יחתים דרכון באיראן? צוקרברג זומן לתת עדות בבימ"ש במדינה

שופט באיראן זימן את מייסד פייסבוק להעיד במשפט בנוגע לפרטיות במדיה החברתית ■ פייסבוק חסומה באיראן, אך סוגיות עלו נגד אינסטגרם ו-וואטסאפ

מייסד פייסבוק יקפוץ לביקור באיראן? שופט בבית משפט באיראן הוציא צו זימון למארק צוקרברג כדי שיעיד במשפט שנערך בעקבות תלונות של משתמשים באיראן על סוגיות של פרטיות ברשתות פייסבוק, אינסטגרם ו-וואטסאפ - כולן מנוהלות בידי הרשת החברתית.

בית המשפט החליט לחסום שתי אפליקציות לשימוש באיראן, אך לא דווח באילו אפליקציות מדובר.

כמו כן, בית משפט אחר באיראן הורה בשבוע שעבר כי יש לחסום את אינסטגרם בעקבות סוגיות אחרות הנוגעות לפרטיות המשתמשים. למרות הוראות בית המשפט, משתמשי אינטרנט בטהרן מדווחים כי הם עדיין יכולים להשתמש בשתי האפליקציות שנחסמו.

פייסבוק עצמה נחסמה באיראן זה מכבר, יחד עם הרשת החברתית טוויטר ואתר שיתוף הסרטונים יו-טיוב. למרות זאת, שר החוץ האיראני ובכירים אחרים במדינה מחזיקים בעצמם חשבון טוויטר.

"אין אנו בוטחים בצעירים שלנו?"

ממשלו של הנשיא חסן רוחאני לרוב מתנגד לחסימה של אתרים כאלה לפני שנוצרות להם אלטרנטיבות ראויות. בין השאר, בכירים באיראן משתמשים במדיה החברתית כדי להגיע לדעת הקהל במערב במהלך המשא-ומתן על תוכנית הגרעין בין איראן למעצמות, שנערך בימים אלה.

"אנו צריכים לראות את עולם הסייבר כהזדמנות", אמר הנשיא רוחני בשבוע שעבר, על-פי פרסום בסוכנות הידיעות האיראנית IRNA. "למה אנחנו מפחדים? האין אנו בוטחים בצעירים שלנו?".

למרות דברי הנשיא, בכירים אחרים רואים במדה החברתית כסמל לתרבות מערבית שמאיימת על איראן.