ועדת לנדס תמליץ לפטר 1,000 עובדים ברשות השידור

עפ"י ההמלצות המסתמנות של ועדת לנדס, תקציב רשות השידור יעמוד על 600 מיליון שקל בשנה, ויישארו בה 600-700 עובדים ■ השידור הציבורי החדש יכלול 3 ערוצים - ערוץ 1, ערוץ בערבית וערוץ ילדים שיבוסס על החינוכית

רשות השידור החדשה צפויה לכלול בין 600-700 עובדים, ותקציבה יעמוד על 600 מיליון שקל בשנה - כך עולה מהמלצות ועדת לנדס המסתמנות אשר הגיעו לידי "גלובס", ומשמעותן פיטורים של כ-1,000 עובדים.

הוועדה אמורה לסיים את המלצותיה עד לסוף השבוע - סוף חודש פברואר - ולהגישן לשר התקשורת הממונה גם על ביצוע חוק רשות השידור, גלעד ארדן.

בין היתר תוגש לשר הצעת חוק מסודרת ומנוסחת לרשות השידור החדשה ולמבנה החדש שלה. עם זאת, ל"גלובס" נודע כי בין חברי הוועדה עדיין קיימים חילוקי דעות באשר לנושאים מהותיים.

על המתווה המסתמן, לא תיסגר רשות השידור באחת. ועדת לנדס צפויה להמליץ על הקמת מינהלת חלופית שתפעל מתוקף החוק החדש, ואשר תיערך להחליף באופן מסודר את רשות השידור כפי שהיא היום. בתום תהליך של כשנה - בנייה של השידור הציבורי החדש מצד אחד וסגירה על-ידי מפרק של הרשות הנוכחית - תעבור פעילות רשות השידור החדשה כולה למינהלת החדשה.

השידור הציבורי החדש יכלול 3 ערוצים - ערוץ 1, ערוץ בערבית וערוץ ילדים שיבוסס על הפקות הטלוויזיה החינוכית.

על-פי ההערכה, משרד החינוך יוותר על הטלוויזיה החינוכית ויעביר את הסמכויות עליה לרשות השידור הציבורית החדשה. שם ייקלטו עובדי הטלוויזיה החינוכית - כ-100 לכל היותר - ותנאיהם יושוו לתנאי עובדי רשות השידור.

במסגרת ההסכם הצפוי, תתחייב הרשות החדשה לעמוד בכל הדרישות הלימודיות שמשרד החינוך יבקש - תמורת תשלום כספי נקודתי.

על-פי הצפוי, לא ייסגרו תחנות רדיו ב"קול ישראל", והרשתות יצומצמו בכמות עובדיהן, אולם לא תבוטל אף אחת מהן. ועם זאת, צפויה המלצה על איחוד של רשת ב', חדשות ערוץ 1, וחדשות הרדיו והטלוויזיה בערבית. אלה יעבדו כמקשה אחת. ערוץ 1 יוקם כולו מחדש.

המינהלת החדשה תכלול ציוד טכני, אולפנים ומתקנים חדשים לחלוטין. הערוץ יפיק אך ורק שידורי חדשות, אקטואליה, ספורט ואירועים מיוחדים. כל התוכן האחר - שיתמקד בסוגה עילית - יופק בשוק ההפקה החיצוני ולא בתוך רשות השידור.

האגרה תצטמצם

אחד הנושאים שעומדים בבסיסם של הדיונים הוא הרפורמה שנחתמה על-ידי עובדי רשות השידור והמדינה, ואשר הוחלט בסופו של דבר לעצור אותה על-ידי שרי התקשורת והאוצר, ולמנות תחתיה את ועדת לנדס.

צוות הבדיקה החיצוני בראשותו של רם בלניקוב הציב בפני חברי הצוות תרחיש לפיו תמשיך הרפורמה ותצא לפוע,ל וככל הנראה יש תמימות-דעים כי הרפורמה אינה משתלמת ואינה כלכלית. עם זאת, הוחלט כי העובדים יהיו זכאים לתנאי פרישה אופטימליים שעליהם כבר הוסכם במסגרת הרפורמה - ועל כך ככל הנראה תמליץ הוועדה.

נושא מספר העובדים הוא אחת הסוגיות המרכזיות בדיוני הוועדה בראשותו של לנדס. בעוד שבין התרחישים שהוצגו לוועדה יש גם כאלה המדברים על 400 עובדים בלבד, ומסתמן כי לא די במספר זה והרשות תזדקק לכ-700 עובדים.

שאלה נוספת שעולה היא דרכי שכירתם. ל"גלובס" נודע כי רם לנדס עצמו מבקש יותר חופש ניהולי - בעיקר בקבלה לעבודה של אנשי מקצוע עיתונאיים בתחומי החדשות השונים.

עם זאת, הגורמים המשפטיים בוועדה מתנגדים לכך ועומדים על כך שכל עובד במשרה ניהולית בכירה, יתקבל על בסיס מכרז, כנהוג במגזר הציבורי.

נושא מרכזי אחר הוא אגרת הטלוויזיה - ועל-פי ההערכה לא תתקבל הכרעה בוועדה שתכלול אפשרות של אי-תשלום אגרה לחלוטין. עם זאת, תהיה המלצה להפחית ככל האפשר את האגרה, ולהעביר ככל הניתן את המשקל אל אגרת הרכב.

ההערכה היא כי ככל שתצומצם רשות השידור על אגפיה, יהיה אפשר לממנה עם מבנה אגרה צר יותר. ועם זאת, ההערכה היא כי כאן יתערב השר ארדן ויבקש לצמצם עוד יותר עד להעלים את האגרה ככל האפשר.

כך או אחרת, מסתמן כי תהליך העברת החוק החדש לרשות השידור לא יארך פחות מחצי שנה עד 8 חודשים. זאת ללא ניסיונות של ועדי העובדים לעכב את המהלכים ככל האפשר. בסופו של דבר יהיה גם צורך באישור של שרי הממשלה ומעל לכל - של ראש הממשלה עצמו.

"ועדת לנדס עשתה 'קופי-פייסט'"

משה שגב, יו"ר ועד הטכנאים והנדסאים בערוץ 1, מסר בתגובה: "אם הפרסומים בדבר מסקנות לנדס אכן נכונים, אזי ניתן ללמוד מהם ששוב הוקמה ועדה שישבה על המדוכה והגיעה לתוצאה קרובה לזו שהגיעו העובדים והעיתונאים כבר לפני 5 שנים, ועל בסיסה נחתמה הרפורמה המדוברת.

"לאורך כל הדרך, מאז הקמתה של הוועדה, טענו כי לוועדה אין לגטימיות. מדינת ישראל על כל גופיה - אוצר, משפטים, הסתדרות - חתמו על הסכם שכולל את הבראתה של רשות השידור, לרבות קיצוץ בעובדים ושינוי מהותי בתנאי ההעסקתם, לצד הבטחה כי יוזרמו כספים לטובת רכישת אמצעים טכנולוגים חדשנים, וכן הפניית משאבים גדולים לרכישת הפקות מקור.

"ועדת לנדס עשתה 'קופי-פייסט' על דוחות קודמים והוציאה מאות אלפי שקלים מקופה ציבורית לטובת דוח שאין בו חדש תחת השמש. הוועדה הוסיפה חטא על פשע כאשר שכרה את שירותיהם של יועצים חיצונים, שהיו בעבר במנגנון הציבורי, נשאו תפקידים בכירים והיו אלה שחתמו על הרפורמה בשם המדינה מול העובדים על הסכם הרפורמה.

"אילו היו נותנים הזדמנות אמיתית להבראתה של הרשות ויישום הרפורמה, היינו היום במצב אחר, והיינו מקבלים רשות שידור ציבורית חזקה ובריאה שמעבירה תוכני איכות לציבור כפי שמחייב אותנו החוק.

"אנו העובדים מתנגדים נחרצות לקיצוץ הנרמז בפרסומים של כ-1,000 עובדים, ואנו רוצים לשמור על הסכם הרפורמה שבסיסו סוכם, שבסופו של הליך הרפורמה יופרשו כ 700 עובדים.

"יש לציין כי עד ליום זה בגלל אי-כניסתה של הרפורמה פרשו 300 עובדים ללא תנאי הרפורמה. אותם עובדים הונו על-ידי המדינה, וועדת לנדס לא נותנת לכך התייחסות כלשהי".

אגודת העיתונאים בירושלים מסרה בתגובה כי "ועדת לנדס הצליחה לשכלל את שיטת 'זבנג וגמרנו' ועברה לדפוסים סיטוניים של אלף במכה אחת". האגודה הודיעה כי "תנקוט בכל אמצעי משפטי אפשרי כדי להגן על פרנסתם של מאות עובדים העושים את עבודתם נאמנה. האגודה תגן על זכותם של עובדים לעתיד של המשך יצירה בשליחות שידור ציבורי מקצועי ובלתי תלוי".