פחד ותיעוב בסוצ'י

מיליארדי דולרים שנעלמו; כפריים שפונו מבתיהם; ניצול עובדים זרים; עיתונאים תחת מעקבים; וההתבטאויות החשוכות נגד קהילת ההומואים והלסביות

הקווקז שיחק מאז ומתמיד תפקיד חשוב בהיסטוריה האנושית. הדרך מאסיה לאירופה, מהמזרח התיכון וטורקיה אל הצפון, בין הים השחור לים הכספי: זו היתה ארצם של הצ'רקסים. עם ללא היררכיה ושונא שלטון, שגידל סוסים מובחרים ופיתח טכנולוגיות חקלאיות. במאה ה-19 החליטה הקיסרות הצארית האימפריאליסטית לכבוש את האזור בכל מחיר. זה לקח עשרות שנים של מאבק מר ובלתי מתפשר, של טיהור אתני, פינוי וגירוש, עד שהצ'רקסים נותרו רק בעמק סוצ'י.

לפני 150 שנה, ב-1864, התחולל הקרב האחרון בקבאדה, בו המטיר צבא הקוזקים מבול של אש וברזל על המגינים, עד שלא שרד מהם איש. בכך החל הגירוש הגדול, רצח העם בו מתו מאות אלפי צ'רקסים בדרכם אל המקלט בטורקיה. עד היום, כותב מנפרד קווירינג בספרו "רצח העם הנשכח: סוצ'י והטרגדיה של הצ'רקסים", לא אוכלים הצ'רקסים דג מימי הים השחור, בו מתו כה רבים מאבותיהם.

היום קוראים לקבאדה 'קרסנאיה פוליאנה', ובה ייפתחו ביום שישי משחקי החורף של אולימפיאדת סוצ'י, עיר הבירה הנשכחת של מדינת הצ'רקסים. איש לא יזכיר את הפרק ההיסטורי הזה - הרי כל המשחקים, מטרתם ליצור יש מאין. אתר ספורט חורף אקסקלוסיבי לצד אתר הקיט הקיצי שמהווה אזור סוצ'י, למשל.

***

רק שהזרקור הבינלאומי מטבעו מאיר קודם כל את האזורים החשוכים - זכויות האדם, השחיתות והפגיעה בסביבה. השחיתות היתה הראשונה שזכתה לכותרות בינלאומיות. הנושא הבולט הוא כמובן עלות הפרויקט, שהוערכה בחודש שעבר על-ידי האתרinsidethegames.com ב-51 מיליארד דולר - יותר מפי שלושה מעלות משחקי לונדון האחרונים. בכך מהווה סוצ'י את האולימפיאדה היקרה בהיסטוריה, וזאת עבור משחקי חורף עם שליש מכמות הספורטאים הנוטלים חלק לעומת משחקי הקיץ. רוב הכסף מגיע מהרשויות, למרות שכרבע ממנו הוא כסף של אוליגרכים. על-פי דיווחים הכריח נשיא רוסיה ולדימיר פוטין את עשירי המדינה להשקיע בפרויקטים המגלומניים אם ברצונם להמשיך לפעול באין מפריע. שליש מהסכום הכולל נעלם בגלל שחיתות, בעיקר למלתעות "מאפיית הבנייה", טען ג'יאנפרנקו קאספר בתכנית "רונדשאו". השווייצרי הוא ראש ההתאחדות הבינלאומית לסקי, זו שחשפה גם את השחיתות לקראת משחקי סולט-לייק סיטי ב-2002.

למשל הכביש המהיר בין אדלר (העיר לידה מתקני החוף של המשחקים) וקרסנאיה פוליאנה, 45 קילומטרים, עולה בסיומו כ-100 מיליון דולר. לקילומטר. ללא ספק הכביש היקר בעולם. בוריס נמצוב, לשעבר סגן רה"מ, טען כבר במאי האחרון שכ-30 מיליארד דולר נגנבו "והוועד האולימפי שותק".

משחקי סוצ'י היו אמורים להיות מאורגנים עם "זירו אימפקט" על הסביבה. אבל מחוסר כסף (!) המטרה הזו לא תושג. להיפך, חלק גדול מהטענות כלפי המארגנים נוגעות לפגיעה חמורה בסביבה. אותו כביש מהיר שנבנה לאורך נהר מזימטה גרם לפגיעה בנהר ובמערכת האקולוגית סביבו. כל הבנייה בהרים מבוצעת בתוך פארק לאומי שהוא שמורת טבע. סלילת כביש לפינוי פסולת ולמחצבות דרך הכפר ההררי אחשטיר הרסה לפני ארבע שנים את הבארות של התושבים. מאז מביאה משאית מי שתייה לתושבים. פעם בשבוע, אם בכלל. גם החשמל מנותק לעתים קרובות, אפילו לימים ארוכים, בגלל הלוגיסטיקה. פינוי פסולת בנייה מעל רחוב באדלר גרם למפולות קרקע שהרסו לתושבים שם בתים. גם הובלת קו מתח גבוה חדש אל ההרים גרם בכפר צ'רשנייה להרס וקשיים. וזו, כמובן, רק רשימה חלקית ממה שאספו ארגונים בינלאומיים להגנה על הסביבה וזכויות אדם.

ארגון זכויות האדם HRW פרסם מדריכים מפורטים לעיתונאים לקראת המשחקים. ההאשמה המרכזית: ניצול מחפיר של עובדים, בעיקר של רבבות זרים ממרכז אסיה. סימון סמיונוב מארגון ממוריאל בסוצ'י עזר לכ-1,500 עובדים שפנו אליו. אבל מדובר בעשרות אלפים מתוך קרוב למאה אלף עובדים שהקימו את התשתיות והמתקנים. "זה נראה כמו שיטה: קודם כל ניצול, בלי ניירת או הוכחות, אחרי זה גירוש כפוי ואיומים", אמר בריאיון לערוץ ARD בגרמניה. בעקבות לחץ בינלאומי ניסה הנשיא פוטין להרגיע את הרוחות - וכך שולמו יותר מ-6 מיליון אירו חובות לעובדים.

גם למקומיים יש בעיה עם השלטונות. יותר מאלפיים משפחות פונו מבתיהן עבור תשתיות ומתקנים, לחלקן הרכוש הופקע ונהרס. רבות מהן קיבלו במקום בית פרטי דיור בבתי קומות שנבנו במיוחד ובסטנדרטים נמוכים. חלק מהמשפחות מבכות גם איבוד פרנסה בעקבות המעבר הכפוי.

גם העיתונאים שמסקרים את האירוע לא רווים נחת. צוותי טלוויזיה זרים מותקפים. חוקים חדשים מאשרים לרשויות לאגור כל מידע על כל טלפון, אי-מייל או גלישה של כל אדם לקראת המשחקים, בעיקר כדי לבדוק קשרים של עיתונאים. במדד חופש העיתונות בעולם נמצאת רוסיה במקום ה-148. ברוסיה הועבר חוק האוסר על מחאה או הפגנה עד חודש אחרי המשחקים, אפילו של אדם בודד. אחרי לחץ של הוועד האולימפי הבינלאומי, הוקצה למחאות מתחם בעיר חוסטה - 15 קילומטר מסוצ'י ו-18 קילומטר מהכפר האולימפי. סגן רה"מ דמיטרי קוזאק אמר: "אנשים יכולים (שם) לבטא את דעתם בחופשיות בלי לפגוע בזכויותיהם של אזרחים אחרים או באמנה האולימפית".

ואסור לשכוח את הלהט"ב, שברוסיה מיוחסים להם קירבה לפדופילים. פוטין הרגיע: "אתם יכולים להיות שקטים ורגועים, לא יפגעו בכם ברוסיה. רק תעזבו את הילדים בשקט". ראש העיר של סוצ'י, מצדו, אמר ל-BBC, כי "אין לנו כאלו (הומואים ולסביות) בעיר".

***

העיתונאים הרוסים יודעים מהיכן הרוח נושבת. בכינוס "פליי דה גיים" לעיתונות חוקרת בספורט אמר דמיטרי טוגארין, מנהל בסוכנות הידיעות RIA נובוסטי, שהוא "מודאג בגלל הדגש על אספקטים שליליים. שאלת המיעוטים המיניים היא לא שאלה חשובה למשחקים האולימפיים כמו למשל המאבק בסמים". גאלינה טאשמטובה היא העורכת הראשית של "נובאיה גאזטה קובאני", המהדורה המקומית באזור קרסנודאר/סוצ'י. היא זכתה בפרסים בינלאומיים על תגליות בתחום השחיתות - ועברה במשך עשור 32 תביעות משפטיות. היא מאמינה בצדק הרוסי ובעבודה במסגרת החוק הנתון. הבעיות, היא אומרת ל"גלובס", הן מבניות: מערכת המשפט, המשטרה, הבירוקרטיה. המערכות לא עובדות ביעילות. לקראת המשחקים "הרשויות נפתחו וחשפו מידע, בגלל אור הזרקורים". במה שקשור לשחיתות, התגליות רק התחילו: "עכשיו שהכל הושלם נוכל לעבור על הספרים והמספרים. מהסקנדלים סביב מאפיית הבנייה כבר הורשעו שופט שסחר בקרקעות, ושני פקידי עירייה".

בכל מה שנוגע לאיכות הסביבה מקיימים השלטונות "מדיניות דלת מסתובבת. כל פעם נכנס מישהו אחר מהאופוזיציונרים לכלא. עברנו הרבה התקפות, אבל נמשיך להילחם על האמת". ואחרי המשחקים? היא נאנחת. "בכל התחומים שלא נוגעים למשחקים אין התקדמות, הרשויות מעלימות מידע. כנראה שמה שהיה, הוא שיהיה".

לרוסיה יש עוד ארבע שנים מונדיאל על הראש, בענף ספורט שמעניין אותה פחות ממשחקי חורף. עם אצטדיונים, שדות תעופה והרבה פילים לבנים. אין חשש לשיפור.