שאול שני משתלט על ECI: קונה 90% בכ-200 מיליון דולר

החברה גילגלה ב-2012 מחזור של כחצי מיליארד דולר, אך רשמה הפסדים ■ הפרידה בין שני לשותפיו לשעבר מגיעה על רקע חילוקי דעות בנוגע להמשך דרכה של החברה וכן סיום דרכן של הקרנות שהשקיעו בה ■ ECI עשויה לגייס בקרוב סכומים נוספים

לאחר שש שנים שבהן היה שאול שני בעל עניין בחברת ציוד התקשורת הישראלית ECI, אך לא בעל שליטה, הופך כעת שני לבעל המניות היחיד. שני, שהוביל את רכישת ECI בשנת 2007 על ידי חברת ההשקעות Swarth בראשותו וקרן Ashmore הבריטית תמורת כ-1.23 מיליארד דולר, עתיד לרכוש את אחזקותיה של קרן Ashmore (כ-90%) תמורת כ-200 מיליון דולר. המשמעות, אינה רק מעבר של החברה לשליטתו, אלא גם, באופן סמלי, ניסיון להכניס את ECI לעידן חדש, גם מבחינה תפעולית.

ההיסטוריה של שני ב-ECI היא מורכבת, ועד כה לפחות לא הביאה לתוצאות חיוביות. במשך חלק גדול מהזמן שחלף מאז הרכישה ב-2007 כיהן שני כיו"ר החברה, אך למעשה היה רחוק משליטה בה. בזמן הרכישה, החזיק שני כ-10% ממניות החברה, אך במקרה של מימוש מוצלח, יכל חלקו להגיע לסדר גודל משמעותי בהרבה שנובע ממניות הבכורה שהיו ברשותו. ההסכם הנוכחי אומנם מציג הפסד ערך של כמיליארד דולר, אך סביר ששוויה של ECI עבור רוכשים חיצוניים יהיה גבוה בשיעור ניכר.

הפרידה בין הצדדים, כך נודע ל"גלובס", מגיעה על רקע חילוקי דעות בנוגע להמשך דרכה של החברה וכן סיום דרכן של הקרנות שהשקיעו בחברה מטעם Ashmore. במשך השנתיים האחרונות ניסתה Ashmore למכור את החברה ולא הסכימה להגדיל את השקעות המו"פ, בעוד שני התנגד למכירה. על פי הערכות, ECI קיבלה תוספות של עשרות מיליוני דולרים מדי שנה בהזרמות כספים מבעלי המניות לצרכי תמיכה במו"פ ובתפעול.

העיסקה ב-2007 התבצעה בתזמון גרוע מבחינת בעלי המניות. ECI בפרט, ותעשיית הטלקום הוותיקה בכלל, סבלו בשנים האחרונות מכניסה אינטנסיבית של חברות ציוד התקשורת הסיניות - בעיקר Huawei - שהביאה לפגיעה קשה בהכנסות וברווחיות של החברות בענף, וכן שינוי בסדר הגודל של ההשקעות בענף בעקבות המשבר הכלכלי בשנים 2008-2009. ECI מוכרת בהיקפים של כ-500 מיליון דולר וסיימה את 2012 בהפסד.

המשמעות של הקשיים בפעילות ניכרה היטב במצבת כוח האדם. עם רכישתה ב-2007 עבדו ב-ECI מעל ל-3,000 עובדים. מספר סבבי פיטורים - שחלקם יצאו לדרך מיד עם השלמת הרכישה וחלקם מתבצע ממש בימים אלו - מעמיד את סך המועסקים בחברה על כ-1700, על פי הערכות, מעט יותר ממחצית מתוכם בישראל.

לפני כשנה מונה דריל אדוארדס לניהול החברה, ו-ECI מנסה מאז להתייצב. את תפקיד היו"ר ממלא כעת אחד מאנשי Ashmore ויתכן שכעת יחזור שני לתפקיד או ימנה מישהו אחר מטעמו.

ECI, מנסה כבר מספר שנים לשנות כיוון אסטרטגי, ולפנות לפיתוח מוצרים חדשים, שעד כה לא הוכיחו את עצמם. בתוכנית של החברה להתרחב בתחומי האופטיקה, וכן להיכנס יותר לפתרונות תוכנה בתחומים המקוריים יותר של החברה. כמו כן, סביר שהחברה תגייס בעתיד הקרוב הון נוסף שיתמוך במאמצים אלו.