עבודות שירות וקנס לסמנכ"ל קמהדע לשעבר על מידע פנים

אברהם בזיז, שהורשע בשימוש במידע פנים בקשר לעסקה בין קמהדע ו-Baxter‎‎, נדון ל-6 חודשי עבודות שירות ו-100 אלף שקל קנס ■ השופט: "המשקל שיינתן לעובדה שהעבירות בוצעו ע"י אנשים בעלי רקע נורמטיבי יהיה מוגבל ביותר"

‏‎‎אברהם בזיז, סמנכ"ל התפעול בחברת קמהדע לשעבר, שהורשע על-פי הודאתו בעבירה של שימוש במידע פנים בקשר לעסקת הענק בין קמהדע לבין חברת ‏Baxter‏ הבינלאומית, ירצה 6 חודשי עבודות שירות וישלם קנס בסך 100 אלף שקל בלבד - כך קבע הבוקר (ה') השופט חאלד כבוב מהמחלקה הכלכלית במחוזי בתל-אביב.

‏השופט כבוב ציין בגזר הדין כי "בתי המשפט בישראל נמצאים בעיצומה של מגמת יישום אכיפה מחמירה בעבירות כלכליות, שמחד קלות מאוד לביצוע אך קשות לגילוי, ומאידך הנזק שהן גורמות לשוק ההון הוא רב.

"בתי המשפט חזרו ושנו פעם אחר פעם, בייחוד בשנים האחרונות, כי המשקל שיינתן לעובדה שהעבירות מבוצעות על-ידי אנשים בעלי רקע נורמטיבי יהיה מוגבל ביותר, שכן על-מנת לבצע את העבירות בהן עסקינן, על העבריין להגיע בדרך-כלל לעמדות כלכליות בכירות".

עוד הוסיף כבוב כי "על עבירות של שימוש במידע פנים, שהינן עבירות החותרות תחת יסודותיו של שוק ההון, יש להטיל עונש מאסר מאחורי סורג ובריח", אך "עם זאת", ציין, "לא יכולתי להתעלם מנסיבות עניינו של הנאשם (בין היתר, לבזיז יש אישה ו-5 ילדים, הוא איבד את עבודתו הקודמת, ושמו נפגע מהפרסומים על ביצוע העבירה - א' ל"ו), העבירה שביצע והאופן שבו נטל אחריות על מעשיו".

‏‎‎צפי הכנסות של עשרות מיליוני דולר ‏

‎‎חברת קמהדע בע"מ הציבורית פועלת בתחום הביו-פרמצבטיקה ועוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק של תרופות. בכתב האישום המתוקן נגד בזיז, שהוגש במסגרת הסדר טיעון, צוין כי בין קמהדע לבין חברת ‏Baxter‏ התנהל ביולי-אוגוסט 2010 משא-ומתן מתקדם להסכם לשיתוף-פעולה ארוך-טווח בתחום התרופות. חברת ‏Baxter Healthcare Corporation‏ הבינלאומית נסחרת בבורסה בניו-יורק ומתמחה בפיתוח, ייצור, שיווק ומכירה של תרופות.

‏ב-24 באוגוסט 2010 פירסמה קמהדע דיווח מיידי לבורסה בדבר התקשרותה עם ‏Baxter‏ בעסקה, במסגרתה תפיץ האחרונה תרופה של קמהדע בארה"ב, קנדה, אוסטרליה וניו-זילנד, ותספק לה חומרי גלם לייצור תרופה נוספת. מדובר בעסקה מהותית ביותר לחברה, וההכנסות הצפויות בעקבותיה נאמדו בעשרות מיליוני דולרים.

באותה תקופה הייתה קמהדע חברה מפסידה, ובדוחות השנתיים של 2009-2007, שקדמו לדיווח המיידי, עמדו הכנסותיה על כ-57-51 מיליוני שקלים בשנה. ביום פרסום הדיווח המיידי עלה שער מניית קמהדע ב-16.24%, בנפח מסחר חריג של 35.4 מיליון שקל.

‏"תקנה כעת, שלא תגיד שלא אמרתי"

‏‎‎לפי כתב האישום, יומיים לפני הדיווח בבורסה, שלח בזיז מסרון לאביחי רצון, חברו מזה שנים רבות, שבו נכתב: "תקנה כעת, שלא תגיד לא אמרתי לך. לא יכול לפרט, תדע בהמשך השבוע". זאת, כשהוא יודע או צריך לדעת שרצון ינצל את חוות-דעתו לצורך ביצוע עסקה.

ואכן, לפי כתב האישום, סמוך לאחר קבלת המידע ביצע רצון עסקאות במניות החברה. ב-22-23 באוגוסט רכש רצון למעלה מ-12 אלף (ערך נקוב) ממניות החברה בכ-240 אלף שקל, אותן מכר ב-280 אלף שקל עם פרסום הדיווח המיידי. בנוסף, מסר רצון גם לאחיו המלצה לרכוש את מניות החברה, וזה רכש מניות בהיקף של 23 אלף שקל, אותן מכר ברווח של כ-8,500 שקל.

‏השופט כבוב ציין בגזר הדין כי "מדובר בעבירה של מידע פנים על דרך של מסירת חוות-דעת, כאשר מקבל חוות-הדעת, שעשה שימוש במידע הפנים, לא הועמד לדין משום עמימות המצב המשפטי לגביו".

עם זאת, כבוב הבהיר כי בעתיד בתי המשפט לא ינהגו בצורה מקלה דומה. ‏‎‎‏

עו"ד גלעד כצמן, בא-כוחו של בזיז, מסר בתגובה: "בצדק איבחן בית המשפט את תיקו של בזיז ולא גזר על מרשי מאסר ממש, לאור נסיבות המעשה והעושה שהנן מיוחדות. יש להדגיש כי מרשי לא הפיק כל רווח כספי ממעשיו, ואין על כך מחלוקת".