ביה"ד: "מעריב" ישיב את חגי מטר לעבודה ויפצה אותו ב-100 א' ש'

"מעריב" טען כי מטר פוטר בשל עברו הפלילי ■ ביה"ד: הנהלת העיתון לא הצליחה להוכיח כי פיטרה את מטר - מראשי התארגנות העובדים ב"מעריב" - מסיבות ענייניות ■ "מעריב": לא יכתיבו לנו את מי להעסיק ככתב; נערער לביה"ד הארצי

עיתון "מעריב" יחויב להשיב את העיתונאי חגי מטר לעבודה ולשלם לו פיצוי של 100 אלף שקל - כך קבע היום (ב') בית הדין לעבודה בתל-אביב בפסק דין ביקורתי ותקיף נגד הנהלת העיתון, שלא הצליחה, על-פי בית הדין, להוכיח כי פיטרה את מטר - מראשי התארגנות העובדים בעיתון - מסיבות ענייניות.

"יש להצר על כך שאנו נתקלים בגישה פסולה זו דווקא בקרב בעלי חברה המוציאה לאור עיתון ותיק ועתיר זכויות כ'מעריב'", נכתב בפסק הדין. "חופש הביטוי והזכות להביע דעה הנם מושכלות יסוד, שמן הראוי שישמשו נר לרגליהם של בעלי העיתון עורכיו וכתביו".

"מעריב" טען כי מטר פוטר בשל עברו הפלילי ובשל העובדה שהיום הוא עוסק בפעילות לא חוקית.

על-פי פסק הדין, "אין חולק כי מטר הנו סרבן מצפון, וככזה לא שירת בצה"ל ואף ריצה תקופת מאסר של שנתיים בשל כך. אין זה מתפקידו של בית דין זה לחוות על כך דעה. זו הייתה בחירתו, ועל כך שילם את המחיר שנדרש לשלם על-ידי הרשות המוסמכת. אלא שתמוה בעינינו מה טעם מצא העיתון לעוט על מידע זה כמוצא שלל רב. המוסר הכפול בו נוקט 'מעריב' משמיט את הקרקע מניה וביה מתחת לטענותיו על כך שהוא עומד הפררוגטיבה הניהולית שלו שלא להעסיק מי שמעשיו אינם לגיטימיים ואינם חוקיים.

"מדובר בטענות צדקניות ובלתי לגיטימיות, שעה שאין חולק כי העיתון מעסיק עיתונאי אחר, שהורשע במעורבות פלילית, על רקע אידיאולוגי, בפרשה שזכתה לכינוי 'פרשת המחתרת היהודית'... ('מעריב') על אף היותה חברה פרטית, אינה רשאית לעשות איפה ואיפה...

"זכותם של בעלי השליטה ב'מעריב' להחזיק בדעות פוליטיות ואידיאולוגיות, בדיוק כמו כל אדם אחר. העובדה כי הן הפוכות מדעותיו ואמונותיו של מטר אינה נותנת לעיתון גושפנקא לסמנו כאויב הציבור ולהדיר אותו מחצרי העיתון, משל יש בהימצאותו שם סכנה מיידית לשלום העיתון או לשלום עובדיו".

מו"ל ועורך "מעריב" ו"מקור ראשון", שלמה בן-צבי, מסר בתגובה: "אנו דוחים מכל וכל את החלטת בית הדין ונערכים להגיש ערעור על הפסיקה לבית הדין הארצי לעבודה. לא יעלה על הדעת שבמדינת ישראל בית הדין יפגע פגיעה אנושה בחופש העיתונות ויכתיב לעיתון את מי להעסיק כעובד או ככתב. חגי מטר הצהיר בעצמו כי השתתף בהפגנות אלימות כנגד חיילי צה"ל בבלעין, וככזה הוא נמצא מחוץ לגבולות הלגיטימיות של הציבוריות הישראלית".

יו"ר ארגון העיתונאים, יאיר טרצ'יצקי, מסר כי "טוב לראות שהצדק יצא לאור, שוב, ושבית הדין לעבודה ממשיך להגן על עיתונאים שמובילים התארגנויות מפני התנכלויות של המעסיק. אנו מקווים שהנהלת 'מעריב' תלמד את הלקח מכל הפרשה ותשכיל לנהל יחסי עבודה קיבוציים תקינים מול נציגות העובדים".

אבי ניסנקורן, יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, מסר: "הזכויות הבסיסיות במדינה מאפשרות לכל עובד להתאגד מבלי לחשוש משרירות-ליבו של המעסיק. בית הדין העביר היום מסר מפורש לכלל המעבידים והעניק רוח גבית לציבור העובדים שמעוניינים להגן על הביטחון התעסוקתי באמצעות התאגדות במקום העבודה".