נתניהו בארה"ב: נפגש עם מנכ"ל אפל ועם מייסד WhatsApp

ראש הממשלה: "התמיכה האולטימטיבית בישראל היא באמצעות שיתוף פעולה טכנולוגי"

אחרי לילה ארוך של תיאום וביצוע מבצע התקיפה על הספינה בים האדום, נחת ראש הממשלה בנימין נתניהו עייף אך מחוייך בעמק הסיליקון בארה"ב ליום עמוס של פגישות בצפון קליפורניה. כשהוא מלווה בשיירת רכבים שמקומיים הגדירו "אינטנסיבית יותר מזו של הנשיא אובמה", ולאחר שהוביל לסגירת עורק התנועה המרכזי של עמק הסיליקון לצורכי מעבר הפמליה - הגיע נתניהו למוזיאון היסטוריית המחשבים במאונטיין וויו, מרחק פסיעה מהמטה הבינלאומי של גוגל וזה של לינקד-אין.

כשהוא מדלג מעל קומץ מפגינים מחוץ לאולם שנשאו שלטים בגנות "הכיבוש שאינו מסיליקון" וקראו למושל קליפורניה "להימנע ממימון האפרטהייד שעומד בניגוד לערכים של המדינה" - נפגש נתניהו עם מושל קליפורניה, ג'רי בראון, וחתם על הסכם שיתוף פעולה מיוחד.

"במאה ה-20 השותף האסטרטגי הכי חשוב של ארה"ב הייתה בריטניה. השותף האסטרטגי הכי חשוב של ארה"ב במאה ה-21 זו ישראל", אמר בפתח טקס החתימה על הסכם שיתוף הפעולה האסטרטגי שגריר ישראל לארה"ב רון דרמר. "המזרח התיכון הוא בו זמנית האזור הכי מסוכן והכי חשוב עבור הממשל האמריקאי וישראל היא השותפה הנכונה במיקום הנכון. בנוסף, היכולת לחדש, להגות וליזום היא היכולת האסטרטגית החשובה ביותר שיש במאה הזו וישראל מובילה את החזית הזו".

"לישראל אין בעיית מים"

ההסכם בין שתי המדינות שנחתם, נועד להבטיח שיתוף פעולה בין חברות וארגוני מחקר בקליפורניה ובישראל. ההסכם מדגיש בעיקר 4 תחומים עיקריים המהווים את מוקדי שיתוף הפעולה: תעשיות המים, אנרגיה, טכנולוגיות אכסון וכמובן, ביטחון סייבר. "10% מהמים בסן דייגו יהיו תוצאה של שיתוף הפעולה הזה ותוצאה של טכנולוגיה ישראלית", התפאר מושל קליפורניה ג'רי בראון, שהדגיש כי היכולת של ישראל לסייע לקליפורניה במחסור הנוכחי במים היא בעלת ערך רב. "לישראל אין היום כבר בעיית מים", אמר נתניהו 4 פעמים שונות במהלך נאומו הקצר. "האוכלוסיה שלנו גדלה ומי הגשמים פוחתים אבל אין לנו בעיית מים כי אנחנו מספר 1 בעולם במחזור מי שופכין וכי אנחנו עושים עבודה יוצאת דופן בהתפלה ובפיתוח טכנולוגיות חדשניות בתחום מי השתייה".

גם בתחומי האנרגיה והאחסון פירטו בראון ונתניהו את ההישגים המשותפים של ישראל וקליפורניה. "אין גבול ליכולות שלנו לחדש, להמציא ולרענן אם נעבוד ביחד - שיתוף הפעולה הזה הוא בשורה לעולם", אמרו השניים בעת החתימה על ההסכם. "כבוגר של MIT בעצמי אני מודע לחשיבות של חינוך כאן בארה"ב ולמקום החשוב שמוסדות אקדמיים בקידמה ובהתפתחות טכנולוגית. זו גאווה גדולה שמוסדות מחקר מובילים ובראשם אוניברסיטת סטנפורד נכללים בהסכם כזה", אמר נתניהו, שמאוחר יותר במהלך ביקורו גם הגיע לקמפוס של האוניברסיטה במרכז עמק הסיליקון.

שני האישים הדגישו את הביטחון ברשת, בתחום הסייבר, כיעד משותף עיקרי. "אנחנו יכולים לפתח אינספור המצאות וחידושים במים ובאנרגיה - אבל אם אין לנו איך לאבטח את כל זה אז הכל יכול לרדת לטימיון. היכולת של ישראל בתחום הסייבר היא יוצאת דופן ואנחנו שמחים ומודים על היכולת לעשות שימוש ביכולות האלה ולתרום מהיכולות שלנו", דברי המושל הקליפורני.

במוקד ההסכם, תינתן לחברות ישראליות גישה ל"חממות החדשנות" של קליפורניה (Innovation Hubs או iHubs), הכוללים מוסדות אקדמיים מובילים, מרכזי מחקר ופיתוח, מרכזי עידוד חדשנות פדרליים, קרנות הון-סיכון, ועוד. בתמורה - "ירוויחו" השותפים האמריקאיים במרכזי הפיתוח גישה לפיתוחים הישראלים בתחומים 'לוהטים' בעמק הסיליקון בימים אלה.

נתניהו לא פסח על ההזדמנות לקשור בסיום דבריו בין ההסכם שנחתם לבין אירועי היום וההתקפה על הספינה האיראנית ואמר: "אני רוצה לברך ביום כזה את מושל קליפורניה על תרומתו שלו ועל הדוגמה שהוא מציג בכך שקליפורניה משכה את כל השקעותיה באיראן ואינה מושקעת שם, ומנגד משקיעה במדינת ישראל, בטכנולוגיה שלה וביזמים שלה - זו התמיכה הטובה ביותר וההצהרה החזקה ביותר שניתן לתת במועד הזה", דברי נתניהו.

"הדרך להזניק את שיתוף הפעולה: טיסה ישירה מתל אביב לסן פרנסיסקו"

בסיום דבריו, הקדיש נתניהו את נאומו לקריאה לייסד קו תעופה ישיר מתל אביב לסן פרנסיסקו, ובכך הצטרף ליוזמה שהולכת ותופסת תאוצה בסן פרנסיסקו בחודשים האחרונים. כיום, יזמים, עובדים בחברות טכנולוגיה ומנהלי השקעות המבקשים לטוס בין עמק הסיליקון לישראל צריכים לבצע עצירת ביניים באירופה או בניו יורק - דבר המוביל לזמן נסיעה של כמעט 24 שעות "מדלת לדלת" בין שתי הערים - בעוד טיסה ישירה תארוך 14.5 שעות "בלבד".

נתניהו קרא בדבריו "לממש את הפוטנציאל המדהים שקיים בקו תעופה כזה שיחבר את שני מרכזי הטכנולוגיה הגדולים בעולם - הסיליקון וואלי והסיליקון וואדי - צעד כזה שיקל את היכולת להגיע לישראל מכאן ולהיפך יגרום לצמיחה אדירה ביכולת לשתף מידע וכישרון שקיים בשני המוקדים, ירחיב את כמות ההשקעות משני הכיוונים את החדשנות".

נתניהו הצטרף בכך לעשרות אלפים שחתמו על העצומה לכינון מיידי של קו התעופה (http://sfotlv.org) - שעל פי דיווחי היוזמים מאחוריה תובא בשבועות הקרובים גם בפני פוליטיקאים בכירים בארה"ב וכן בפני הדרגים הגבוהים ביותר של שלוש חברות התעופה הגדולות ביותר בארצות הברית. במסגרת העצומה, עליה חתומים כמה מהיזמים הישראלים המובילים, חברות טכנולוגיה ומובילי דעת קהל, החותמים מתחייבים להצטרף למועדון "הנוסע המתמיד" של חברת התעופה הראשונה שתחליט לבצע טיסות ישירות בקו.

בתום טקס החתימה המשיך נתניהו את ביקורו במטה חברת "אפל" שם, תחת אבטחה כבדה ולאחר שהשיירה זכתה לקבלת פנים ממאות מעובדי החברה שהמתינו לשיירה כדי לקחת תמונה עם מכשיר האייפון שלהם, קיים "פגישת עבודה" וארוחת צהרים עם מנכ"ל החברה והיורש של סטיב ג'ובס, טים קוק, ועם בכירי הנהלת אפל. בקרבת נתניהו הגדירו את הפגישה כ"ידידותית ויעילה" ובמסגרתה ביקש נתניהו לקדם את הנוכחות של אפל בישראל ואת הקשר בין תעשיית היי טק הישראלית לענקית הטק מעמק הסיליקון.

את הביקור בן היום בעמק הסיליקון חתם נתניהו בביקור באוניברסיטת סטנפורד בפגישה עם מייסד "ווטסאפ" (יהודי ממוצא אוקראיני), ובראיונות לתקשורת המקומית בקליפורניה שהביעה עניין רב בביקור.