הפרקליטות: לפחות 6 שנות מאסר לאולמרט, 5-8 שנים לדנקנר

(עדכון) - דורשת גם 6 שנות מאסר ללופוליאנסקי ו-8-9 שנים לצ'רני וקלנר ■ התובע: "הענישה בתיק הולילנד צריכה להלום את היקף השוחד וזהות המשחדים והמשוחדים; הגיעה העת להציב תג מחיר גבוה לעבירות שחיתות"

הפרקליטות מבקשת להטיל על ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, לפחות 6 שנות מאסר בפועל בגין הרשעתו בקבלת שוחד - כך עולה מהדיון בטיעונים לעונש במשפט הולילנד שהתקיים היום (ב') בבית המשפט המחוזי בתל-אביב. בנוסף מבקשת הפרקליטות לגזור על אולמרט תשלום קנס בסך 1.2 מיליון שקל.

"הענישה בתיק הולילנד צריכה להדהד למרחקים, להלום את חומרת המעשים, להתריע ולהרתיע את היחיד ואת הרבים. זאת, מכיוון שהתמונה שנחשפה בתיק היא נדירה בחומרתה ובהשפעה שיש לה על מדינת ישראל. היא נדירה בהיקף השחיתות, בהיקף כספי השוחד, בזהות המשחדים והמשוחדים ובפרויקטים עתירי-הממדים שעמדו על הפרק", אמר בדיון התובע בתיק, עו"ד יהונתן תדמור.

לפי חוק הבניית שיקול-הדעת בענישה, התביעה אינה נוקבת במספר שנות מאסר כללי ומדויק אותן היא מבקשת לגזור על כל נאשם, אלא טוענת למתחמי ענישה לגבי כל עבירה שבה הורשע נאשם, תוך התחשבות בנסיבות הספציפיות של מעשיו.

התובע ביקש מהשופט דוד רוזן לגזור על אולמרט עונש מאסר משמעותי מאחורי סורג ובריח ועונשים דומים על יתר אישי הציבור שהורשעו בלקיחת שוחד.

כך, הפרקליטות מבקשת לגזור עונש שבין 5 ל-8 שנות מאסר על דני דנקנר, שהורשע בקבלת שוחד של יותר ממיליון שקל. כמו כן מבקשת התביעה כי יוטל קלון על אולמרט, לופוליאנסקי ואליעזר שמחיוף, שהיו נבחרי ציבור בעת שביצעו את עבירות השוחד בהן הם הורשעו.

על יזם הולילנד, הלל צ'רני, שהורשע במתן שוחד של מיליוני שקלים ובהלבנת הון, מבקשת התביעה להטיל עונש שיכול להגיע במצטבר ל-9 שנות מאסר ויותר מכך; על היזם אביגדור קלנר - עונש של 8 שנות מאסר ויותר; ועל ה"מאכער" מאיר רבין - 7 שנות מאסר ויותר; על ראש העיר ירושלים לשעבר, אורי לופוליאנסקי, שהורשע בלקיחת שוחד בסך 2 מיליון שקל, ביקשה התביעה לגזור עונש של 6 שנות מאסר, אך ציינה כי הוא מוכנה להתחשב לקולא בנסיבותיו המיוחדות ובעובדה שכספי השוחד שלקח הועברו לעמותת "יד שרה" שהקים.

כמו כן מבקשת הפרקליטות להטיל קנסות משמעותיים של מיליוני שקלים על המורשעים, ובכוונתה לחלט כספים ורכוש שלהם בהיקפים זהים לסכומי השוחד שלקחו.

"אין אדם מעל החוק"

"החומרה של המעשים שנחשפו במשפט היא הרסנית למרקם היחסים בין הציבור לשלטון, המבוססת על הנחת האזרח כי הרשות פועלת במקצועיות וללא שיקולים זרים", ציין התובע. לדבריו, "נחשף כאן ליקוי מאורות בסיסי ועמוק שפקד את הנאשמים, חלקם אישי ציבור, לאורך למעלה מעשור. משאלות-לבם של עובדי הציבור לא נותרו מיותמות. הם לא רק פנו וביקשו שוחד, ועצם הפנייה היא חמורה וראויה לענישה מחמירה, אלא גם קיבלו ממון חסר גבולות כשוחד".

עו"ד תדמור התריע כי "אל לנו להתרגל לסכומי הכמעט-דמיוניים שהועברו מידיהם של דמויות בולטות במשק לבכירים בשירות הציבורי, בין היתר באמצעות מתווכים, במשך למעלה מעשור". לדבריו, "כל אימת שאלה הנורמות שמשתרשות, הרי שכרוכה בכך סכנה של ממש להתפוררות מרקם החיים במדינה שלנו".

התובע ציין כי המגמה הברורה בפסיקת בתי המשפט היא של החמרה בעבירות שחיתות ושוחד מסוג זה. הוא ציטט מפסק הדין של בית המשפט העליון בעניינו של השר לשעבר, שלמה בניזרי, שהורשע ב-2008 בלקיחת שוחד ונשלח על-ידי העליון ל-4 שנות מאסר, לאחר שבית המשפט המחוזי גזר עליו עונש מאסר של שנה וחצי בלבד. התובע ביקש מהשופט רוזן לנהוג באופן דומה באישי הציבור שהורשעו במשפט הולילנד. "לא די עוד במלל. הגיע העת לעשות מעשה ולהציב תג מחיר גבוה מבעבר לעבירות מסוג זה", ציטט התובע.

עוד הפנה תדמור לגזר דינו של נשיא המדינה לשעבר, משה קצב, שהורשע - להבדיל - באונס ובעבירות מין חמורות, ונשלח ל-7 שנות מאסר. זאת כדי להדגיש בפני השופט כי גם אישי ציבור בכירים ביותר הם שווים בפני החוק. "אין אדם נמצא מעל החוק, יהיה מעמדו אשר יהא", טען תדמור - ויותר מרמז ליחס שבו צריך בית המשפט לנהוג בבואו לגזור את עונשו של אולמרט.

אמיר דן, יועץ התקשורת של אולמרט, מסר בתגובה: "בקשת הפרקליטות קיצונית ומופרכת לחלוטין, ולא עומדת בשום מבחן של פסיקת בתי המשפט ב-10 השנים האחרונות. דומה שנעשה כאן ניסיון של הפרקליטות לבוא חשבון עם אולמרט שלא משיקולים ענייניים".

"אהוד היה חבר אמיתי"

אולמרט עצמו, כמו גם מורשעים אחרים, ובהם הלל צ'רני, דני דנקנר ומאיר רבין, ויתרו על הבאת עדי אופי. ואולם, סנגורי אולמרט העבירו לידי השופט רוזן 17 מכתבים ששלחו אנשים שונים, שמהללים את פועלו של אולמרט ואת תרומתו הציבורית הגדולה משך שנים ארוכות.

בין היתר, מדובר במכתבים שכתבה בתו המאומצת של אולמרט, שולמית ניידס; נאווה ברק, גרושתו של ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק; יו"ר "יד ושם", אבנר שלו; רענן דינור, שהיה מנכ"ל משרד ראש הממשלה; והאלוף (במיל') דורון אלמוג.

האלוף אלמוג - שבנו ערן ז"ל היה פגוע מוחין ושפועל רבות למען פגועי מוחין במסגרת ארגון "עלה" שהקים - עלה כדי למסור עדות אופי על מהנדס עיריית ירושלים לשעבר שהורשע בפרשה, אורי שטרית, אך דיבר גם בשבחו של אולמרט.

"כל פעם שפניתי לאהוד כדי לדבר איתו על המצוקה של משפחות פגועי המוחין, הוא התייצב לצדנו ללא עוררין", אמר אלמוג. "לא פעם אחת, לא פעמיים ולא שלוש, אלא כל פעם שפנו אליו אנשי העמותה שהקמתי. ההתייצבות שלו הייתה יוצאת דופן ולאורך כמעט 20 שנה. היא נתנה המון כוחות להורים שלפעמים אין להם את הכוחות לדבר ולעשות. חלקם, כמו טומי לפיד ז"ל, בחרו בשתיקה".

לדברי אלמוג, "אהוד היה חבר אמיתי. כשבאים ושמים את צד החובה, צריך לראות בצד הזכות את אהוד האדם, הרגיש לשבר של הזולת, הרגיש לחלש ביותר בחברה. אהוד שעמד תמיד לצדנו וממשיך לעמוד גם היום".

"לופוליאנסקי הציל את חיי"

4 עדי אופי העידו לטובתו של לופוליאנסיקי. "אורי לופוליאנסקי הוא איש שלא יודע להגיד לא. אתה מבקש ממנו משהו, והוא אומר כן. לפני כמה שנים פניתי אליו לעזרה עם טיפולי שיניים לתושבי רעננה. אורי אמר לי: 'תמצא לי שטח, ואעזור לך'. הוא בא לראות את השטח וראה שליד השטח הקטן יש גם שטח גדול, אז הוא אמר: 'אתן לך לא רק מרפאת שיניים, אלא סניף של 'יד שרה' כולל ציוד ומתנדבים", סיפר ראש עיריית רעננה, זאב ביילסקי.

בשנת 2005 פקדה טרגדיה את משפחתו של לופוליאנסקי, כשנכדו בן השנתיים מת במהלך טיפול רפואי שעבר אצל רופאת השיניים, ד"ר שלומית חובב-בך. למרות הטרגדיה, תמכה משפחתו של לופוליאנסקי ברופאה, שגרמה בשגגה למות יקירם, והיום העידה זו לטובתו.

"מוות של תינוק בן שנתיים זה הדבר הכי גרוע שיכול לקרות לבן אדם, וזה הכי אנושי בעולם לרצות שיהיה רע למי שעשה לך רע", אמרה ד"ר חובב-בך. "הופעתי בסיטואציה הזו לגלות בן אדם ומשפחה, שהם בעיניי אנשים שקרובים להיות למלאכים. מהרגע שזה קרה, עוד קודם ללוויה, כשהייתי בחקירת משטרה, בני משפחת לופוליאנסקי דאגו לי ולשלומי ואמרו שהם לא כועסים עליי. הם תמכו בי והצילו לי את החיים".

צ'רני: "אני לא מושחת"

יזם הולילנד, הלל צ'רני, דיבר במהלך דיון הטיעונים לעונש ואמר לשופט: "אני לא מושחת, לא הייתי מושחת ולא אהיה מושחת. אם הייתי חושב שאני מושחת, לא הייתי מתעתע בשמואל דכנר. לא הסכמתי לשלם לו אגורה".

לדבריו, "ככל שחטאתי, אני חטאתי ולא המשפחה. צריך להרפות מהחברות שלי ומהמשפחה שלי. אין לחברות ולמשפחתי איך להשתקם".

השופט רוזן הגיב לדבריו ואמר: "נגלה פה עולם רקוב ומושחת מלמעלה ועד למטה, ולא נגעו בכל המושחתים. הטעות שלך - שלא מתאימה לך והייתה זרה לאורחותיך - הייתה שנענית להצעתו של דכנר, שהסביר לך שלא תוכל לבנות את פרויקט הולילנד ללא הדרך שלו".