנה של קליבלנד בראונס שבסוף השבוע תיקל את אחד מהכוכבים גדולים של הליגה רוב גרונקובסקי מניו אינגלד פטריוטס וגרם לקרע ברצועה הצולבת (ולסיום העונה שלו), הסביר כי "אם הייתי פוגע בו למעלה, יש סיכוי שהייתי נקנס, אז הלכתי על בטוח". העובדה שהליגה החלה לפעול בחוסר סובלנות מוחלט כנגד פגיעות ראש, הביאה לטענת פרשנים בארה"ב לכך שהמשחק לא הפך לאלים פחות, אולי אפילו להיפך: נכון לשלב הזה של העונה, 269 שחקנים ב-NFL כבר בילו ברשימת הפצועים עליה מדווחות הקבוצות - המספר הגבוה ביותר בחמש העונות האחרונות. ופוטבול ממשיך להיות משחק אלים בקנה מידה קיצוני, עם כ-5.3 פציעות שחקנים במשחק.

***

למרות ששחקני הגנה מודים בפה מלא שמאז הקנסות על פגיעות ראש הם מחפשים אזורים אחרים בגוף, לא כולם מקבלים את התיאוריה הזאת. במסגרת בדיקה מקיפה של המגזין "ספורטס אילוסטרייטד", נלקחו כל פציעות הברכיים בליגה מאז שנת 2004, כדי לראות האם באמת מדובר בתופעה חדשה של פציעות ברכיים. התשובה בגדול: כן. אבל האם הן נגרמות בגלל חיפוש מכוון של המגינים על חשבון פגיעה בראש?

לא בטוח בכלל. ב"ספורטס אילוסטרייטד" צפו בווידיאו בכל הפציעות בברכיים שהיה תיעוד מצולם שלהן (32 כאלו), ושם נמצאו נתונים קצת אחרים - מתוך 32 פציעות מתועדות, רק פציעה אחת באופן ודאי התרחשה בגלל כניסה של שחקן הגנה בחלק התחתון של הגוף של היריב. והנתון המעניין יותר: מתוך 32 פציעות של רצועה צולבת, 24 הן פציעות "עצמאיות", כלומר ללא כל מגע מול יריב. במלים אחרות, 75% מהפציעות שגרמו לקרע ברצוע הצולבת, הן טרגדיה פרטית/חוסר מזל/עייפות החומר ובכלל לא קשורה לאופי המשחק או להתנהגות היריב.