השופט רוזן: גזר הדין במשפט הולילנד יינתן ב-13 במאי

(עדכון) - אחרי שהפרקליטות דרשה לפחות 6 שנות מאסר לאהוד אולמרט, טוען סנגורו: "יש להסתפק בעבודות שירות לאור פועלו הציבורי" ■ אולמרט: "מעולם לא ביקשתי או קיבלתי שוחד; מאמין שהעליון יראה את התמונה המלאה"

השופט דוד רוזן קבע היום (ג') בתום דיון הטיעונים לעונש במשפט הולילנד כי גזר הדין יינתן ב-13 במאי. יום לאחר מכן יתקיים הדיון בשאלת עונשה של שולה זקן. סנגוריה, עורכי הדין עופר ברטל ודב גלעד-כהן, וכן נציגי התביעה ינסו לשכנע את השופט לאמץ את הסדר הטיעון שנחתם עמה ולשלוח אותה ל-11 חודשי מאסר בלבד.

"אני רואה לפניי את דגל ישראל ואת סמל המדינה, והם מייצגים בשבילי את ריבונות המדינה ושלטון החוק. אמשיך להאמין בהם עד יומי האחרון. הכרעת בית המשפט הייתה עבורי זעזוע קשה ביותר" - כך אמר ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, בדיון בשלב הטיעונים לעונש במשפט פרשת הולילנד שהתחדש היום בבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

לדבריו, "אני יודע שההכרעה מבוססת על שגיאה יסודית. אין אדם בעולם שיודע את זה טוב ממני. מעולם לא ביקשתי או קיבלתי שוחד, לא בעקיפין ולא במישרין, לא לעצמי ולא למקורביי".

"התלבטתי רבות מה לא לומר כאן", הוסיף אולמרט, "והחלטתי מטעמים של כבוד לבית המשפט ולשופטי ישראל שאני אקצר. לא אדבר על המסע הכבד שאותו צריכים היו לשאת ילדיי רעייתי, יום יום ושעה שעה. לא אדבר גם על מה שנעשה בירושלים בהשקעות-עתק של מיליארדי דולרים לפי הדין וההגינות.

"אני גאה על 10 שנים שבהם ניהלתי עיר הגונה שחיים בה יותר תושבים מאשר בכל עיר אחרת במדינת ישראל, ושהעיר הזו צמחה ועמדה, בין היתר בגלל הנהגתה במשברים קשים.

"הדרך הנכונה בה אוכל לערער על ההחלטה השגויה היא לפנות לבית המשפט העליון. אני מאמין שבית המשפט העליון יעשה מאמץ לראות את התמונה המלאה כפי שהיא באמת ויגיע למסקנה שמעולם לא ביקשתי או קיבלתי שוחד מאיש".

לא להטיל מאסר

לאחר שאתמול (ב') הודיעה הפרקליטות כי היא מבקשת מבית המשפט לגזור לפחות 6 שנות מאסר על ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, שהורשע בקבלת שוחד של מאות אלפי שקלים, ועונשי מאסר משמעותיים גם על יתר מורשעי הפרשה - טוענים כעת הסנגורים של מורשעי הפרשה להגנתם.

עו"ד אלי זהר, סנגורו של אולמרט, ביקש מבית המשפט שלא להטיל על ראש הממשלה לשעבר עונש מאסר בפועל. לדברי זהר, סנגורו של אולמרט, "בית המשפט מחויב לחרוג ממתחם הענישה במקרה של אולמרט, שכבר נענש בכיכר העיר בעונש הקשה ביותר שלא כתוב בשום חוק".

לדבריו, "הענישה התקשורתית את אולמרט מצדיקה אמירה של בית המשפט וגם קביעות חברתיות משמעותיות. אם החברה הישראלית יושבת ומחכה לראות אדם מרוח בזפת ובנוצות מובל אל המוקד, אז את התמונה הזו צריך בית המשפט לעצור. יש כאן תחושה של גלדיאטורים בזירה שיושבים ליד הגליוטינה ומחכים לעריפת ראשו של אולמרט. ואת הרעיון הזה צריך לעצור כי הוא מוביל אותנו למחוזות איומים".

"אולמרט לא היה יכול לשרוד את הסבל הנורא שנגרם לו ואת הלחץ הציבורי הנורא, אם הוא לא היה חש שהוא חף מכל עבירה. מה שקרה לפני חודשיים עבר את כל הטעם הרע. התחיל מחול שדים סביב עדותה של שולה זקן. נוצר הרושם שזקן מסתובבת עם סודות כמוסים, שאם היא תצא החוצה, הארץ תרעד. זאת, בזמן שהשופט כותב את הכרעת הדין. אולמרט המתין להכרעת הדין, וזכותו להליך הוגן נרמסה על-ידי התקשורת. מעבר להכפשת מר אולמרט, הוציאה זקן לציבור סיפורים חסרי שחר. היא ציירה את משפחת אולמרט כנהנתנים, והכול היה שקרים".

"העונש שאולמרט כבר קיבל על-ידי עמידתו הציבורית בתקשורת למיניה היה חריף ביותר ובלתי נסבל לפי כל אמת-מידה חברתית בארץ ובעולם כולו", הוסיף עו"ד זהר, שטען כי העונש המירבי צריך להיות עד 18 חודשי מאסר בפועל.

זהר דיבר על "מה שקרה בשבועות האחרונים בזירה הציבורית, כאשר הטענות של שולה זקן הפכו לאיזה פסטיבל תקשורתי בלתי נסבל והשחירו את דמותו של אולמרט מעל ומעבר לכל מה שהיה ידוע לנו בעבר".

לדברי זהר, הדבר גרם לפגיעה ממשית בהליך המשפטי: "הפגיעה הזו צריכה להילקח בחשבון כשדנים בעונשו של אולמרט. זקן איננה עוזרת נאמנה כפי שהתייחסו אליה, אלא אדם עצמאי שפעל לקידום האינטרסים של עצמו".

זהר ציין כי אולמרט הואשם ב-4 עבירות של קבלת שוחד והורשע "רק" בשתיים: "אנו מכבדים את החלטת השופט, גם אם לא מסכימים איתה. אנחנו בדעה שהתביעה דרשה דרישות שאינן מידתיות לגבי עונשו של אולמרט. נסיבות המקרה מושכות את אולמרט אל הרף התחתון של הענישה, ואנחנו מבקשים מבית המשפט לחרוג מהמתחם של הענישה באופן שעניינו של אולמרט צריך להיות נדון על-פי נסיבותיו המיוחדות".

כאמור, אתמול הודיע התובע, עו"ד יהונתן תדמור, כי הפרקליטות מבקשת מבית המשפט לגזור על אולמרט לפחות 6 שנות מאסר. ההגנה מצדה טענה היום כי יש להסתפק בהטלת עבודות שירות על אולמרט לאור פועלו הציבורי.

לטענת עו"ד זהר, הפגיעה הציבורית שנגרמה לאולמרט צריכה להילקח בחשבון בגזירת עונשו. "איך אפשר בנסיבות אלה לגזור דין באופן צודק? שולה זקן איננה עוזרת נאמנה כפי שהתייחסו אליה במהל המשפט, אלא אדם עצמאי שפעל לקידום האינטרסים של עצמו. מבחינה ציבורית, אולמרט הפך להיות האדם היחידי שברא את המפלצת של הולילנד. זה הסמל שדבק בו, והוא אינו יכול להשתחרר ממנו".

"פער לא ראוי"

עוד טען זהר טען כי הסכום שאולמרט הורשע כי קיבל כשוחד בסך יותר מ-500 אלף שקל הוא "אינו חזות הכול כשבאים לקבוע מהו האינטרס המוגן של החברה". זהר גם רמז שמדובר בסכום שאינו כה משמעותי.

בשלב זה התערב השופט רוזן והטיח בזהר: "על מה אתה מדבר? זה סכום-עתק. זה סכום נכבד מאוד ומתחיל לטפס מעלה-מעלה מבחינת חומרת העבירה. זה לא 20 אלף שקל ולא 50 אלף שקל. אני מתקשה לקבל את הטיעון שלך".

זהר טען כי 60 אלף השקלים שאולמרט הורשע שקיבל באמצעות זקן (בנוסף על הכספים שהועברו לאחיו) לא הגיעו לכיסו של אולמרט. "התמונה הכוללת היא שונה. לבוא ולומר 'יש נחיתה בקופה שלי או בחצר שלי של 60 אלף שקל', זו תמונה שאני לא אוכל לקבל אותה", הגיב השופט רוזן. "התמונה שונה לחלוטין. העובדות נקבעו על-ידי. אולמרט היה מודע לדברים".

כן טען זהר כי כוונת המדינה להשית על זקן עונש של 11 חודשי מאסר (במסגרת הסדר טיעון) צריכה לגרום לכך שעונשו של אולמרט לא יהיה חמור יותר. "היא ביצעה מעשים חמורים יותר מאולמרט, וכל עונש שישקף פער בינו לבין זקן נראה מוגזם ולא ראוי. לא קביל שהתביעה אומרת שתמורת מעשים שזקן תעשה בעתיד היא תזכה להקלה בעונש בתיק הזה".

"נסיבות מיוחדות"

זהר ציין כי אולמרט הואשם במשפט הולילנד ב-4 עבירות של קבלת שוחד והורשע רק בשתיים מהן. "אנו מכבדים את החלטת השופט גם אם לא מסכימים איתה ונערער עליה, ואנחנו בדיעה שהתביעה דרשה דרישות שאינן מידתיות לגבי עונשו של אולמרט", הבהיר זהר. "נסיבות המקרה 'מושכות' את אולמרט אל הרף התחתון של הענישה, ואנחנו מבקשים מבית המשפט לחרוג מהמתחם של הענישה באופן שעניינו של אולמרט צריך להיות נדון על-פי נסיבותיו המיוחדות".

לטענת עו"ד זהר, בכל הנוגע לסוגיית העונש, ההשוואה שערכה הפרקליטות בין המקרה של אולמרט למקרים של השרים לשעבר, אריה דרעי ושלמה בניזרי, ושל השופט לשעבר, דן כהן, שהרשעו בשוחד ונשלחו לכלא לשנים ארוכות, אינה נכונה.

"בניגוד לאולמרט, כל אחד מהם ביצע מספר עבירות של קבלת שוחד וגם עבירות נוספות", טען זהר. "את המקרה של אולמרט יש להשוות לגזרי דין שניתנו בעבר לראשי מועצה שסטו מתפקידם".

זהר ציין 3 מקרים שבהם ביקשה הפרקליטות להטיל על ראשי מועצה שהורשעו בשוחד, ובהם בני רגב, ראש עיריית לוד לשעבר, עונש מופחת בהרבה מזה שמבקשת הפרקליטות לגזור על אולמרט.

זהר גם ציין את תרומתו הרבה של אולמרט לחברה. "קשה להציג את תרומתו של אולמרט. הוא בן 69, נשוי, אב לחמישה וסב ל-11 נכדים. את כל חייו הבוגרים השקיע בפעילות ציבורית למען העם והמדינה. הוא היה קולה של המדינה ברחבי העולם. ראש המוסד ומפקד חיל האוויר היו מוכנים להעיד לטובתו, ואנחנו ויתרנו על כך. מתי אנחנו נגיד תודה לאנשים כמו אולמרט על פועלם? זהו היום", אמר.

זהר גם הזכיר את המכתב של בתו המאומצת של אולמרט, שולמית לנדס, שביקשה מהשופט להקל בעונשו. "אלמלא אהוד היה מגיע, הייתי היום נרקומנית כמו האחים והאחיות שלי", כתבה הבת לשופט.

סנגורו של לופוליאנסקי: "כליאתו עלולה לסכן את חייו"

לא רק עונשו הצפוי של אולמרט, אלא גם סוגיית העונשים שיוטלו על שאר הנאשמים בתיק הולילנד נדונה היום בבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

עו"ד עמוס ון-אמדן, סנגורו של ראש העיר ירושלים לשעבר, אורי לופוליאנסקי, שהפרקליטות מבקשת כי ייגזר עליו עונש מאסר של 6 שנים, טען כי כליאתו עלולה לסכן את חייו.

לופוליאנסקי הורשע אמנם כי לקח את סכום השוחד הגבוה ביותר, אך העובדה שהשוחד התקבל באמצעות תרומות לארגון "יד שרה", ושלופוליאנסקי לא לקח אגורה לכיסו הפרטי, צפויה להביא להקלה בעונשו ביחס לנאשמים האחרים.

עו"ד איתן מעוז, סנגורו של יזם הולילנד, אביגדור קלנר, שעליו מבקשת הפרקליטות להטיל עונש של לפחות 8 שנות מאסר, ציין כי יש לגזור עליו בין שנה לשנתיים מאסר בלבד. לדבריו, "נדהמנו לראות כיצד על עבירה שהעונש בגינה הוא של 3.5 שנים, מבקשת הפרקליטות 6 עד 9 שנות מאסר. לא ראינו דבר כזה בישראל מעולם", ציין.

גם עו"ד קנת מן, סנגורו של מהנדס עיריית ירושלים לשעבר אורי שטרית, טען כי העונש של 8 שנות מאסר - שמבקשת הפרקליטות כי ייגזר עליו בגין הרשעתו בקבלת שוחד של יותר ממיליון שקל - הוא מוגזם. לדבריו, העונש צריך להיות לכל היותר 3 שנות מאסר.

"מעולם לא ברחתי מאחריות", אמר שטרית. "האסון שלי היה שנפגשתי עם שמואל דכנר. הטעות שלי הייתה שהשליתי עצמי שאני עובד בשבילו כי היה מעוניין בכישוריי. היום אני מבין שהוא שיחד אותי כי הייתי מהנדס עיר. אינני בורח מהאחריות הזו על כל המשתמע ממנה".

"אתה אומר 'אני לא מתווכח על המעשה אבל לא ידעתי שזה שוחד'?", שאל השופט דוד רוזן את שטרית. "בדיוק", השיב שטרית. "המעשים נעשו. הודיתי בכך. אבל לא ידעתי את המשמעות של מה שעשיתי עד היום שבו התחילה החקירה".

צ'רני: "אני לא מושחת"

על הלל צ'רני, יזם פרויקט הולילנד שהורשע במתן שוחד של מיליוני שקלים לאישי ציבור בתמורה לקידום הפרויקט, מבקשת הפרקליטות כי ייגזר העונש החמור ביותר - למעלה מ-9 שנות מאסר.

בתום הדיון בעניינו, שבמהלכו הזיל דמעות, אמר צ'רני לשופט: "אני לא מושחת, לא הייתי מושחת ולא אהיה מושחת".

צ'רני, שבכוונת הפרקליטות לחלט כספים ורכוש שבבעלותו, ביקש מהשופט כי יתחשב במשפחתו ובחברות שבבעלותו. "ככול שחטאתי, חטאתי אני ולא משפחתי. צריך להרפות מהחברות שלי ומהמשפחה שלי. אין להם איך להשתקם".

השופט רוזן הטיח בצ'רני: "מה שקרה כאן זה שנגלה עולם רקוב ומושחת מלמעלה ועד למטה, ולא נגעו בכל המושחתים. הטעות שלך, שלא מתאימה לך, והייתה זרה לאורחותיך, היא שנענית להצעתו של דכנר, שהסביר לך שלא תוכל לבנות את פרויקט הולילנד ללא הדרך המושחתת שלו".

השופט בירר עם צ'רני האם כיום הוא לוקח אחריות ומודה בדברים, אך צ'רני, שעומד להגיש ערעור על הרשעתו, סירב להצעה.

אתמול גם הודיע התובע, עו"ד יהונתן תדמור, כי הפרקליטות מבקשת לגזור 5-8 שנות מאסר על על דני דנקנר שהורשע במתן שוחד של יותר ממיליון שקלים כדי לקדם את האינטרסים של חברת תעשיות מלח שהייתה בבעלות משפחתו.