תופסק "החשכת המסך" במשחקי ה-NFL?

החוק מעורר המחלוקת, שמונע שידור טלוויזיוני למשחקים אליהם לא נמכרים מספיק כרטיסים בליגת הפוטבול - עשוי להתבטל

אחד החוקים הוותיקים והיותר מעוררי מחלוקת בספורט האמריקאי - "החשכת המסך" הטלוויזיוני בעת משחקי NFL - עשוי להתבטל בקרוב.

ה-FCC, הגוף המשמש כרגולטור התקשורת בארה"ב, הודיע כי החל לפעול לשינוי חקיקה במסגרתו ייאסר על הנהלת ליגת הפוטבול להחשיך את מסכי הטלוויזיה במשחקים שאליהם לא נמכרו כל הכרטיסים. חוק "החשכת המשך" (Blackout Rule) נוסד על-ידי ה-NFL בשנת 1975, וקבע כי קבוצות שלא מוכרות את כל הכרטיסים למשחקי הבית שלהן, לא יוכלו להיות משודרות לאוכלוסיה המקומית. המטרה היא למנוע מצב שבו צופים יעדיפו לראות משחקים של קבוצותיהם בטלוויזיה על-פני הגעה לאצטדיון.

לפני מספר שנים הקלה ה-NFL על הקבוצות וקבעה כי החשכת מסך תיעשה רק במידה וקבוצה לא הצליחה למכור 85% מסך הכרטיסים למשחק. לאורך השנים ספג החוק ביקורת כבדה, כולל בשני בתי הנבחרים האמריקאים. חלק מהקבוצות בליגה, בעיקר קבוצות פחות אטרקטיביות שלא הצליחו למלא את האצטדיונים, נעלמו לעתים לשבועות רבים מעיני האוכלוסיה המקומית שנאלצה לסבול החשכות טלוויזיוניות כמעט מדי שבוע.

השינוי שיוזם הרגולטור האמריקאי בחוק נעשה, לטענתו, בשל השינויים שעברה ליגת הפוטבול לאורך השנים. השינוי מתבקש בעיקר בשל העובדה שבתקופה שבה נוסד החוק, לפני 40 שנה, קבוצות הפוטבול המקצועניות חיו בעיקר על הכנסות ממכירת כרטיסים ולכן היה חשוב מאוד לגרור את הצופים לאצטדיון. בעשור האחרון, לעומת זאת, המודל הכלכלי של הקבוצות מסתמך על הכנסות מזכויות שידור, כך שלקהל הצופים ביציעים יש השפעה פחותה באופן משמעותי מבחינה כלכלית.

ב-NFL טוענים כי החוק דווקא הוכיח את עצמו: ב-1978 הוחשכו 105 משחקים בליגה מתוך 210 משחקים, בעוד שבשנה שעברה עמד שיעור ההחשכות על 6% בלבד מכלל המשחקים, והעונה מתוך 224 משחקים עד כה הוחשך משחק אחד בלבד.