4 מניות שמתחממות כאשר הטמפרטורות יורדות

מול מגזרים שלמים שנפגעו מיידית ממזג-האוויר השורר בארה"ב, ניצבות חברות שפעילותן דווקא זוכה לעדנה בימים הסוערים ■ מאוכזבים מנתוני המאקרו האחרונים וחוששים מפני שיעור הצמיחה ברבעון האחרון אשתקד, שיפורסם בשבוע הבא? הנה מניות מנחמות לחורף 2014

פחות מחודשיים חלפו מאז תחילת השנה, והאיום הגדול על השווקים - חשש מפני צמיחה מתחת לתחזיות - מצליח לטלטל אותם, גם אם לא להורידם. הדבר בא לידי ביטוי בכמה נתוני מאקרו חלשים בארה"ב, דוגמת שני דוחות משרות, מכירות קמעונאיות וייצור תעשייתי, וכן מדד מנהלי רכש, שצלל בתחילת בפברואר ב-5.7 נקודות והפיל בתוך יום את 500 S&P בכ-2%.

נציין, כי התסריט המרכזי, שאותו אנחנו ואחרים צופים, הוא כי הצמיחה בארה"ב תאיץ בהמשך השנה. ההערכה לצמיחה של 3% השנה בארה"ב, נותרה בעינה. צמיחת הרבעון הרביעי, שתפורסם בשבוע הבא, צפויה לעמוד על 2.3% לעומת 3.2% בהערכה הראשונה.

השאלה המרכזית המעסיקה את המשקיעים היום בארה"ב היא האם ההאטה בנתונים נובעת מהחורף הקשה או מהתמתנות הפעילות הכלכלית. בינתיים הנתונים באירופה, בהובלת הצמיחה המתאוששת לאיטה, ההתייצבות בשווקים המתעוררים והפד שנותר איתן בדעתו לצמצם הרכישות - החזירו את הביטחון למשקיעים, שהביאו החודש לתיקון חד חזרה במדדים שהתממשו בינואר.

מזג האוויר הקשה שפקד את ארה"ב חריג בעוצמתו. ינואר היה הקר ביותר מאז 1988 והרבעון הרביעי היה הקר זה עשור. לקרה השפעה ישירה על הפעילות הכלכלית, ובעיקר על הפעילות התעשייתית, הבנייה ודוח המשרות. גם בחלקים אחרים של הגלובוס שורר מזג אוויר קיצוני - מבצורת בחוף המערבי בארה"ב, בדרום אמריקה ובישראל, ועד חורף גשום במיוחד באנגליה, סינגפור, יפן ועוד.

מדוחות המתפרסמים בימים אלה עולה, כי חברות פספסו את התחזיות לרבעון הרביעי והורידו תחזיות לרבעון הראשון בגלל מזג האוויר. המגזר שנפגע יותר מכולם היה התעופה, עם ביטול של כמעט 40,000 טיסות בינואר - פי ארבעה מאשר הנתון המקביל בשנתיים האחרונות. עוד נפגעו תחום הבנייה, יצרניות החשמל שנאבקות בתיקון פגיעות ברשת החשמל, וחברות ביטוח הרכוש.

יותר מכל מדאיגה הפגיעה הפוטנציאלית בפעילות הצרכנית, שצברה מומנטום חיובי במהלך 2013. הצרכנים שמתבצרים בבתיהם בחוף המזרחי, צורכים פחות ופוגעים בתוצאות של חברות ביגוד, מזון ואלקטרוניקה. חברות עם פעילות מכירות דרך האינטרנט מצליחות לחפות על חלק מהירידה ברכישות, למרות הבעייתיות שבאספקה.

לפגוש סבלנות

אל מול המגזרים שנפגעים מהקרה, ישנם כמה שדווקא נהנים ופעילותם אמורה להאיץ; חלקם אף הכו את התחזיות לרבעון הרביעי, והעלו תחזיות לרבעון הראשון.

החורף הקשה הזניק את הביקוש למוצרי אנרגיה כמו גז טבעי, ומנגד יכולת אחסון הגז שמופק נפגעה - שילוב שהקפיץ את מחירו רק השנה בכ-21%, לרמות גבוהות היסטורית. אחת החברות שדיווחה החודש על תוצאות הרבעון הרביעי היא AmeriGas (סימול: APU), מפיצת הפרופן הגדולה בארה"ב עם נתח שוק של 15% ומתן שירות ל-2.3 מיליון לקוחות. החברה מספקת ב-50 מדינות 1.2 מיליארד גלון פרופן בשנה. עסקי החברה, היציבים בשנים רגילות, קיבלו דחיפה השנה כתוצאה מגידול הביקוש ועליית מחירי המכירה. בדומה לחברות רבות בתחומה, החברה מפצה על היציבות בתוצאות בדיבידנד נדיב, שצפוי, להערכתנו, להגיע השנה ל-8%.

תחום נוסף, שנהנה באופן טבעי מהחורף הקשה, הוא רשתות ממכר התרופות למיניהן. הרשתות שנהנות מגידול ביקוש למרות הקושי באספקה, נהנות גם משיפור כללי בתחום בגלל הרחבת תכנית הבריאות שמנהיג הממשל ומשיפור כללי בכוח הקנייה של הציבור. אחת הנהנות מתהליכים אלו היא CVS Caremark (סימול: CVS), אחת מקמעונאיות התרופות הגדולות בארה"ב המפעילה 7,100 בתי מרקחת ב-44 מדינות. החברה מפעילה בהצלחה כרטיס מועדון, המגדיל את הרכישות החוזרות, ובשיחת ועידה שערכה בשבוע שעבר היא חזתה תוצאות מעל הצפי ברבעון, כמו גם גידול של 2%-4% במרשמים. רשת נוספת שכדאי לבחון היא Walgreen (סימול:WAG).

בשעה שתחום מכירות הרכב נפגע קשה יחסית מהחורף, כשחברות כמו פורד ו-GM דיווחו על ירידה של 7.1% ו-11.9% בהתאמה במכירות חודש ינואר, הרי תחום חלקי החילוף נהנה הן מהחורף הקשה והן מהבצורת בחוף המערבי. רכבים בארה"ב, שגילם הממוצע עלה משמעותית במיתון, נדרשים לתחלופה רבה יותר במזג אוויר קיצוני.

אחת החברות שמצליחות עקב כך לשפר תוצאות, כפי שבא לידי ביטוי במניה, היא Advance Auto Parts (סימול:AAP), שפרסמה דוחותיה בתחילת החודש והכתה משמעותית את התחזיות. החברה הנחתה להמשך גידול בפעילות מעל התחזית גם להמשך השנה. למרות העליות החדות במחיר המניה, מה שמחייב אולי רכישה בזמן מימושים, היא נסחרת בהנחה ביחס למתחרותיה בפרמטרים רבים כמו מכפיל רווח, תזרים חופשי ועוד. החברה צפויה להרוויח השנה כ-510 מיליון דולר על הכנסות של כ-9.4 מיליארד דולר.

חברות רבות בתחום ההלבשה נפגעו בחודשים האחרונים פעמיים. הירידה בתנועת הקונים והתחרות העזה בין הרשתות פגעו בתוצאות חברות רבות. בין החברות, שהומלצו כאן בעבר ואשר צפויות ליהנות ממזג האוויר, נציין את VF Corp (סימול:VFC), שפרסמה ביום שישי האחרון דוחות מאכזבים מעט בתחזית השמרנית שלהם את המשקיעים.

החברה נהנית בזכות החורף ממומנטום חזק במותגי North Face וטימברלנד, כמו גם מהמשך מכירות נאות למותגי Vans, נאוטיקה, ריף, לי ועוד. החברה נסחרת בשנים האחרונות במכפיל רווח המשקף פרמיה מעל שאר מתחרותיה. הנסיגה האחרונה במחיר המניה נראית כהזדמנות קנייה לטווח בינוני ומעלה, לאור הערכתנו להמשך גידול במכירות המותגים המובילים האמורים. חברה נוספת, שמצליחה להגדיל מכירות גם בזכות החורף ומומלצת על ידנו, היא Dick's Sporting Goods (סימול:DKS).

מהחורף הקשה צפויות ליהנות עוד חברות רבות אחרות, למשל ספקיות האינטרנט והרשתות החברתיות, ספקיות המלח והעצים, שהביקוש להם גואה, וחברות מזון חורף מסוימות.

לסיכום, נקווה כי החורף הקשה בארה"ב, שצפוי להימשך ולפגוע בחלק מנתוני המאקרו המתפרסמים, וכן ההורדה הצפויה בנתון הצמיחה בארה"ב ברבעון הרביעי, יפגשו משקיעים סבלניים; כאלו שיסתכלו מעבר לחולשת הצמיחה ברבעון הראשון, שממילא היה אמור להיות החלש בצמיחתו השנה.

* הכותב הוא מנהל השקעות ראשי ב-UBS Wealth Management Israel Ltd. לכותב המאמר ו/או לחברה עשוי להיות עניין אישי בנושא. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

המומלצות של UBS לחורף בארה
 המומלצות של UBS לחורף בארה